to-do… To-do-lister!  Buzzwords fra online marketing er det nye sort blandt kvinder, der vil booste deres eksisterende business eller starte fra bunden som iværksættere. Når de skal have lavet hjemmeside, kommer de i stigende grad med omfattende lister og detaljerede planer

De vil ikke kun bygge hjemmeside. De vil designe den selv - og den skal naturligvis helst være helt unik. De vil også gerne blogge. Skrive nyhedsbreve. Søgemaskineoptimere. Afvikle webinarer. Have webshop. De vil i medierne og derfor producere pressemeddelelser. De vil sælge ebøger. Og de har 117 funktionelle krav til deres nye hjemmeside. Og så vil de forresten også bruge 4-5 sociale medier, der alle skal integreres på deres website.

Vil du efterligne, så kopier de rigtige

Mange af dem er copy cats.

De har ladet sig inspirere af en eller flere rollemodeller. Nogle gange uden blik for, at rollemodellen er i en helt anden business, har en helt anden type kunder, er år foran dem erfaringsmæssigt og dermed har helt andre erfaringer og kompetencer i bagagen.

Pyyyhhhh tænker jeg nogle gange!

Mange af dem har nemlig så omfattende planer med deres markedsføring, at de kommer til at bruge mere tid på online markedsføring end på dét, de er eksperter i - deres egentlige business.

Vælg de værktøjer, der passer til dig, dine kunder og kompetencer

Og det er ikke fordi der er noget som helst galt med de enkelte punkter på deres lange to-do-liste. De har nemlig ofte lavet en samling af gode værktøjer. Det er bare ikke alle gode værktøjer, der er optimale i alle tilfælde.

Det er eksempelvis nemt for sådan en som mig - med en kommunikationsuddannelse og mange års skarp træning i at skrive online - at råde dig til, at du skal blogge dig til business-succes. Men at det er godt for mig (og mange andre) er ikke lig med, at det er det bedste i din business. Hvis du ikke kan skrive og oplever det som tidkrævende og nyttesløst at blogge, så skal du enten lære det - eller droppe det og vælge noget andet. Før du går ned med stress!

Hvis du ikke kan samle tilpas mange modtagere til dit nyhedsbrev (lær teknikken) er det dumt og opslidende at bruge timer på at producere nyhedsbreve på stribe.

Skru ned og undgå stress

Mange af de der businesskvinder med meget lange to-do-lister går ned med stress.
Eller bruger unødigt mange ressourcer på at hive kunder ind i butikken.
Andre går på det ene kursus efter det andet, men når ikke rigtig at implementere tingene godt nok i deres business.

Skru ned for kravene til dig selv.
Less is more, siger man. Og det er sandt.

Hvor meget SKAL du kunne klare

Forvent ikke af dig selv, at du både kan etablere business, bygge hjemmeside, etablere en blog, starte nyhedsbrev, søgemaskineoptimere, markedsføre dig på sociale medier, producere online produkter etc. Ikke på én gang. Ikke det første år med selvstændig business. Det tager alt sammen tid at lære og tid at få i gang. Og det er helt OK. Du behøver ikke bruge alle værktøjerne. Slet ikke i løbet af de første måneder som selvstændig. Du behøver ikke engang være god til det hele.

Ofte er det endda sådan, at du får langt bedre resultater ved at slette nogle af dine to-do-punkter og fokusere på dem, du får mest ud af.

Den perfekte hjemmeside findes ikke!

Og din hjemmeside behøver ikke være perfekt fra dag et.
Den perfekte hjemmeside findes ikke. Den gode hjemmeside til online markedsføring er en proces, der aldrig stopper.
Det er helt OK at kravle før du kan gå.
Begynd gerne med en simpel og minimalistisk hjemmeside. Den kan udvides og forbedres hen ad vejen.
Spring over, hvor gærdet er lavest.
Tag ét skridt af gangen. Så øger du nemlig ikke kun sandsynligheden for både at blive god til og glad for dét, du vælger at gøre. Det øger også sandsynligheden for, at du får succes uden stress.