Mange af mine kunder tager det ene kursus efter det andet i at blogge, skrive nyhedsbreve, søgemaskineoptimere, sælge etc. I håb om at få flere kunder og mere salg. Ofte forgæves…. Og det er ikke nødvendigvis kurset, de har investeret i, der er problemet. Det er heller ikke nødvendigvis fordi de markedsfører sig forkert

Jeg møder mange, der tager de rigtige kurser - online eller offline.
De markedsfører sig også efter alle kunstens regler, skriver masser af gode blogindlæg, søgemaskineoptimerer sig til en pæn plads i Googles søgeresultater, skriver fremragende nyhedsbreve, har masser af trofaste følgere på diverse medier.

De markedsførerer sig for fuld kraft. Og alligevel får de ikke nødvendigvis kunder nok til at have den omsætning eller den arbejdstid, de drømmer om. Og det er der ofte en meget enkel forklaring på.

  • Er din business model og dine ydelser gode nok?
  • Er der nok touch points i din markedsføring
  • Er der kunder nok til netop din vare eller ydelse?
  • Markedsfører du dig overfor den rigtige målgruppe?
  • Ligner du alt for mange andre i din branche

Det er  langt fra nok, at din online markedsføring, din søgemaskineoptimering, dine nyhedsbreve og dine statusopdateringer på diverse sociale medier er til topkarakter, hvis:

Dit produkt eller din ydelse er ikke god nok

Kvalitet - skru op for kvalitetenMåske er det helt bogstaveligt en (for) dårlig vare, du tilbyder?
Måske er den set mange gange før?
Måske skal du udvikle og forfine dit produkt for at sælge det.

Sælger du for lidt, bør du i det mindste overveje, om du overvurderer kvaliteten af det, du tilbyder - altså set i forhold til, hvad potentielle kunder efterspørger.

Vil du ind på et marked, hvor mange tilbyder samme vare af samme kvalitet, skal du sandsynligvis skille dig ud fra mængden ved at gøre det endnu bedre end de fleste. Eller betydeligt billigere.

Gør du varen billigere, skal du til gengæld sælge større mængder.

Du skal ikke nødvendigvis skaffe kunder ved at levere et billigt, billigere eller dårligt produkt. Måske bliver det tvært imod nemmere at få kunder, hvis du ikke konkurrerer på prisen, men i stedet skruer op for kvaliteten. Eller for det unikke.

Overvej hvad der skal til, hvis dit produkt skal gøres bedre, mere interessant, nemmere at sælge.

Alt for få har brug for den vare, du tilbyder

Du skal ikke regne med et stort salg, hvis du tilbyder mexikanske sombreros i DanmarkDet er blevet svært at sælge kassettebånd og VHS-video.
Det er heller ikke nemt at sælge helt almindelig coaching - og det handler ikke om, at coaching ikke er et godt produkt, som kun få kan have gavn af. Men der er for mange om buddet i forhold til, hvor mange kunder der er.

Du kan næppe heller leve af at sælge vejsalt, hvis det er det eneste produkt, du har på hylden. Du risikerer i hvert fald store sæsonudsving i efterspørgslen.

Og med ovenstående siger jeg ikke, at du ikke kan leve af en meget lille niche. Det kan du. Hvis der vel at mærke er kunder nok. Hvis efterspørgslen er stor nok.

Er der ikke kunder og efterspørgsel, får du intet ud af søgemaskineoptimering, blog, annoncer, sociale medier etc.

Nogle gange er kunderne der. Folk har brug for den vare, du tilbyder. Men det er ikke sikkert, at de ved det. Vis dem det.

Overvej hvor stort dit udækkede marked er. Hvad er det du tilbyder, som potentielle kunder både har brug for og ikke kan få andre steder.

Du tilbyder det samme som mange andre

LOOP er en unik model - ikke et one-fits-all forløbMan kan fodre grise med coaches. Terapeuter. Alternative behandlere diverse. Der er rigtig mange af slagsen på markedet og skiller du dig ikke tydeligt ud, konkurrerer du med ufatteligt mange, der ligner dig og tilbyder det samme. I hvert fald set med kundernes øjne.

Det gælder for mange faggrupper - at de har kolleger og konkurrenter, der ligner dem for meget.

Det er endog meget almindeligt, at folk springer ud i livet som selvstændig ved netop at spejle sig i en konkurrent, som de forsøger at efterligne. Mere eller mindre. Og nogle gange er det faktisk bedre at gøre det modsatte - at kigge efter, hvordan man kan skille sig ud.

Prøv som et eksperiment at se, om du kan gøre tingene helt anderledes.

Hvordan er du, din business og dit produkt unikt i forhold til, hvad der iøvrigt er på markedet. Er det tydeligt for potentielle kunder, hvad det unikke er?

Er der nok touch points i din markedsføring

Det er en af de største og værste fejl mange selvstændige begår - at de gør alt for lidt ud af at skabe relationer til potentielle kunder. Og dårligt nok er i kontakt med dem.

En klassisk hjemmeside besøger folk som regel kun en gang. Det er ikke nok til at skabe tillid.

Du skal tiltrække folk, der har lyst til at følge dig.
Marketingguruen Seth Godin kalder det at samle sin tribe.

Du skal samle folk, der har lyst til at læse, se, lytte til, hvad du har på hjerte. Og det er noget af det første, du skal gøre. Vil du sælge en bog, skal du ikke vente med at oprette en side på Facebook til sidste øjeblik før bogen udkommer. Gå i gang i god tid, så du har masser, der lytter til dig, når du er klar til at sælge.

Og så skal du sørge for at påvirke dem mange gange via masser af touch points.

Du markedsfører dig til den forkerte målgruppe

Tiltræk de rigtige kunder med den rigtige vareTilbyder du ugekurser for langtidsledige, der lige har mistet retten til dagpenge, skal du ikke regne med, at der er ret mange af de potentielle deltagere, der selv har råd til at betale for kurset. Og så nytter det ikke meget, at du markedsfører dig direkte til de ledige.

Find ud af, om du kan få andre til at betale.
Måske kan du ligefrem hæve din pris ved at sælge til et niveau højere oppe i hierakiet.

Selvom det måske er de ledige, der skal deltage i dine kurser, er det ikke nødvendigvis dem, der skal, vil eller kan betale. Og derfor er det ikke nødvendigvis deltagerne på kurset, din markedsføring skal rettes mod.

Kig på, om du kan markedsføre dig til en helt anden type kunder. Det kan godt være, at dit produkt samtidig skal udvikles.

Hvis du ikke er sikker på, at din potentielle kunde både kan og vil betale for din ydelse, så se dig om efter en anden type kunder og begynd fluks at markedsføre dig til netop den kunde.

Den femte og nok mest trælse årsag til dårligt salg

Det kan godt være, at du er dygtigere end dine konkurrenter. Din hjemmeside er flottere. Din markedsføring er bedre. Selv dit produkt er bedre end konkurrentens. Det hjælper desværre ikke ret meget, hvis du har din personlighed imod dig