Satser du på SEO (søgemaskineoptimering) går du ud fra, at folk leder efter dig - og finder dig. Hvis du også satser på serendipity, får du måske fem gange så mange kunder at vælge mellem

  • SERENDIPITY handler om at blive opdaget af dem, der ikke leder, men finder noget interessant og bliver begejstrede.
  • SEO handler om at optimere indhold til dem, der leder bevidst efter svar. Efter løsninger, inspiration. Etc.

Serendipity kan give din markedsføring et seriøst spark bagi. Og kan i mange tilfælde være langt mere effektivt end SEO.

Serendipity er ikke et ord jeg har søgt efter.
Jeg faldt tilfældigt over det på en ferie i New York og forelskede mig straks.

Prøv bare at udtale det: se-ren-di-pi-ty. Der er noget eventyrligt, Harry Potter hokus-pokus over det. Og det ER der, fandt jeg ud af.

Da jeg Googlede serendipity, blev min forelskelse til ægte kærlighed. Serendipity - på dansk serendipitet - betyder nemlig at finde noget ved et tilfælde og opdage, at det har værdi. Altså at finde noget uden at søge efter det.

Pennicilin, postit-notes, røntgenstråler, antabus og viagra er serendipity.
Ikke opfundet, fordi nogen ledte på Goodle, men fundet ved tilfælde, fordi nogen var i gang med at udforske noget helt andet.

Forestil dig lige alle de mennesker, der ikke endnu har opdaget din business og dine kompetencer.
De leder ikke engang efter det, du tilbyder - men bliver glade, når de (ved et tilfælde) opdager, at du kan hjælpe dem.

De har et problem, som DU kan løse.
Måske er de ikke engang klar over, at de har et problem. At der findes en løsning. At du kan hjælpe.
Du skal sandsynligvis hjælpe dem på vej. Du skal gøre noget for at sikre, at de opdager dig - selvom de ikke engang leder efter dig.

Du har mange potentielle kunder, der ikke søger efter dig.
De skal bare finde dig. Mere eller mindre tilfældigt.
Hvorfor ikke hjælpe dem på vej?

Jeg søger ikke, jeg finder

Pablo Picasso

Sådan kan du sælge fem gange mere

Hvis forholdet mellem serendipity og SEO er som forholdet mellem impulskøb og de varer vi køber, fordi de står på indkøbssedlen, så kan du sælge fem gange så meget (mindst!) ved at tænke serendipity.

Sådan kan du bruge serendipity

Jeg skrev et blogindlæg om, at mange stresscoaches, psykologer og psykoterapeuter har hjemmesider, der er alt for teksttunge.

De ved udmærket, at stressede og deprimerede ofte har svært ved at læse tekst, der er længere end underteksterne til sjove film. Men de leder ikke aktivt efter inspiration til mindre stressende tekster. (Mange stresscoaches og psykologers hjemmeside tyder i hvert fald ikke på det.)

Jeg er aldrig (før jeg skrev det indlæg!) blevet kontaktet af en psykolog, terapeut eller lignende, der har bedt om hjælp til mindre stressende webdesign. Efter det blogindlæg har der været en del. Og det skyldes serendipity - altså at jeg ikke venter på at blive fundet, men sørger for at blive opdaget.

Da jeg skrev blogindlægget om stressende tekster, og hjalp det på vej til målgruppen, var der pludselig adskillige psykologer og terapeuter, der opdagede mig.

Havde jeg satset på at blive fundet (og læst) af dem, der bevidst Googler efter emnet stress og lange tekster, havde jeg helt sikkert ikke fået ret mange læsere. Hvor mange, tror du, finder på at Google efter det emne?

Jeg brugte ikke SEO men serendipity til det indlæg.
Jeg sørgede for, at de rigtige stødte på mit indlæg.
Jeg skrev opslag på forskellige sociale medier om indlægget.
Jeg sponserede opslaget på Facebook og indstillede det til at blive vist for udvalgte målgrupper.

Jeg skubbede det ud i verden til de rigtige.
Jeg ventede ikke på, at de fandt det.
Jeg ville næppe få ret meget ud af søgemaskineoptimere sådan et blogindlæg.

Serendipity er også en restaurant i New York

I New York er Serendipity navnet på en restaurant, der blandt andet er berømt for desserter med navne som Dark Double Devil Mousse, YuDuFunDu, orbidden Broadway Sundae og Golden Opulence Sundae (verdens dyreste dessert til 1.000 dollars!)

Næste gang jeg er i New York skal jeg besøge Serendipity på 225 East 60th Street - mellem 2. og 3. Avenue.

Harry Potter tabte til serendipity

I England vandt “serendipity” i 2000 konkurrencen om at blive englændernes foretrukne ord. Foran quidditch og love. (Harry Potter-fans ved, at Quidditch er en kampsportsgren fra Potter-universet).

Kilde: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/930319.stm

Her er mit indlæg om stressende tekster - som masser af stresscoahces og psykologer har fundet uden at lede efter det!