Er det en kamp for dig at skrive blogindlæg, nyhedsbreve samt salgstekster og andre tekster til din hjemmeside? Får du ikke skrevet, før du er inspireret? Kæmper du med finde ideen, du skal skrive om? Bruger du alt for mange timer på at få skrevet, rettet og præsenteret? Simple tricks kan hjælpe dig.

Blokerer din skriveproces, fordi du er usikker på, hvad du skal skrive. Hvordan du skal skrive. Og bliver det aldrig så godt, at du er tilfreds? Du kan gøre dig selv en stor tjeneste - slippe for mange frustrationer ved computeren og spare masser af tid - ved at bruge nogle ret enkle rutiner. Måske har du, uden at vide det, udviklet uvaner, der med fordel kan erstattes af nye?

Nogle af de ideer jeg her vil give dig, bruges også af berømte skribenter. Adskillige af de store og kendte forfattere har skrevet på baggrund af meget faste vaner.

Jeg kender i øvrigt dygtige og professionelle tekstforfattere, der skriver fremragende, men alligevel kæmper med at producere indhold til online marketing - fordi deres rutiner enten er dårlige eller passer til en helt anden type tekster.

find_dit_idesport

1 - Få ideer et andet sted end du skriver

Find et sted, der er både inspirerende og rart at sidde, mens du udvikler ideer til de tekster, du vil skrive til hjemmeside, blogindlæg, nyhedsbreve, salgsbreve.

Det kan have en afgørende og positiv effekt, at du adskiller de to meget forskellige processser det er at udvikle ideer og skrive. Endog så bogstaveligt, at du skal sidde to forskellige steder, når du udvikler ideer og når du skriver.

Find dit kreative spot i verden til at udvikle ideerne.
Og sluk gerne din computer - den skal du først bruge, når du skal skrive!
Tænd først computeren, når ideen og strukturen er på plads.
Så skriv i første omgang ideerne ned på papir. Hurtigt og ukritisk.

Force yourself to generate dozens of ideas.
A.J. Jacobs

faa_mange_ideer

2 - Få ideer længe før du skriver

Sæt tid af i kalenderen til at tænke kreativt. Brug eksempelvis en time til udelukkende at udvikle ideer. Kan du ikke få dem på egen hånd, så find en eller flere du kan sparre med. Få dig en skrivebuddy. Og hjælp hinanden med at udvikle ideer.

I første omgang skal du få mange ideer. Flere end du ender med at bruge.

Mens du (eller i) får ideerne, skal de ikke vurderes. Det er ret vigtigt!
Skriv alle ideer ned. Bagefter er det tid til at sortere i ideerne og vælge de bedste.
Og slet ikke de dårlige ideer. Nogle gange skal de blot simre lidt i gryden, før de kaster en ny og bedre idé af sig.

Lange gerne lange lister med ideer. Hav en liste for hver af de kanaler du skal skrive til: din blog, din hjemmeside, dine nyhedsbreve, dine email-kampagner.
Brug eksempelvis 30-60 minutter på at udvikle ideer til hver af dem og sørg eventuelt for, at du nemt kan supplere dine lister, når du pludselig får en ny idé.

Jeg får nye ideer til tekster hver dag og skriver dem altid ned i app’en Evernote, som jeg har på både telefon, tablet og computer, der synkroniserer indbyrdes.

Når jeg beslutter mig for at skrive eksempelvis et blogindlæg eller sende en mail til min liste, skal jeg ikke først finde ideen at skrive om. Jeg napper en af de mange, der ligger på mit lager.

When you can’t create you can work.
Henry Miller

skriv_hver_dag

3 - Skriv (noget) hver dag

Først og fremmest bør du gøre det til en vane at skrive hver dag. Uanset du er i humør til det eller ej. Der er mange ting vi gør hver dag, uanset vi har lyst eller ej. Børster tænder. Børster hår. Går i bad. Tager tøj på. Hjælper vores børn. Går på arbejde….

Gør det at skrive til en tilsvarende vane. Du skal ikke overveje, om du kan, vil og gider. Just do it. Skriv. Et eller andet.

Skriv hver dag!
Det kan være en kladde.
Et udkast til dit næste blogindlæg.

Stil gerne krav til dig selv om, at du eksempevis skal skrive 500 eller 1.000 ord hver dag.

Er du plaget af perfektionisme, trang til hele tiden at udsætte og laver du overspringshandlinger, kan det hjælpe at beslutte, at du først og fremmest skal skrive en uperfekt kladde.

Når du skal skrive udkast, er det en fordel at bruge det tidspunkt på dagen og det sted i verden, der passer dig bedst. Find dine foretrukne skrivesteder.
Udeluk eventuelt alle forstyrrelser. Telefon. Facebook. Email.

Gamle dages forfattere satte sig ved en skrivemaskine - og blev ikke forstyrret af smartphone, Facebook, Twitter….
Jeg gør personligt lidt af det samme ved ofte at skrive mine udkast på iPad. Der bliver jeg mindre distraheret.

I write every morning.
Ernest Hemingway

dreamstime_s_46666254

4 - Vent med at redigere dine tekster

At skrive - især første udkast - handler ikke om at skrive perfekt. Træn dig op til at være ligeglad med slagfejl. Slå den automatiske stavekontrol fra, så du ikke konstant ser røde streger, mens du skriver.

Skriv først. Ret og rediger dine tekster senere. Måske endda først dagen efter. Eller flere dage senere.

Vil du eksempelvis kun udgive ét blogindlæg og ét nyhedsbrev om ugen, har du tre dage til at skrive tre udkast - og to dage til at rette, finpudse, præsentere og publicere. Og ingen af delene behøver tage mere end en time!

I have to write hundreds of pages before I get to page one.
Barbara Kingsolver

5 - Sæt skrivetiden ind i din kalender

Uanset du er tilbøjelig til at udsætte eller ej, er der store fordele ved at sætte skrivetid ind i din kalender som en fast, daglig rutine.

Find det tidspunkt på dagen, der passer dig bedst.

You have to write whether you feel like it or not.
Khaled Housseni

6 - Skriv med en skarp deadline

dreamstime_xs_1165650Brug et æggeur eller tidtageren i din smartphone til at sætte din deadline og gør det til en vane at overholde den. Vil du bruge en time om dagen på at skrive, så skriv det bedste du kan på den afsatte tid og stop, når tiden er gået.

Skriver du uden deadline, fodrer du det monster, der aldrig bliver helt tilfreds!

Du kan bruge fem timer på at skrive et blogindlæg, men det bliver ikke fem gange bedre, end hvis du skriver det på en time! Læserne kan højst sandsynligt ikke se, om du har brugt en time eller fem.

Gør du det til en uvane at bruge meget mere end en time, bliver det et så tidkrævende projekt at producere indhold, at du ofte enten får lyst til at udsætte - eller bliver nødt til det.

skrivekursus_webwoman

7 - Skriv på servietter eller index-kort

Tekster til online marketing er ofte lig med korte tekster - én tekst, én idé og én skarp vinkel på emnet.
Du skal ikke altid hele vejen rundt og have utallige detaljer med.

Skriver du tekster til responsivt design - altså mobilvenligt, kan du med fordel lære dig selv at skrive tekster, der passer til børns pixi-bøger. Korte og kontante afsnit, der aldrig bliver længere end skærmbilledet på en smartphone. Afsnit, der kan læses uafhængigt af hinanden.

Træn eksempelvis teknikken ved at skrive på servietter eller indexkort.

8 - Skriv til skærm - ikke til papir

Du må gerne skrive på papir. Det kan endda være en rigtig god idé i første del af produktionsfasen.

Du skal skrive til skærm, når du skriver indhold til online marketing - og det er noget helt andet end at skrive lange opgaver eller artikler, der skal trykkes på papir. Men du kan sagtens udvikle ideer og skrive udkast på papir..

Det er i øvrigt nemmere - når du har fået styr på teknikkerne og skabt gode rutiner - at skrive gode tekster til online marketing end at skrive skoleopgaver og artikler til papir!

Det vil sige…. bruger du stadig de skriveteknikker og arbejdsrutiner du lærte i skolen til at skrive opgaver og stil, gør du det sværere end nødvendigt for dig selv!

At skrive tekster til online marketing omfatter nogle teknikker, du skal lære. Søgemaskineoptimering er blot en af mange.

Hvis du engang - for mere end 2-3 år siden - har lært at skrive digitale tekster, er det på høje tid at forny din viden om digitale tekster. I dag er det ikke mere nok at kunne skrive til skærmen.

Vil du skrive tekster til hjemmeside, bør du kende de særlige krav, der er til respontivt webdesign. Måske er det på tide at få et kursus i moderne skriveteknikker, der også passer til responsivt design?

At skrive godt - fejlfrit, flydende, interessant og tillidsvækkende - er én ting. Det kan læres. Men det er først og fremmest vigtigt, at du udvikler gode skrivevaner og kender det mest basale teknikker.

Kvantitet kommer før kvalitet, når det handler om at skrive. Jo mere du skriver, jo bedre bliver du til at skrive.

og der er mange gode grunde til, at du skal skrive dine tekster til online marketing selv - hellere end overlade det til professionelle skribenter.