Mange restauranter, kroer og cafeer laver slemme brølere på Facebook og udnytter langt fra mulighederne godt

  • profil - til personer
  • gruppe - til personer, foreninger, sager
  • side - til business
  • begivenhed - til personer og business

Mange har valgt forkert eller bruger mulighederne forkert. Tjek herunder, om du gør det optimale for din forretning.

Sider og steder - til virksomheder

Facebook sider er den oplagte mulighed på Facebook, hvis du har en restaurant, kro, café lignende. Sider er gratis at oprette og bruge, hvis du gør det selv. Skal du have hjælp til professionelle og effektive løsninger, koster det.

Restauranter, kroer og cafeer, der ikke udnytter Facebook begår en brøler af de store. Der er 2.7 millioner danske kunder på Facebook - og de taler sammen. Også om din forretning

Blandt de restauranter og cafeer, der er hoppet på Facebook, er der enkelte gode eksempler, der er værd at fremhæve. Men også mange, der ikke gør det ret godt. En del løber ligefrem risikoen for at blive udelukket fra Facebook - eksempelvis fordi de bruger mulighederne i strid med Facebooks regler.

Forkert brug - måske i strid med Facebooks regler

SpinatenFacebook opdager næppe uden videre, at en lille biks i Danmark ikke overholder reglerne. Men det kunne jo være en sur kunde eller en konkurrent, der anmelder forkert brug af Facebook. Det kræver kun et klik på et link at gøre det.

Mange har mistet fans i tusindevis, fordi de ikke har overholdt Facebooks regler.

De tre hyppige og mest alvorlige brud på Facebooks regler er:

  • Har oprettet en gruppe på Facebook - i stedet for en side
  • Bruger en personlig profil på Facebook - i stedet for en side
  • Laver konkurrencer i strid med Facebooks regler

Dårligt indhold - engagerende statusopdateringer er afgørende

Taler du uden at ret mange deler, kommenterer eller “synes godt om” er dit indhold for dårligt.

En passiv fan af en side er stort set intet værd. Jo flere af nedenstående punkter, der passer på din side, desto flere potentielle fans og kunder går du glip af.

  • Har kun få fans, der deler, kommenterer eller “synes godt om” statusopdateringer
  • Du poster for sjældent
  • Du bruger for få appetitlige fotos/video på siden
  • Dine statusopdateringer fokuserer for meget på dig - for lidt på fans og kunder
  • Dine statusopdateringer handler hyppigt om noget du vil sælge
  • Du har ingen eller sjældent dialog med dine fans på Facebook
  • Du reagerer sjældent på kommentarer fra fans
  • Du belønner ikke aktive fans på Facebook med rabat/tilbud etc.
  • Du har et dårligt profilbillede på din FB-side
  • Din side på Facebook er ikke integreret på din hjemmeside

Nogle fejl kan føre til, Facebook udelukker dig - uden mindste skelen til, om din forretning har tusindvis af fans.

Andre betyder, at restauranten eller cafeen i alt for ringe grad udnytter mulighederne for at blive omtalt og markedsført blandt potentielle kunder.

Gratis inspiration til restauranter, cafeer, kroer etc. der gerne vil udnytte sociale medier

Blogindlægget er postet første gang i april 2011, men er siden revideret flere gange