Hvor udviklet er din hjemmeside? Er den i den barnlige fase. Kreativ og sjov. Hjemmelavet og stadig under udvikling? Er det en teenager med behov for at enten at ligne de andre - eller rebelllen, derskiller sig ud og går op i udseende mere end indhold. Eller er det en voksen udgave, der fokuserer på indhold, fordybelse og kvalitet?

Hjemmesider har siden 90’erne været gennem en udviklingsproces, der kan inddeles i tre faser, som med lidt god vilje kan minde om springene: barn - teenager - voksen:

  • Teknikerens tidsalder
  • Designerens tidsalder
  • Content managerens tidsalder

Prøv at giv dit eget website et eftersyn og se, om det trænger til at blive løftet.

<h3>Teknikerens tidsalder</h3>

Det handlede om at komme på benene, lære at gå og komme ud i verden. Og det var svært.

Dengang var hjemmesider ekstremt minimalistiske. De første år var det ren tekst. Senere kom der et billede eller to på.

Ofte blev hjemmesider lavet i virksomhedens it-afdeling af mænd, der var teknikere, programmører. Andre kunne nemlig dårligt finde ud af at lave hjemmesider. Der skulle skrives masser af HTML-koder i hånden, som dem du ser herover. Pænt blev det sjældent. Og det var ekstremt tidkrævende.

I dag kan jeg lave en hjemmeside på mindre tid end jeg dengang brugte på at lave en enkelt side.

Designerens tidsalder

Da vi fik WYSIWYG software (what you see is what you get) begyndte designerne at komme på banen.

Med Frontpage, Dreamweaver og lignende programmer blev det muligt at lave en hjemmeside uden ret megen viden om teknik. Man behøvede ikke skrive koderne i hånden og det blev nemmere at være kreativ. Det var designernes tidsalder.

Når det var værst, flippede designerne helt ud i effekter og farver, der nok var spændende og smarte, men som var mere form og attitude end indhold. Det var dengang man kunne sælge webdesign. Jo mere unikt jo bedre. I dag er det ikke ualmindeligt, at det samme design bruges på flere hundrede tusinde websites.

Content managerens tidsalder

I dag handler det om indhold - pænt pakket ind! Det er relativt nemt at lave et website. Mange webhoteller tilbyder en såkaldt one-click-installation af eksempelvis WordPress. En designskabelon lægges på og pakker indholdet pænt ind.

Og nu er hjemmesider ikke bare envejskommunikation - vi kan bidrage og engagere os.

Teknikken og designet skal naturligvis være tip-top i orden, men hjemmesider er kommet i en tidsalder, hvor indholdet er det altafgørende. Content is king, siger man.

Du kan altså, alene ved at give din hjemmeside et selvransagende kritisk blik, spotte om den er voksen og rustet til moderne krav til en hjemmeside.

  • Er det teknikken, der har fået det meste af opmærksomheden?
  • Er designet lidt tilfældigt - eller er du ligefrem gået mest op i, hvordan hjemmesiden ser ud?
  • Er indholdet noget, der er produceret i en fart og kastet hurtigt på?

Vær opmærksom på, at det i dag er indholdet på din hjemmeside, der er afgørende for, om du får succes. Du behæver ikke have unikt design, men du får ikke succes online uden godt indhold. Og kan du selv producere det, er det ofte kun en fordel.