Din blog behøver ikke handle om dit privatlivNogle af de meget populære blogs skræmmer mine kunder fra at blogge: blogs, der ofte er skrevet af en kvinde, som gerne blogger om sig selv og sit privatliv - om økologi, garn, boller, børn, cafébesøg med veninderne og privatlivets udfordringer

Den type blog er mere privat, end de skræmte bryder sig om.

“Det er slet ikke mig at være så privat og udstille mig selv,” er en hyppig forklaring, når mine kunder forklarer, hvorfor de ikke vil blogge.

Din blog skal være personlig

De har hørt eller læst, at en blog helst skal være personlig - men forveksler det ofte med at være privat.

Du kan sagtens være personlig uden at være så privat, at du tager læserne med i seng. Din blog behøver ikke være dagbogsagtige hyggeberetninger og du er ikke på nogen måde nødt til at “udlevere dig selv”.

Men det kan også blive, og er til tider, så privat, at du får nogle til at tænke “Piiinligt”. Nogle læsere mister interessen, hvis det handler for meget om dig. Andre vil være imponerede over dit mod og din åbenhed, hvis du er meget privat og personlig.

Min frisør fortæller ikke mere om sit privatliv

Du kan finde mange bloggere, der ikke er sky, når det kommer til at tale om eget privatliv på deres blog og andre sociale medier. Og nogle af dem har masser af begejstrede læsere.

Det betyder ikke, at alle er begejstrede for stilen. Men endnu vigtigere: Det betyder ikke, at det er sådan du skal skrive din blog.

Jeg hører selv til den type, der sjældent interesserer mig for hverken fremmedes eller “de kendtes” privatliv. Jeg har i årevis har haft en frisør, hvis privatliv jeg stort set intet ved om. Han afløste en frisør, der konstant talte om sine børn, sin mand og en frustrende byggesag. Hun var slet og ret alt for privat for mig.

Min nuværende frisør er (kun) personlig og vi har interessante samtaler om ting, vi begge interesserer os for. Men jeg ved absolut intet om hans privatliv! Det vigtigste er også, at han klipper godt! Jeg forlanger ikke mere. Bloggede han, ville jeg også hellere læse om hår end om hans privatliv.

Jeg aner heller ikke, om min revisor er gift, har børn eller dyrker motion. Jeg ved faktisk ikke engang, om han er en flink fyr - og jeg er også fløjtende ligeglad.

Tal mindre om dig selv og mere om dine kunder

Handler bloggen om dig og dit privatliv, om private emner, så kan du være så åben, du tør og har lyst til at være.

Vil du booste din business bedst, skal du som udgangspunkt skrive mere om det, der foregår i dine kunders hoveder - og mindre om det, du piller ud af din egen navle. I langt de fleste professionelle sammenhænge, tror jeg, er det bedre at tale om dig. Altså om din kunde, kundens behov, udfordringer, problemer - mere end om jeg, mig og så mig selv. Derfor kan du stadig være personlig.

Vælg den stil, der passer dig

Din professionelle blog kan være privat og/eller personlig. Der findes ikke én rigtig måde at gøre det på. Og i øvrigt er det ikke ligetil at sætte grænsen mellem privat og personlig.

Blogger du for at fremme din faglige karriere eller booste din business, så sæt grænsen dér, hvor det passer DIG - men først og fremmest der, hvor den matcher dine kunder.