Er du som flertallet af mine kunder, stresser det dig at producere blogindlæg, nyhedsbreve og tekster til din hjemmeside. Det er oftere noget du SKAL, end noget du gør af lyst. Du kan gøre det meget nemmere for dig selv, hvis du holder op med at presse dig selv - og lærer at snyde din hjerne.

I stedet for at skrive tilfældigt og impulsivt, når du er nødt til det, skal du hellere skrive efter en plan og finde en passende produktionsmetode. Professionelle skribenter skriver ikke kun, når de “har lyst”. De skriver, når de er på arbejde.

Har du problemer med at skrive “på kommando” er du sandsynligvis vant til at udsætte skriveprocessen til du har lyst. Du skubber sikkert opgaven adskillige gange, før du langt om længe går i gang.

Når du ikke kan udsætte mere, er du både presset - og stresset. Det er langt fra den optimale måde at producere indhold på.

Når du skriver under pres, fjerner du for det første fornøjelsen ved at skrive. Det gør det også sværere næste gang. Du træner din hjerne til at opfatte tekstforfatning som en træls “er nødt til” opgave. Og du gennemfører kun, når og hvis du “tager dig sammen” og presser dig selv.

Det er hverken sjovt, sundt eller effektivt at skrive i den tilstand.

Snyd din hjerne til at skrive med lyst

Du kan snyde din hjerne til at opfatte det som sjovt og konstruktivt at skrive. Metoden gør det endda mere effektivt at producere gode tekster til online marketing.

I stedet for at skrive, når du ikke kan udsætte det mere, skal du skrive, fordi du har besluttet at gøre det - og du skal forberede processen.

Derudover skal du bruge nogle simple trick til at få din hjerne til at fokusere på fordelene.

Adskil idéudvikling og skriveproces

Lav lange lister med ideer, så du altid har et lager, du kan plukke fra. Du får bedre ideer, når du finder flere på samme tid. Det er faktisk svært at finde på én god idé. Det langt nemmere at finde mange - at lade den ene idé mutere til flere varianter.

Har du et lager af ideer, kan du altid vælge den idé, der motiverer dig mest og passer bedst til det aktuelle formål.

Gør det til en daglig vane at skrive

Du behøver ikke både skrive og udgive nyhedsbreve og blogindlæg hver dag, men det hjælper rigtig meget at skrive hver dag. Bare en kladde. Eller en stribe ideer.

Du kan eksempelvis gøre det til en vane at skrive hver morgen. Et kvarter, hvis du synes, det er sjovt. Ellers bare fem minutter. Find en trigger, der kickstarter vanen. Du kan eksempelvis skrive, straks du har hældt den første kop kaffe op. Når du har tjekket email-bunken. Når du har tændt computeren….

Skriv så lystbetonet som muligt. Skriv til dig selv - ikke til andres øjne. Tag eksempelvis en af ideerne fra din liste og skriv på netop den idé.

Det er vigtigt, at du ikke stiller krav til kvaliteten - at du har fokus på, at det kun handler om at skrive udkast. Du skal ikke skrive tekst, der skal være færdig her og nu.

Sæt tid af i kalenderen til at skrive

Skriveprocessen er sjovest, hvis den foregår, når du har sat tid af til at gøre det. Har du brug for at sidde i særlige omgivelser, mens du skriver, så gør det. Sluk evt. din telefon og Facebook. Sørg for det optimale miljø.

Afsæt et bestemt tidsrum. Hverken mere eller mindre. Fidusen er, at du ikke skal sigte efter det perfekte resultat, men det, der er optimale indenfor den afsatte tid. Med tiden bliver du bedre og bedre til at skrive.

Når du skal skrive blogindlæg, nyhedsbreve, salgstekster eller andet, der skal publiceres, skal du have afsat tid til opgaven. Skriv opgaven ind i din kalender. Planlæg helst en eller flere dage før. Det gør nemlig en forskel, om du skriver, fordi du har prioriteret at gøre det - og ikke kun fordi du er hårdt presset og først gør det i allersidste øjeblik.

Beskriv det positive resultat - før du skriver

Hvis din tekst ikke har en positiv effekt, gider du ikke rigtig. Så hjælp din hjerne med at forstå, at det virkelig betaler sig. Varm op under din skriveevne ved at skrive et par linjer om, hvordan din læser vil reagere positivt på den færdige tekst - hvad vil hun tænke (om dig og dine ydelser).

Beskriv din call to action

Hvad skal der helt konkret komme ud af teksten? Hvad vil du have læseren til at gøre? Skal hun ringe til dig (hvorfor - hvad får hun ud af det?). Skal hun skrive til dig (hvorfor - hvad får hun ud af det?) . Skal hun hente en ebog, købe plads på et kursus, dele teksten med andre…. Du skal vide, hvad du vil have ud af din tekst. Og du skal opfordre læseren til at gøre det nødendige.

Skriv til læsere, der scanner og zapper

Du skriver indhold til online marketing - ikke skønlitterære romaner. Det betyder, at du skal regne med, at folk ikke læser hele din tekst fra A til Z. De vil scanne teksten for interessante ord og springe rundt i teksten. Du skal derfor fylde din tekst med gode ord!

Skriv overskrift, indledning og mellemrubrikker

Start med at gøre det tydeligt for både dig selv og modtagerne, hvad teksten handler om.

  • Rubrikken, altså overskriften, skal vække interesesse.
  • Indledningen skal trække læseren længere ind i teksten.
  • Mellemrubrikkerne skal være informative og hjælper læseren med at navigere og finde interessante afsnit.

Sørg derfor for, at de tre forskellige tekstelementer - rubrik, indledning og mellemrubrikker - kan læses selvstændigt. De alene skal give værdi for læseren.

Sæt en deadline og udgiv din tekst

At have en deadline handler ikke (mere) primært om, at der ikke er mere tid til at skrive i. I gamle dage, da avisen skulle i trykken på et bestemt tidspunkt, var deadline urokkelig. I dag er det ofte muligt at bruge bare lige 10 minutter mere og gøre det bedre. Og det er stor fælde for perfektionisten.

Deadline skal gøre dig produktiv og effektiv. Din deadline er et signal om, hvor meget tid du på forhånd har valgt at bruge. Indenfor den ramme skal du gøre dit bedste - ikke yde det optimale eller perfekte.

Hold din deadline for at træne dine hjerne til at arbejde effektivt.

Dine tekster skal ikke være perfekte (det bliver de aldrig!). De skal være færdige. De skal ud, så du og dine kunder kan komme videre.