Hvordan laver du link i tekster på din hjemmeside? Dårlige link kan både narre, vildlede, irritere og forsinke dine besøgende - og det vil du naturligvis helst undgå. Så lav pæne, hjælpsomme og smarte link.

Jo bedre dine link er, desto mere læser folk på din hjemmeside.
Jo mere folk læser, desto bedre indtryk gør du.

Sørg for, at der er masser af gode link på dine sider og blogjndlæg. Især interne link til dit eget indhold. Sådan hjælper du besøgende til at finde frem til interessant indhold på dit website.

Gå ikke ud fra, at de roder rundt i menuen i toppen. Du skal både hjælpe og friste dem undervejs ved at linke til indhold, der skaber interesse og tillid til din viden.

Link skal hjælpe med lynhurtigt at finde brugbart indhold.

Desværre er det ikke så enkelt, at du bare skal smide link ind hist og pist. Der er både dårligt og gode måder at gøre det på.

En af de mest uhensigtsmæssige måder at linke på har jeg lige set i hundredvis på to forskellige websites. Det gav mig ideen til dette indlæg om gode, overskuelige, hjælpsomme link.

Her er et dårligt link

Du kan klikke her, hvis du vil læse om falske link.

Men sådan skal du IKKE gøre.
Omdan ikke ordet her til link.

Skriv hellere en kort og præcis sætning, som du forvandler til et link:

Falske link forvirrer dine læsere.

Sæt gode ord i starten af en tekst

OBS: Alle de mørkeblå “link” herunder er ineffektive. De skal kun ligne link.

Skab interesse med gode ord. Også når du linker.
Start med at pille tomgangsord ud. Brug hellere keywords - altså de ord besøgende leder efter eller af andre årsager reagerer positivt på.

Her er en sætning, der er fyldt med intetsigende ord - og som tillige er et dårligt link

Klik her hvis du vil finde det seneste referat fra generalforsamlingen

Denne version er endnu værre:

Hvis du vil finde det seneste referat fra generalforsamlingen, så klik her

Kom straks til sagen og brug præcist beskrivende ord:

Referat fra generalforsamling 18. april 2017

Forklar ikke det indlysende

Du behøver i øvrigt ikke fortælle folk, at de skal klikke på et link. De forventer, at farvet og/eller understreget tekst er et link. De ved godt, at de skal klikke for at komme videre i teksten.

Men hov… Skal det nu også det? At klikke er fra dengang alle mus havde knapper, der endda sagde en kliklyd. Måske dutter vi - uden lyd - på linket med en tommelfinger? Hvis vi så kan ramme linket med en tommefinger. Det er svært at ramme her, hvis det er et link, der putter sig i en tekst.

Du sætter i øvrigt ikke skilte over dine dørhåndtag, hvor der står tryk her. Dine besøgende ved godt, hvordan de skal bruge dørhåndtag. Både offline og online.

Spring forklaringerne over. Lav hellere en god beskrivelse af, hvad linket fører til.

Gør det nemt at scanne tekst for link

Forestil dig, at du kommer ind på en forenings hjemmeside for at finde link til diverse dokumenter fra seneste generalforsamling. Og du finder dette:

  • Referat fra generalforsamling kan downloades her
  • Formandsberetning kan downloades her
  • Indkaldelse og dagsorden til generalforsamling kan downloades her
  • Forslag til vedtægtsændringer kan downloades her
  • Begrundelse for vedtægtsændringerne kan downloades her

Fjerner du overflødige ord og laver gode link, ser det således ud:

  • Referat fra generalforsamling
  • Formandens beretning
  • Indkaldelse og dagsorden til generalforsamling
  • Forslag om at ændre vedtægter
  • Begrundelse for vedtægtsændringer

Sådan er det optimalt at lave link. Fordi vi ofte scanner en tekst for at finde noget bestemt. Vi leder måske efter link til generalforsamling - ikke efter link til “her”.

Vi skimmer, skipper og zapper rundt i teksten for at finde nøgleord.

Vores øjne fanges ofte først af farvet eller på anden måde fremhævet tekst. Så brug altid sigende og præcise ord i link. Og sammen med de keywords folk er på udkig efter.

Præcise, tydelige link gør det nemt at finde, hvad vi leder efter.

Gør det tydeligt, når du linker til dokumenter

Linker du ikke til en webside, men i stedet til et Word-dokument eller en PDF-fil, er den følgende metode bedre. Fordi brugerne så ved, at de går i gang med at hente et dokument:

  • Referat fra generalforsamling (PDF)
  • Formandsberetning (PDF)
  • Indkaldelse og dagsorden til generalforsamling (PDF)
  • Forslag til vedtægtsændringer (Word-doc)
  • Begrundelse for vedtægtsændringer (Word-doc)

Oplys størrelsen på store dokumenter

Linker du til dokumenter, der fylder mere end 1 MB, vil jeg anbefale, at du oplyser størrelse.

Der er forskel på at hente 1 MB (det går hurtigt) eller stå i udlandet blive narret til at download en PDF på 250 megabyte. Så lad være med at lave et link, der narrer folk.

  • Referat fra generalforsamling (PDF - 500 MB)
  • Formandsberetning (PDF - 14 MB)
  • Indkaldelse og dagsorden til generalforsamling (PDF - 1MB)
  • Forslag til vedtægtsændringer (Word-doc - 250 kb)
  • Begrundelse for vedtægtsændringer (Word-doc - 590 kb)

Har du polkaprikket dine tekster med link til “her” og “klik her”, trænger dine webtekster til et serviceeftersyn. Ofte er det kun et signal om, at der er masser af andre detaljer, der med fordel kan forbedres,