Nye regler for konkurrencer på FacebookFacebooks konkurrenceregler er ikke, hvad de har været - og mange har problemer med at hitte ud af, hvad man må og ikke må. Virksomheder må gerne lave konkurrencer, der handler om at få dig til at kommentere, dele og synes godt om - hvis det vel at mærke gøres på den rigtige måde

Og pas på - for dét Facebooks tillader, er ikke nødvendigvis lovligt ifølge dansk markedsføringslov. Og det er heller ikke nødvendigvis hvad dine fans foretrækker og synes godt om. Medmindre du har samlet massevis af den slags fans, der kun er med på din side for at vinde - og dem får du ikke meget ud af i det lange løb. Tvært imod kan de sagtens ende med at skade din sides synlighed.

Brugerne hader spam

Forbrugerombudsmandens foreløbige udmelding på de konkurrenceregler Facebook indførte i 2013 er, at der er tale om uanmodet kommunikation - altså såkaldt spam - som forbrugerne skal kunne frabede sig.

Og på Facebook er det ikke umiddelbart muligt for forbrugeren at frabede sig den slags spam, som dukker op i ens newsfeed, når konkurrencelystne venner kommenterer, liker og deler i håb om at vinde. Eneste effektive vej til at slippe for den slags er at slette venner, der hjælper virksomheder med at spamme.

Mange af Facebooks brugere hader “del & vind”, “like  & vind” eller “kommenter & vind” konkurrencer. Og er der tilstrækkeligt mange brugere, der anmelder din statusopdatering som spam, kan det skade din sides synlighed.

Tidligere har det været et krav, at konkurrencer skulle afvikles i en såkaldt 3. parts applikation. De koster penge, tager tid at etablere og kræver ofte professionel viden at iværksætte. De bruges stort set ikke mere efter det er blevet tilladt at lave konkurrencer uden disse apps.

Nu kan enhver sideejer nemlig lynhurtigt lave en konkurrence i en helt almindelig statusopdatering:

  • Hvad vil du helst vinde A) iPad eller B) iPhone
  • Hvor vil du helst holde ferie A) New York B) Slagelse

Tag det med forbehold og tænk dig om

Anbefalinger, tips og tricks i dette indlæg skal tages med at vist forbehold, hvis du vil sikre dig 100%, at du overholder både Facebooks regler og dansk markedsføringslov. Fordi de nye regler endnu ikke er tygget grundigt igennem. Facebook har ikke engang nået at opdatere sin danske side om de nye regler. Og:
  • ét er, hvad Facebook accepterer
  • noget andet er, hvad dansk lovgivning tillader
  • for det tredie kan Facebooks brugere reagere negativt

Facebook tillader virksomheder at:

  • Samle deltagere ved at få brugere til at poste på sin side eller kommentere/synes godt om et opslag på en Facebook side
  • Samle deltagere ved at få brugerne til at skrive en besked til siden
  • Bruge likes - “synes godt om” som afstemningsmekanisme
  • Bede folk om at skrive et forslag (eksempelvis vælge mellem muligheder) for dermed at deltage i konkurrencen

Der er derimod ikke tilladt at bede folk om at tagge sig selv i et billede for at deltage i en konkurrence.
Og det er stadig ikke tilladt at bruge en personlig profil til at udskrive konkurrencer.
Du må heller ikke forlange, at folk deler opslag eller side for at deltage.

Det er også et krav, at der samtidig med statusopdateringen er en såkaldt disclaimer - altså en oplysning om, at konkurrencen på ingen måder er sponseret, støttet eller administreret af Facebook. Kønt vil det ikke se ud, men det kan eksempelvis noterets nederst i statusopdateringen.

Dansk markedsføringslov forlanger…

I Danmark er der (heldigvis) skrappe regler for, hvordan erhvervsdrivende må markedsføre sig. Det betyder:

Når erhvervsdrivende markedsfører sig via sociale medier, skal markedsføringen overholde de almindelige regler, som gælder for markedsføring på internettet. (Forbrugerombudsmanden)

Du skal med andre ord ikke kun kende Facebooks regler, men også være inde i dansk markedsføringslov.

Forbrugerombudsmanden forlanger:

Selvom Facebook nu tillader konkurrencer, der er baseret på at brugerne kommenterer eller “synes godt om” kan det stadig være i strid med markedsføringsloven og forbrugerombudsmandens opfattelse af, hvad der er lovligt:

Hvis en erhvervsdrivende præmierer en bruger eller skaber et særligt incitament for brugeren til at dele eller sprede kommercielle meddelelser, vil forbrugerombudsmændene anse meddelelserne for at komme fra den erhvervsdrivende, og brugerens venner skal derfor have mulighed for at frabede sig disse, se punkt 3.5. Beror spredningen eller delingen alene på brugerens egen beslutning, vil forbrugerombudsmændene ikke anse meddelelsen for omfattet af reglerne om uanmodet markedsføring. (Forbrugerombudsmanden)

Det betyder, at hvis du direkte opfordrer til eller belønner brugere for at “synes godt om” eller kommentere, kan det blive betragtet som uanmodede henvendelser. Det vi populært sagt kalder spam.

Facebooks brugere forlanger:

Lige så mange brugere der elsker konkurrencer på Facebook, lige så mange (eller flere) hader at blive spammet med opslag fra venner, der har delt en statusopdatering for at vinde et eller andet. De mest irriterede og vidende brugere har fundet ud af at anmelde opslag som spam. Og får dine opslag mange af den slags, skader det din side på Facebook.

Laver du statusopdateringer med konkurrencer skal du derfor kende dine brugere. Gider de konkurrencer? Er det derfor, de  følger din side? (Du kunne prøve at spørge!). Du skal også beslutte dig for, om du vil have brugere, der er engagerede i dig og dit indhold - eller om du stiller dig tilfreds med fans, der kun er med for at vinde en rejse, en ipad eller andet.

Lever kvalitet hvis du vil have kunder

Vil du tiltrække flere brugere og skabe mere engagement via konkurrencer, kan det derfor være en fordel at overveje gevinsten nøje. Det vil i langt de fleste tilfælde være en fordel, at gevinsten knytter sig direkte til din business. Er du frisør, er det sandsynligvis bedre at sætte et klippekort (3 hårklipninger) på højkant i en konkurrence end en iPad. Sidstnævnte vil nemlig også tiltrække folk, der ikke er interesseret i din business og dem har du ingen fordel af at have som fan.

Derudover kan det være værd at overveje, om hvordan du kan lave en konkurrence for at for at belønne trofaste fans på din side - frem for kun at have som mål at få flere konkurrencelystne fans, der gladeligt spreder spam.

Og så er der lige afgiften til staten

Det har intet med Facebook eller Facebooks regler at gøre; det er dansk lov - at du skal registreres hos Erhvervsstyrelsen/SKAT og betale afgift af gevinsterne, når af du afvikler en offentlig konkurrence. Uanset konkurrencen afvikles via Facebook eller på andre måder. Og du skal registreres FØR du afvikler konkurrencen.

Afgiftssatsen er 15 procent af kontante gevinster og 17,5 procent af værdien af andre gevinster. Andre gevinster kan være varer og gavekort). De første 200 kr- af en gaves værdi skal der ikke betales afgift af.

Du læse mere og registrere dig her, hvis du afvikler konkurrencer, der skal betales afgift af.

Mere nyttig viden om konkurrencer på Facebook