At “Like” og “synes godt om” på Facebook handler om meget mere end at takke og anerkende den, der har postet noget godt.

Like-funktionen har også andre konsekvenser.
Du kan “like” for lidt, for meget og forkert.

Bruger du like-funktionen rigtigt, er der store fordele for både modtager, dig selv og dine venner.
Liker du strategisk, velovervejet og smart, bliver dit og andres udbytte på alle måder størst!

Trykker du “synes godt om” behøver du ikke kun gøre det for at sige “tak for godt indhold”. Her får du tip til, hvoran du kan bruge like-funktionen til andet og mere - hvis du bruger den bevidst, strategisk og velovervejet.

Du kan “synes godt om” for at være belønner, vidensdeler eller egoist.

Belønneren - “synes godt om” for at takke og give skulderklap

Trykker du "synes godt om" for at anerkende?Mange liker til højre og venstre fordi de er taknemmelige og venlige. Eller fordi de vil gøre andre glade.

Det er fremragende at bruge like-funktionen til det formål! Jeg gør det mange gange dagligt.

Men du har næppe forstået den fulde og vidtrækkende effekt af et tryk på like, hvis du tror, at det primært handler om at takke og anerkende en person - eksempelvis for ekstraordinært godt indhold.

Det er ikke (kun) derfor, du skal like.
Du skal endog overveje at skrue ned for blusset, hvis du udelukkende gør det for at glæde den, hvis indhold du “synes godt om”.

Tag nu ikke fejl af min hensigt. Jeg synes, du skal “synes godt om” når og hvis det passer dig! Hverken mere eller mindre. Med dette blogindlæg vil jeg blot vise dig, at du kan bruge funktionen til andet og mere end bare at vise, at du “synes godt om”.

Du behøver ikke være begejstret for at trykke “synes godt om”

Du behøver ikke være vildt begejstret for at trykke "synes godt om" Jeg har set mange rynke på næsen af “synes godt om” funktionen. De opfatter det som overfladisk anerkendelse. De vil IKKE opfattes som skulderklappende, anerkendende og ukritiske fedterøve. De “liker” derfor hellere for lidt end for meget. Og det er dumt.

Er du for kritisk til at “synes godt om” medmindre du falder over noget, der er ekstraordinært godt, har du næppe fattet dybden og de vidtrækkende konsekvenser af at “synes godt om”.

Det kan have store fordele for dig selv at “synes godt om”!
Funktionen kan også være nyttig, selvom du kun synes godt om i behersket grad.
Du behøver ikke være lalleglad jubelidiot for at trykke “synes godt om”.

Vidensdeleren - liker for at dele nyttig viden med andre

Når du trykker "synes godt om" deler du med andre - gør venner opmærksomme på indhold, der er værd at lægge mærke til.Hvis du “synes godt om” aktiverer du en delefunktion. Hvad enten du vil det, eller ej, vil mange af dine venner blive gjort opmærksomme på dét, du “synes godt om”.

Dine venner kan blandt andet se det i den såkaldte ticker i højre side af Facebook-skærmen.

Trykker du like i bunden af dette indlæg, er du og jeg heller ikke de eneste, der ser det.

Like-funktionen er altså også en metode til aktivt at dele indhold med andre.

Du kan altså udmærket vælge at “like” indhold, du ikke synes 100% godt om - eksempelvis fordi du synes at det er værd at dele, så flere får kendskab til det. Tag ikke “like” alt for bogstaveligt - du kan gode like (og dele), selvom du ikke synes 100% godt om. Du behøver ikke frygte, at andre opfatter dit like som en 100% accept.

Hvis politiet efterlyser en mand, der er mistænkt for at have begået et mord, kan du eksempelvis “synes godt om” fordi du dermed anerkender, at politiet passer deres job. Men du kan også bare gøre det for at bidrage til at sprede efterlysningen. Du behøver ikke anerkende hverken politet eller morderen..

Egoisten - liker for gøre sit Facebook newsfeed bedre

Du kan med fordel trykke "synes godt om" for at gøre dit newsfeed bedre og bedreDet du “synes godt om”, får du mere af.

Det er så at sige endnu en teknisk effekt ved at “synes godt om”. Samme effekt er der også, når du kommenterer eller deler indhold på Facebook.

Kort sagt kan du selv vælge, om du vil have mere af det, du kan lide - ved flittigt at “synes godt om”, kommentere og dele det gode indhold.  Dét, der interessserer dig. Det gælder både sider og venner. Dem og det, du engagerer dig i, vil du nemlig se mere til på Facebook.

Hvis du er en af de sure, indebrændte kværulanter der sjældent liker, men snarere reagerer på dét, du ikke kan lide - så er det dét, du ser mere og mere til på Facebook. Altså det sure, indædte, provokerende.

Reagerer du først og fremmest på venner, der irriterer dig, provokerer dig… så bliver det dem, du kommer til at se mere og mere til i dit newsfeed. Facebooks edgerank sørger nemlig for at vise dig mere og mere fra dem, du hyppigst er i kontakt med på den ene eller anden måde.

Jo mere du liker, deler og kommenterer - jo bedre bliver Facebook til at sortere, så dit newsfeed indeholder mere og mere af det, du engagerer dig i. Og mindre af det, du ikke reagerer aktivt på.

Liker du for meget

Hvis du “synes godt om” for meget - eller for mange gange i træk - devaluerer du dine likes.
Jo oftere du “synes godt om”, desto større er risikoen for, at nogle vil mene, at du spammer eller fylder for meget.

Sådan kan det se ud i Facebooks Newsfeed, hvis du liker blogindlæg og artikler - liker du ting, der er nyttige for andre, spreder du god viden. Liker du konkurrencer og tilbud i ét væk, bliver du kendt som spam-spreder

Sådan kan det se ud i Facebooks Newsfeed, hvis du liker blogindlæg og artikler - liker du ting, der er nyttige for andre, spreder du god viden. Liker du konkurrencer og tilbud i ét væk, bliver du kendt som spam-spreder

Dine likes vil - når de eksempelvis dukker op i Facebooks såkaldte ticker eller i newsfeed - pirre andres nysgerrighed og få dem til at tjekke, hvad du har liket. Er det alt for ofte ligegyldigheder du “synes godt om”, glæder du nok en enkelt eller fem med dit like - men irriterer måske betydeligt flere og fremstår efterhånden og i værste fald som en overfladisk, behagesyg fedterøv.

Liker du først og fremmest indhold, der (også) har reel værdi for andre, vil folk hurtigt begynde at anse dig for at være en kilde til godt indhold og holde øje med, hvad og hvem du liker.

Hvis du trykker “synes godt om” dette blogindlæg, har det flere konsekvenser

  • Du gør mig glad
  • Du giver dine venner et tip
  • Du gør mig klogere på, hvilke af mine blogindlæg, der er brugbare

Første gang udgivet 3. december 2012 @ 07:00
Revideret og genudgivet 11. februar 2016