Du kan høste tårnhøje honorarer ved at blogge. 200.000 kr. er endda lavt sat. Du kan tjene meget mere på selv et enkelt blogindlæg!

Naturligvis er det ikke nok at blogge. De bloggere, der kan bruge den metode, jeg her vil fortælle om, er fagligt kompetente. De har viden og erfaring på et felt. De har ekspertise, som andre har brug for og forstår at sætte sig i deres kunders sted.

De skriver ikke småsludrende, hyggelige blogindlæg, der udelukkende er personlige anekdoter. De deler ud af deres faglige viden med fokus på potentielle kunder.

I dette indlæg får du det effektive trick til at producere blogindlæg, der kan bane vej til vellønnede opgaver.

Hvem vil du ramme?

Start gerne med at udpege - for dig selv - helt konkrete personer, der har brug for og råd til din viden.

Research. Find ud af, hvor de potentielle kunder er aktive online. Du skal så tæt på dem, at du kan sætte navn på dem.

Sæt dig ind i deres interesser og behov. Connect med dem på sociale medier. Find ud af, hvor de er aktive online og deltag i debatterne. Lær dem at kende. Lær deres udfordringer at kende.

Alternativt kan du lære deres medarbejdere og/eller kolleger at kende.

Skriv dit blogindlæg med fokus på modtager

Planlæg nu et blogindlæg, der tager udgangspunkt i konkrete menneskers meget konkrete udfordringer. Det skal ikke fremgå af blogindlægget, hvem du har i tankerne. Men du skal skrive med fokus på konkrete modtager:

  • Demonstrer din viden
  • Forstå modtagers udfordringer
  • Vis din evne til at analysere og formidle
  • Skriv ekstraordinært godt indhold

Sørg bagefter for, at de rette personer ser dit indlæg. Sørg for, at det indeholder viden, der er relevant for dem. Og skriv dit indlæg, så du straks kommer til sagen. Gemt ikke det væsentlige til slutningen!

Christen Mau, en af mine kunder er selvstændig konsulent og rådgiver. Han skrev blogindlæg om LinkedIn - om hvad man må og ikke må på Linkedin. Blogindlægget fik en del kommentarer på hans blog, men også på sociale medier.

Det blev især diskuteret på LinkedIn - og spredt til mange tusinde mennesker.

Vil du blogge dig til succes er denne kombination optimal:

  • Skriv gode blogindlæg, som folk gider læse, linke til og tale om
  • Markedsfør dine blogindlæg de rette steder - blandt potentielle kunder
  • Sørg for at indlægget er særligt relevant for navngivne nøglepersoner

Blogindlægget, der gav jackpot

BingoFlertallet af Christens blogindlæg tiltrækker læsere i almindeligt omfang - men de demonstrerer alle, at hans arbejde hviler på et solidt fundament af viden og fik flere til at henvende sig til ham.

En enkelt af de mange henvendelser var en opgave til et honorar på næsten 200.000 kr. Regner vi småopgaverne til 15.000 kr. med, har det ene blogindlæg været meget mere værd.

Han er ikke engang en flittig blogger! Ofte er der en måned mellem, at han præsenterer et blogindlæg. Lad dig derfor ikke skræmme af myterne om, at du er nødt til at blogge flere gange om ugen for at få succes.

Hans blogindlæg og personlige branding er præget af metoder, der med fordel kan efterlignes af enhver, der sælger viden til krævende kunder til gengæld for ordentlig betaling.

Sådan overbeviser din blog de kunder, der betaler høje honorarer

  • Skriv blogindlæg, der rammer konkrete personers behov
  • Blog med udgangspunkt i potentielle kunders udfordringer
  • Brug din faglighed, dine kompetencer, din viden
  • Vis tydeligt din faglighed, uddannelse, erfaring
  • Demonstrer din evne til at forstå, analysere, formidle og engagere
  • Del ud af din viden - vær en værdifuld ressource
  • Kommuniker på modtagers niveau - reducer en evt. afstand til kunden
  • Vær synlig flere steder online, tiltræk opmærksomhed

Bliv inspireret til at blogge - gratis e-bog om at blogge

Dette indlæg blev første gang udgivet i marts 2013, men er siden revideret.