trafikkilderSkriv med hjerteblod og glem SEO, hvis du vil have masser af trafik til dit website. Hvis du producerer godt indhold, kan du få masser af læsere, masser af kommentarer, masser af delinger på sociale medier, masser af link og en flot Google Page Rank. Du behøver ikke bruge tid på søgemaskineoptimering for at få sådanne resultater. Du kan endda blæse på adskillige af de advarsler SEO-nørder giver dig - og alligevel få strømme af besøgende.

Her får du nogle af teknikkerne, der kan sende SEO-nørderi til tælling. Metoderne er enkle. Og helt gratis.

Eksemplet handler om en af mine kunder, der i årevis har trodset mine råd om at søgemaskineoptimere sine tekster. Han blæser på mine advarsler om ikke at have duplicate content. Det vil sige indhold, der findes på mere end en URL - altså på mere end én webadresse. Han har masser af artikler, han har fået forfatternes tilladelse til at genbruge.

Vi byggede hans blog i december 2013 og han har på intet tidspunkt i processen tænkt på søgemaskineoptimering. Han analyserer ikke keywords, før han sætter sig til tastaturet. Han skriver ikke til Google, men udelukkende til sine læsere.

Hans overskrifter og indledninger mangler ofte de keywords, der ville være smarte at have med, for at øge sandsynligheden for at blive fundet via Google. Nogle læsere er der trods alt, der googler efter de emner, han skriver om, men det er næppe ret mange i forhold til den interessse, han vækker ved at skrive historier, der finder vej til læserne, fordi de bliver delt.

Søgemaskinetoptimering interesserer ham ikke.

Til gengæld kan kan noget, der i mange tilfælde kan gøre SEO helt overflødigt: han skriver gode historier. Altså historier, der opfylder de journalistiske kriterier for, hvad en god historie er.

Han skriver om emner, der ikke er specielt sexede. Og som ligefrem kan være ganske ildelugtende, ubehagelige og frastødende: Gylle. Landbrug. Miljø. Resistente bakterier. EU-støtte. RoundUp.

gylle_dk_seo

Jeg taler om gylle.dk, der ejes af debattør, foredragsholder, forfatter og journalist Kjeld Hansen - som er så åbenmundet, rapkæftet og provokerende, at han (sammen med kollegaen, journalist Niels Mulvad) endte i Højesteret for deres artikler om MRSA-bakterier. De vandt i øvrigt sagen.

Gode historier kan udkonkurrere søgemaskineoptimering

Matt Cutts fra Google har i årevis informeret om Googles SEO-politik og er p.t. chef for Googles Webspam Team. Googles mål er at fremme godt indhold frem for SEO, har Matt Cutts adskillige gange sagt.

Naturligvis er det ikke enten-eller!
Godt indhold ER SEO

Du skal producere masser af godt indhold

Kjeld Hansen har - siden december 2013 - postet over 1.000 indlæg på sin blog.
Det første år blev hans indhold læst 65.000 gange.
Altså i gennemsnit 180 om dagen.

De først tre måneder af 2016 er der læst 212.000 stykker indhold på gylle.dk.
Det svarer til 2.355 stykker om dagen.

Og det er den mest sikre metode, hvis du vil have mange besøgende: skriv gode historier. Og skriv mange. Gerne en om dagen. Mindst 2-3 om ugen. Det er den bedste metode til at blive god til at skrive artikler eller blogindlæg, der tiltrækker besøgende.

Vi googler ikke efter gylle

En af de væsentligste grunde til, at søgemaskineoptimering er meget lidt interessant på gylle.dk er, at det ikke er den type indhold, vi typisk googler efter.

Et af de fem mest læste indlæg nogensinde på gylle.dk er artiklen Sprøjtegriseri

Det er et kort indlæg om, hvordan landmænd sprøjter mod ukrudt i Kjeld Hansens baghave… så at sige. Det er næppe et emne, som ret mange beslutter sig for at Google efter. Men billederne og historien gik viralt og fik rigtig mange til at komme ind på Kjeld Hansens blog - som vi naturligvis har indrettet, så besøgende på flere måder fristes til at læse mere, når de først er ankommet.

Det er kendetegnende for mange af hans historier - og hans metode - at han ikke skriver med tanke på at blive fundet via Google.
Hans blogindlæg er skrevet for at vække interesse og skabe debat.
Blandt andet via sociale medier.
Hans historier er alt andet end tandløse. De er ofte provokerende - han vover at træde meninger over tæerne.
Han har af samme grund en stor skare, der elsker at følge ham.
Og sandsynligvis mindst lige så mange, der elsker at hade ham.

Det er et andet godt tip: vov at være skarp. Skriv om dét, du brænder for! Din passion. Dit hjerteblod. Hav meninger - hellere end være holdningsløs.

Få dine læsere til at dele dine historier

Naturligvis deler Kjeld Hansen selv sine historier via gylle.dk på Facebook - men hans historier bliver primært spredt til mange, fordi hans læsere deler og kommenterer.

Gylle.dk er brandet så effektivt i målgruppen, at ualmindeligt mange besøgende klikker direkte ind ved at taste adressen ind i browserens adresselinge. Se den mørkeblå søjle.

De fleste kommer dog via sociale medier (den turkis søjle)

gylle_similiarweb

Kjeld spekulerer ikke i link-building, som mange SEO-nørder gør. Men han har rigtig mange link fra eksterne kilder. Folk linker til hans artikler. Det gør både dem, der er enige med ham. Og dem, der er vildt uenige. Det skaber også masser af trafik.

Gylle.dk har i øvrigt en pæn Google Page Rank på 2 - ikke dårligt i betragtning af, at Kjeld ikke går op i den slags. Det er ikke mange af Danmarks SEO-nørder, der har bedre page rank og mere trafik.

Du behøver i øvrigt ikke være journalist for at gøre Kjeld Hansen kunsten efter.

Psykolog Camilla Carlsen Bechsgaard bruger de samme metoder - fokuserer på at skrive indhold, der engagerer folk, når de falder over det. Uanset de leder efter det eller ej. Læs eksempelvis, hvordan Camilla fik over 150.000 besøgende på få dage til et enkelt blogindlæg. Ved at skrive om et emne, som kun ganske få googlede efter.

SEO + SEX = business

Naturligvis er det en sandhed med modifikationer, at du kan glemme alt om at søgemaskineoptimere! Men SEO er godt i nogle tilfælde og spild af ressourcer i andre.

Helt afgørende er, når du vælger din taktik, om du vil havce fat i dem, der Googler efter bestemte emner. Eller, om du måske vil have fat i dem, der end ikke har tænkt på at lede efter de emner, du skriver om.

Hvis det er din business at have fokus på emner, vi først og fremmest Googler efter - skal du naturligvis sørge for, at det er nemt at finde dig på Google. Men det er en helt anden historie end denne handlede om.

Her kan du læse, hvorfor søgemaskineoptimering nogle gange er et vigtigt værktøj.

gylle_statistik