Søgemaskineoptimering er nødvendig, hvis dit WordPress website eller din WordPress blog skal ligge i toppen på Google. Du kan sagtens få masser af besøgende uden søgemaskineoptimering - men vil du fange dem, der googler, skal du naturligvis ligge godt i Googles søgeresultater.

Her er et spørgsmål jeg hyppigt får fra mine WordPress kunder:

Hvordan søgemaskineoptimerer jeg WordPress?

De kan lige så godt spørge:

“Hvordan bygger jeg et hus?”

Der er nemlig ingen af delene, der kan besvares hurtigt og simpelt.

Tager du et minikursus i søgemaskineoptimering, vil du kunne komme et stykke af vejen. Så kan du eksempelvis lære at skrive webtekster, der kryber opad i Googles søgeresultater. Men et par timers kursus er langt fra nok, hvis du selv vil bygge hele huset.

  • Søgemaskineoptimering er ikke klaret på minutter
  • Søgemaskineoptimering kan ikke forklares på få linjer

Her får du den helt grundlæggende introduktion til søgemaskineoptimering (forkortes SEO) af WordPress. En introduktion for begyndere. Den gør dig klogere på, hvad det vil sige at søgemaskineoptimere blogindlæg og sider på din WordPress - hvad du selv kan gøre og hvad du bør overlade til professionelle, der arbejder med at søgemaskineoptimere WordPress.

Kan jeg Google dig frem uden at kende dit navn?

Kan folk ikke finde dig via Google, er du så godt som ikke-eksisterende og får langt færre kunder, end dit website og online markedsføring kan skaffe dig. Folk skal kunne Google dig frem uden at bruge navnet på dig og din forretning.

At søgemaskineoptimere handler om at gøre det nemt for folk at finde dit website. Via Google, Bing og andre søgemaskiner. Samt via link fra sociale medier og andres websites.

Folk finder dit website på tre måder:

  • taster adressen direkte (det gør kun få, medmindre du har skabt dig et navn)
  • klikker på et link til dit website
  • søger på et eller flere af de keywords, der er brugt i dine tekster

En håndfuld besøgende om dagen er for lidt!

Gør du ikke noget aktivt og bevidst for at skaffe trafik til dit website, er det normalt kun at have 1-3-5 besøgende om dagen. De vil måske komme via link i din email-signatur. Andre taster adressen direkte fra eksempelvis dit visitkort. Ganske få - eller ingen overhovedet - kommer via søgemaskiner. Medmindre du altså gør noget aktivt og bevidst for at blive fundet via søgemaskiner.

Hvad skal jeg Google for at finde dig

Du skal findes af folk, der hverken kender dit navn eller dit firma. Folk, der Googler efter emner, du ved en masse om. Varer du sælger. De ydelser, du kan levere. Den viden, du lever af. De nøgleord, der bedst beskriver netop din business. Og de nøgleord skal stå i din tekst. Flere steder. De rigtige steder. De skal ikke kun stå der af hensyn til Google, men også for at gøre det hurtigt og nemt for besøgende at se, om din tekst er relevant.

Du skal ikke proppe teksten med de ord. Sådan gjorde man engang - keywordstuffing, kaldte man det.

Søgemaskineoptimering kræver professionel indstilling

En stor del arbejdet med at søgemaskineoptimere kan du selv udføre. Hvis du sætter dig ind i, hvad der kræves.

Blogger du - eller skriver andre webtekster, der skal gavne din business - kan du få rigtig meget ud af at lære, hvordan du selv kan søgemaskineoptimere dine webtekster.

  • Det er ikke nok, at dine tekster får en gang SEO
  • Dit website skal også søgemaskineoptimeres.

Er din WordPress ikke indstillet af en person, der har professionel viden om at indstille WordPress, er den i værste fald usynlig for Google. Svær at finde for Google. Eller Googles robot har svært ved at finde alle sider og indlæg på dit website.

Tekst er den vigtigste brik i søgemaskineoptimering

Uden godt indhold - og det vil sige gode tekster - er søgemaskineoptimering spildt arbejde.

Søgemaskiners robotter læser tekst, ikke billeder, film og lyd.

Og med gode tekster taler jeg ikke om, at de er velskrevne, læsevenlige og fri for stavefejl og slagfejl. Det skal de også være. Men det er langt fra nok online.

Webtekster er noget helt andet end tekster til papir. Og SEO er kun en enkelt af flere teknikker, der gør webkommunikation anderledes end kommunikation på papir.

Men SEO-venlige tekster er et af de vigtigste elementer i søgemaskineoptimering af WordPress.

En blog kan være effektiv SEO

Det er en stor fordel at bruge din WordPress som blog, hvis du vil søgemaskineoptimere effektivt.

Den allervigtigste forudsætning for at søgemaskineoptimere er nemlig, at du vil lægge masser af gode tekster på dit website. Tekster, der er værd at læse. Tekst, der er værd at linke til. Vel at mærke indhold, der ikke kun er skrevet til søgemaskiner - men for at gøre det attraktivt for mennesker at finde dit website og læse dit indhold.

Selvom du har flottte fotos og fantastiske videoer, skal der også tekst til. Søgemaskiners robotter tjekker nemlig tekst - ikke billeder, video og lyd.

Er din WordPress tillige indstillet korrekt - før der bliver oprettet sider, indlæg og lagt indhold på - er du godt på vej til at søgemaskineoptimere din WordPress.

Og lad mig så udrydde et par udbredte misforståelser om søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering klares ikke med få hemmelige tricks

  • Søgemaskineoptimering er hverken et trick, en enkelt indstilling - eller bare lige at skrive et par velvalgte nøgleord ind på dit website
  • Søgemaskineoptimering kan heller ikke fikses ved at du selv, din webdesigner eller en anden lige drejer på et par knapper

Søgemaskineoptimering er langvarigt arbejde

  • Det kræver planlægning, analyse og masser af arbejde at søgemaskineoptimere WordPress

Du kan blive ved i en uendelighed med at søgemaskineoptimere. Der er altid noget, der kan gøres bedre. Blandt andet fordi Google konstant forandrer det filter der afgør, om websider skal placeres i toppen af søgeresultaterne - eller måske udelukkes fra at blive vist.

Søgemaskineoptimerig er derfor også et minefelt med masser af risici for at træde forkert. Dét, der var rigtigt at gøre for et halvt år siden, kan være farlige teknikker i dag.

Søgemaskineoptimering begynder før websitet får indhold

At bestille søgemaskineoptimering når dit website er bygget svarer til at ringe efter arkitekten, når du er flyttet ind i dit hus.

I heldigste fald kan søgemaskineeksperten gøre meget for at hjælpe dig - også når websitet er bygget. I værste fald er dit website bygget, så det skal laves helt om, hvis søgemaskineoptimering skal virke.

Der er tre vigtige trin i processen, når man vil søgemaskineoptimere WordPress:

  • Mekanisk SEO - tekniske indstillinger
  • Analyse og strategi
  • Organisk SEO - indhold

Den del af processen, der er nemmest at lære og nemmest at udføre, er den organiske SEO.
Den fungerer til gengæld kun, når de to øvrige trin i raketten er på plads.

Mekanisk søgemaskineoptimering af WordPress handler om tekniske indstillinger, der skal klares som noget af det første efter WordPress er installeret. Analyse og strategi er nødvendige brikker i effektiv søgemaskineoptimering af WordPress Organisk søgemaskineoptimering af WordPress handler om at levere godt indhold - gode tekster især.