En presseside på hjemmesiden er ikke kun for store koncerner. Og du skal heller ikke lave presserum på dit website udelukkende for at gøre arbejdslivet nemt for journalister og andre medarbejdere på diverse medier

Pressesiden hjælper enhver, der vil omtale dig - din virksomhed, dit produkt eller din sag. Ikke kun i medierne, men også i blogindlæg, kursusmaterialer og invitationer. Samt før foredrag og konferencer m.m.

Du skal ikke lave presseside alene for at hjælpe pressen. Der er mange, der kan have brug for hurtigt og nemt at finde relevant viden om dig:

  • en journalist, der skal bruge faktuelle informationer til en artikel
  • en blogger, der vil omtale dig
  • en samarbejdspartner, der vil fortælle om dig til potentielle kunder
  • en konferencier, der skal klædes på til at præsentere dig før et oplæg eller foredrag
  • en event-arrangør, der skal bruge omtale af dig til materiale
  • en virksomhed, hvis medarbejdere du skal undervise

Der kan altså være brug for at omtale dig på forskellige måder og i forskellige sammenhænge og det kræver adgang til både fakta samt foto, video m.m.

En presseside skal gøre det nemt og hurtigt at plukke en passende buket til en omtale af dig.

Forskellen på en om-side og en presse-side

Og hvorfor er om-siden og presse-siden så ikke bare det samme, tænker du måske?

  • Din om-side skal primært laves med fokus på potentielle kunder, der nemt og hurtigt skal kunne vurdere, om de har lyst til at handle med dig.
  • Din presseside skal hjælpe dem, der vil omtale dig - uden at handle med dig. Altså journalister i traditionelle medier, men også mange andre.

Hvad kan der være på en god presseside

Der er ingen regel for, hvad der skal være eller hvordan siden skal se ud. Lav den gerne personlig, men sørg for, at den er overskuelig.

Følgende er eksempler på, hvad du kan medtage

  • Elevator-talen. Den lynhurtige omtale af hvem du er og hvordan du sætter dit personlige aftryk på verden.
  • Tagline - den sætning, der skarpt og kontant fortæller, hvad du tilbyder
  • Din ekspertise - lav en liste over de emner, du er særligt optaget af og gerne udtaler dig om
  • Dine meninger - har du markante meninger om bestemte emner, så beskriv det kort
  • Fokus-omtale - præsentationer af dig i de forskellige roller, du har: det kan være som taler, forfattere, underviser, privat…
  • Faktuelle, objektive oplysninger om dig personligt. Hvor er du uddannet. Hvor har du arbejdet. Hvor bor du.
  • Faktuelle, relevante oplysninger om din virksomhed. Hvornår er den stiftet. Markante milepæle etc.
  • Kontaktoplysninger - med information om hvornår og hvordan du bedst kan kontaktes
  • Fotos - i høj opløsning til tryk og lav opløsning til web. Der må gerne være forskellige billeder - både forskellige motiver samt portrætfotos og brede billeder.
  • Produktfotos, hvis du sælger produkter.
  • Video - ligger de på YoutTube eller Vimeo, så læg dem også på din presse-side
  • Logo - evt. i forskellige formater og udformninger.
  • Personlige link - eksempelvis til dine sociale medie-profiler, blogs etc.
  • Link til samarbejdspartnere
  • Eksterne PR-link - eksempelvis til presseomtaler og andre former for omtale
  • Referencer - folk, der kender dig godt nok til at kunne (og ville) udtale sig om dig. Venner, kolleger, samarbejdspartnere etc. Husk at få deres accept til at stå på listen.
  • Testemonials - folk der siger noget om dig
  • Blogger du, så præsenter evt. de seneste tre blogindlæg
  • Dit mest læste indhold - mange blogs har en funktion, der automatisk kan vise det mest læste indhold
  • Tilbyder du foredrag, så lav en liste over de emner, du hyppigst taler om
  • Underviser du, så lave en liste over de emner, du hyppigst underviser i
  • Er du musiker - eller har et helt band - så nævn dine arrangementer

Hvor skal din presseside placeres

Siden skal ikke kun være lettilgængelig for dem, der leder efter information om dig uden dit vidende.

Den er også smart at have, så du hurtigt kan sende link til information, når nogen beder om det.

Du behøver ikke placere link til din presseside i din hovedmenu - den, der sandsynligvis er i toppen af din hjemmeside. Der har du brug for plads til link, der bruges hyppigere…. trods alt.

Overvej i stedet at lægge linket følgende steder:

  • i din footer
  • i toppen af din om-side
  • i din email-signatur

Sørg for at holde pressesiden opdateret

Skriv ind i din kalender, hvornår du skal opdatere din om-side og gør det gerne mindst hver 3. måned.