Mange mindre virksomheder spilder tid og penge på at få professionelle tekstforfattere til at skrive deres tekster til hjemmeside og nyhedsbreve. Overvej at skrive selv

Personligt er i mange tilfælde betydeligt bedre end professionelt og perfekt. Er du soloselvstændig, kan der være adskillige fordele ved selv at skrive tekster til online marketing:

  1. Du sparer tid
  2. Du sparer penge
  3. Du bliver mere interessant
  4. Du skaber større tillid hos kunder
  5. Du bliver mere unik og skiller dig ud fra konkurrenter

Vurderer vi udelukkende tekstens sproglige kvaliteter, er den professionelle tekst ofte bedre end amatørens. Men sproglig kvalitet er kun en brøkdel af de krav tekster til online marketing skal leve op til.

Amatører har en mere personlig tone

Virksomheder med tæt kontakt til egne kunder kan i særlig grad vinde på at producere tekster selv. Især hvis teksterne får en personlig og uformel sprogtone. Og det gør amatør-tekster netop ofte.

Går jeg i føtex og handler, er jeg ret ligeglad med hvem og hvordan direktøren er. Jeg møder hende alligevel aldrig. Skal jeg derimod tale længe med en bestemt person om vigtige emner, er det ikke uvæsentligt for mig, hvordan vedkommende er.

Skal jeg til psykolog eller frisør, er kemien og personligheden ligefrem afgørende. Det er længe at sidde en time og tale med et menneske, man ikke har en vis kemi med.

Din hjemmeside skal ose af din personlighed

Skal jeg sælge min ejerlejlighed i Aarhus, vil jeg gerne vide, om ejendomsmægleren matcher den type mennesker, jeg tror vil være potentielle købere. Og det tjekker jeg i første omgang på vedkommendes hjemmeside. Er det en støvet, tør og formel sælger eller en lidt for friskfyragtig telefonsælgertype? Hvordan kommunikerer vedkommende?

Kan jeg mærke en positiv stil og personlig, når jeg besøger hjemmesiden, er der større sandsynlighed for, at jeg bliver kunde, end hvis jeg får en negativ opfattelse - eller bare ikke kan mærke mennesket bag forretningen.

Professionelle tekster mangler det personlige touch, som du kan give dem. Personlige tekster kan i høj grad bidrage til, at du tiltrækker de rigtige kunder. Dem, der endog er glade og tilfredse, når du til sidst sender en faktura.

Du kan skabe interesse og tillid med dine tekster

Hjemmelavede tekster er særligt gode til mindre virksomheder, der har direkte kontakt med kunderne. Eksempelvis soloselvstændige: rådgivere, ejendomsmæglere, advokater, behandlere, håndværkere, coaches…

Måske tænker du, at du umuligt kan skrive lige så godt, som en professionel skribent?
Men kan du skrive email, kan du også skrive tekster til online marketing.

Der findes nogle simple teknikker, der kan gøre dig både bedre og hurtigere til at skrive. Mange af dem er endda lynhurtige at lære. Måske skal du træne nogle gange, før du har nye og bedre skrivevaner til at sidde på rygmarven. Træner du dagligt, bliver du hurtigt god.