Du kan sagtens få en både billig og flot hjemmeside. Regner du også udgift med til portrætfotograf, produktfotograf, tekstforfatter og grafiker, løber det op.
Men selve hjemmesiden behøver ikke koste meget. Det er i stor udstrækning op til kundens eget valg i dag, om et website skal koste 25.000 kr. eller 250.000 kr. Forskellen på de to produkter har ikke nødvendigvis betydning for, om du ender med at få kunder ud af dit website.

Når der er stor forskel på, hvad en hjemmeside koster, handler det ofte om godt gammeldags håndværk versus nye metoder til at bygge website.

Den udvikling er foregået i mange brancher.
I gamle dage blev køretøjer håndlavet af karetmagere.
I dag kører selv topchefer i biler fra samlebånd.

I gamle dage (for få år siden) blev hjemmesider designet af en grafiker og bagefter kodet af en programmør. Den metoder er rasende dyr og faktisk også et dårligt valg, fordi færdige designskabeloner er blevet fremragende og fleksible.

Adskillige håndværksfag er helt forsvundet, eller stærkt forandrede, på grund af nye produktionsmetoder.
For 15 år siden havde alle aviser et sætteri med typografer. I dag laves avissider af journalister.

I trykkeribranchen har stordrift og moderne digitale printere afløst trykkemaskiner.

Mange små trykkerier er blevet til megastore fabrikker, der fremstiller tryksager med nye og langt billigere metoder. Det kræver ikke engang at håndværker at betjene de nye maskiner. Selv amatører kan lave flotte bøger i dag. Tryksagerne er mere ikke helt så flotte. Men de er blevet billige! Og hurtigt at fremstille.

krus_lasertrykSe bare på et firma som Lasertryk i Aarhus, der blev startet af to unge mænd.
De havde ingen grafisk uddannelse og havde ikke tidligere været beskæftiget i den grafiske branche. I dag tæller deres kunder over 40.000 firmaer og 55.000 privatpersoner.

Samme udvikling er godt i gang i webbranchen.
Mange kunder har bare ikke opdaget det endnu.
Og mange bureauer lever (ikke mindst derfor) rigtig godt af at kunderne holder fast i gamle traditioner.

Derfor er den billigste hjemmeside nogle gange den bedste

  • Det billige website er produceret ved at bruge standardløsninger
  • Er der ikke brugt unikke løsninger er det billige som regel nemmere at overtage, nemmere at lære at bruge og nemmere at få undervisning i at bruge - fordi der ikke er brugt unikke løsninger, som kun producenten har overblik over.
  • Arbejder du selv med, kan du reducere arbejdstiden og lære en masse undervejs. Det giver dig langt større kontrol over det færdige produkt.

Har du råd - og brænder du for unikke designløsninger og drømmer om en hjemmeside, du ikke selv skal rode med - så vælg et bureau, der plejer at lave unikke løsninger til high end kunder!

Vil du ikke bruge hele budgettet på dyrt design og unikt kodearbejde, og vil du have et værktøj, der skal bruges jævnligt til content marketing, så skal du vælge en webproducent, der har specialiseret sig i at lave sådanne løsninger.

Den dyre og unikke løsning kan koste en kvart million.
Mindre og billigere er somme tider bedre.