Begynd med slutningen, når du laver salgssider, der skal få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, downloade din gratis ebog, købe din vare, bestille en samtale, dele dine blogindlæg eller hyre dig til et kursus

Uanset du vil sælge helt konkret eller “sælge” som i overbevise eller opmuntre, bør du specialindrette alle de sider på dit website, der skal få besøgende til at gøre noget. Strengt taget bør alle sider på dit website have en såkaldt call-to-action - altså en direkte eller indirekte opfordring til at gøre noget.

Og du skal ikke kun opfordre folk til at gøre noget konkret.
Du skal gøre det nemt for folk at udføre din call to action.
Brug flotte formularer, hvis de skal tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Brug store knapper, hvis de skal købe noget.
Lav tydelige mailaddresser, hvis de skal skrive til dig.

Din call-to-action skal være både tydelig og nem at bruge.
Og den er det første, du skal lave, når du laver en salgsside eller en landingpage.

Salgssider er ikke kun til direkte salg

Besøgende skal ikke nødvendigvis hive dankortet frem og betale - men de skal helst tilmelde sig dit nyhedsbrev, trykke på like-knappen, dele med vennerne, kommentere, sende dig en mail, ringe til dig. Du skal altså sælge dit budskab. Hvis du ikke vil sælge en vare. Eller tilbyde en gratis ebog.

Det kræver i alle tilfælde en salgsside.
En landingpage, kaldes det ofte, når det er en side folk lander på, fordi de er opmuntret til at besøge netop den side - eksempelvis fra en annonce.

Kender du ikke teknikken til at lave salgssider og landingspages, kan det tage dage at blive færdig. Og du sælger ikke ret meget, om noget overhovedet, hvis du ikke laver den ved at bruge de rigtige teknikker.

Jo flere dage du er om at producere salgssiden, desto mere mister du i ventetiden.

Derfor skal du lave en hurtig version af din salgsside

Siden skal offentliggøres, så du kan teste, om den virker.
Nogle laver endog flere versioner og splittester - er rød knap bedre end blå. Er den ene overskrift bedre end den anden. Er det ende billede mere overbevisende end det andet.

Det er bedre at teste undervejs end kæmpe med at lave noget, du tror er perfekt og så ikke ændre noget overhovedet i månedsvis. Så lav den salgsside færdig i en fart og få den ud. Og kald det en prototype - så du selv er bevidst om, at du ikke skal stræbe efter at lave det færdige, perfekte resultat i første forsøg.

Sådan laver du salgsside eller landingpage på minutter

Opskriften på at lave prototypen til en salgsside kræver kun, at du har styr på din hjemmeside - på de helt basale teknikker som at indsætte tekst, billeder, link, tilmeldingsformular, kontaktformular.

Begynd altid med slutningen - med din call to action

Definer, hvad du vil opnå med siden.
Hvad er din call to action?
Find så ud af, hvordan din call-to-actiom helt konkret skal se ud.
Skal det være en formular. En knap? Et link?

Lad os sige, at det i dette tilfælde handler om at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Første trin i processen med at lave din salgsside er derfor, at du laver tilmeldingsformularen.

Når den er på plads på siden, kan du lave de andre ting.
At du starter med slutningen er ikke nødvendigvis lig med, at den også skal være i slutningen af siden!

Næste trin er begyndelsen

Skriv en god overskrift, der straks fortæller, hvad sagen drejer sig om. Hav din målgruppes interessser i tankerne og skriv så noget, du formoder vil vække interessse. Du skal ikke sælge allerede i overskriften, du skal pirre nysgerrigheden og gøre det nemt for besøgende at se, om de er landet det rigtige sted - om indholdet er interessant.

Og nu skal du både sælge og overbevise

Når både indledning og slutning er på plads - og det tager ganske få minutter, hvis du ellers har styr på at bruge funktionerne på dit website - er du klar til at overbevise og sælge, så folk rent faktisk ender med at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Det er ikke nok at tilbyde dem et nyhedsbrev og en tilmeldingsformular.
Du skal også trykke på de rigtige knapper og overbevise om, at det faktisk er umagen værd at tilmelde sig.
Du skal kende din målgruppe og deres behov, hvis du vil påvirke - inspirere og engagere. Og du skal sandsynligvis teste flere detaljer, før du rammer rigtigt.

Skal den være virkelig effektiv, skal du bygge videre og integrere flere af de elementer, en god landingpage består af.
Men sådan laver du en hurtig prototype, som du kan arbejde videre på.

Den virkelig effektive salgsside

Brug emotionelle triggere. Ikke for at proppe salg i halsen på folk men for at vække deres interesse, så de finder ud af, om de overhovedet har lyst til at beskæftige sig med dét du sælger!

Brug konkrete faktuelle oplysninger, som potentielle kunder også kigger efter. Dem skal du også gerne have med på din salgsside. Selvom vi køber med vores følelser, bruger vi ofte logiske argumenter til at legalisere vores køb.

Jo dyrere produkt du vil sælge og jo mindre folk ved om dét, du tilbyder, desto vigtigere er det, hvordan du indretter din salgsside - hvilke elementer du tager med, hvilke informationer du giver og hvilke emotionelle triggere, du aktiverer.

Husk call-to-action

Og nu vi er ved slutningen, vil jeg ikke undlade at komme med en tydelig call-to-action. Tilmeld dig mit nyhedsbrev, hvis du vil have mere inspiration til dit arbejde med online marketing.