Tusindevis af hjemmesider har en tilmeldingsformular, der frister folk til at tilmelde sig et nyhedsbrev mod til gengæld at få en gratis ebog, en gratis film, en gratis lydfil, en gratis guide….. Men det må man ikke, har Forbrugerombudsmanden netop understreget

Du må altså ikke love folk en såkaldt freebie, hvis de skal “betale” ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det vil sige…. det må du, hvis du bare sørger for at gøre det på den rigtige måde!

Forbrugerombudsmanden har for nylig fastslået, at det er vildledende markedsføring - og dermed i strid med Markedsføringsloven - at fortælle folk, at de får noget gratis, ebog, billeder, lydfil, film eller andet, hvis de tilmelder sig virksomhedens nyhesbrev.

Baggrunden for Forbrugermandens afgørelse er en henvendelse fra en professionel fotograf, der ønskede at sende mail til deltagerne i motionsarrangementer med en hilsen, deres resultat fra arrangementet og et tilbud om at hente gratis billeder.

Emailadresse er betaling

Man skulle ikke betale penge for at se eller downloade billederne - udelukkende “betale” ved at give fotografen sin emailadresse og tilladelse til at sende markedsføring via mail til adressen.

Billederne fra arrangementerne blev omtalt med betegnelser som”gratis” og “0 kr.”. Og det er vildledende, mener Forbrugerombudsmanden, når billederne ikke kan hentes uden at give samtykke til markedsføring.

At tilmelde sig en virksomheds email-liste er lig med at give samtykke til markedsføring og det har i sig selv en selvstændig økonomisk værdi. Gratis er det derfor ikke, når man betaler for noget med sin email-adresse.

Og det kommer ikke bag på professionelle email-markedsføringsfolk. De ved nemlig udmærket, hvor meget en email-adresse er værd.

Få tilladelse til at send mail - før du sender mail

Det er i øvrigt heller ikke tilladt at sendt folk en email med tilbud om at gratis billeder - den mail er i sig selv en overtrædelse, hvis folk ikke allerede har givet deres tilladelse til, at man må sende dem mail.

Kort og godt:

  • Du må ikke sende mail med markedsføring til folk, medmindre de forinden har givet tilladelse til det
  • Du må ikke omtale ebog, guide, billeder, lydfil eller andet som gratis, hvis folk skal betale med deres emailadresse

Løsningen er ganske enkel

Du må gerne tilbyde folk, at de får ebog, billeder, guide, lydfil, rabat eller andet, når de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
Du må bare ikke omtale den som “gratis” eller koster “0 kr.”, hvis den koster en email-adresse.

Link til forbrugerombudsmandens afgørelse