Skriver du nyhedsbreve, blogindlæg, artikler eller bøger til folk, der er ramt af stress? Så bør du indrette din kommunikation og markedsføring efter, at stressede mennesker ikke læser som andre

Skriver du til stressede - eller bare til travle og utålmodige mennesker, skal dine tekster hellere ligne en overskuelig bog til børn end siderne i en voksenroman.

Stressede læsere har nogle helt særlige udfordringer. Følgende symptomer er ikke ualmindelige og er man ramt vil det påvirke, hvordan man  læser, hvordan man opfatter og hvordan man reagerer på det vi læser:

  • Hukommelsesproblemer
  • Koncentrationsproblemer
  • Humørsvingninger
  • Påvirkes stærkt af negative ting
  • Galopperende tanker
  • Irritabel
  • Nemt ved at føle sig overvældet

http://www.dreamstime.com/-image17343761Alt for mange stresseksperter kommunikerer desværre uden at være opmærksomme på stressede menneskers helt særlige behov.

Jeg har lige været omkring nogle af de førende danske stresseksperter for at se, hvordan de skriver online - og det er ikke godt, tør jeg konstatere. Ikke hvis man vurderer teksterne med stressede øjne!

Faktisk står det endda rigtig skidt til hos de fleste af dem jeg har været forbi og der er ingen grund til at nævne navne, for der er plads til forbedring hos stort set alle jeg har kigget på.

Du kan nemt selv spotte, om du kommunikerer uhensigtsmæssigt!

Første og mest tydelige signal er, at indlæg og artikler ligner siderne i en roman. Det er slemt for de fleste læsere online, men helt galt, hvis din læser er stresset. Eller bare utålmodig, hvad de fleste er online.

Undgå de massive blokke af tekst - især online

Væg-til-væg-tekstLange grå tæpper af væg-til-væg-tekst er desværre almindelige på både hjemmesider, blog og i nyhedsbreve. Det er ikke kun kedeligt at se på, men også bøvlet at læse. Det er ekstremt svært at scanne en tekst, der ligner en side i en roman. Og vi scanner online, mere end vi læser.

Er man stresset, er det en kamp at slæbe sig gennem en massiv masse af tekst.

Jeg var for stresset til læse

For adskillige år siden var jeg hårdt ramt af stress. Sygemeldt i et halvt år og med alvorlige bivirkninger mange år efter. Jeg led blandt andet af koncentrationsproblemer. Det første min læge spurgte mig om var i øvrigt: “Hvornår har du senest læst en bog? En hel avis?”

Svaret var, det havde jeg ikke gjort længe.
Jeg kunne ikke!

I dag jeg særdeles opmærksom på ikke at ende i stress-pølen igen. Af helt personlige årsager og interesse følger jeg derfor en del, der kalder sig stressekspert, stressrådgiver, stresscoach, stressterapeut, stressbehandler, stressforsker etc.

Jeg læser masser af blogindlæg, artikler og nyhedsbreve om stress. Mest om at undgå stress.

Mærkeligt nok har jeg været så privat optaget af emnet, at det først er i dag jeg ser med professionelle kommunikationsøjne på stresseksperternes kommunikation. Og det overrasker mig faktisk, at det er så udbredt blandt stresseksperter at kommunikerer, så de risikerer at gøre stressede mennesker frustrerede.

Er man stresset, og på jagt efter en stressekspert - et hjælpende menneske - er der risiko for, at du lynhurtigt bliver valgt fra, hvis den stressede bliver irriteret eller stresset i forsøg på at forstå dine budskaber. Undgå at sætte stressedes tålmodighed og koncentrationsevne på en prøve!

Gør dine tekster lette og letlæselige

Man kan ikke ret godt læse, når man er stresset.
Det er svært at fordøje svære tekster.
Svært at overskue lange tekster.
Svært at bevare overblikket og koncentrationen.
Selv erfarne og professionelle læseres evne for at fatte en tekst ender - hvis de bliver alvorligt stressede - på niveau med Pixi-bogs-læserens. Det skal være enkelt, overskueligt. Sætningerne må gerne være korte. Brug ikke svære ord, medmindre de er strengt nødvendige.

Stressede kan klare undertekster til sjove film

Det halve år jeg var alvorligt stresset, kunne jeg ikke koncentrere mig om at læse ret meget andet end undertekster til sjove tv-serier. Og jeg er vel at mærke en læsehest.

Jeg var vant til, før jeg blev syg af stress, dagligt at læse flere aviser. Blandt andet fordi det var mit arbejde at lave aviser.
Pludselig blev jeg træt, overvældet - frustreret og ked af det, når tekster blev lange og massive.

Det er drønubehageligt ikke at kunne fatte selv en simpel tekst! Ikke mindst, hvis man plejer at kunne…

Selvhjælpsbøger om stress

Jeg købte selvhjælpsbøger om stress - men opgav dem allesammen, fordi jeg var for stresset til at læse og forstå teksterne. Flere af dem var endda skrevet af landets fremmeste stresseksperter.

Jeg husker meget tydeligt besværet med at være stresset og læse! Og selvom det nu er flere år siden, jeg genvandt evnen til både at læse langt og kompliceret, har jeg ikke (mere) den store forståelse med tekster online, der er lange, tunge, massive og svære at læse.

Vi er alle småstressede - i hvert fald utålmodige - når vi læser online. Det skal være nemt. Overskueligt. Hurtigt at finde det, vi gider. Let at undgå det ligegyldige.

Bedre kommunikation for stresseksperter

Kommunikerer du professionelt om stress - til stressede - bør du ikke kun være særligt opmærksom på, hvoran du indretter dit website og din blog. Vær bevidst om hvordan du skriver. Men vær også særligt opmærksom på, hvordan du præsenterer dine tekster.

Det kan du finde flere tips om i mine blogindlæg.

Gør det overskueligt for dine besøgende at vælge og læse:

 

Stress-råd fra psykolog Camilla Carlsen Bechsgaard

Her kan du få 10 overskuelige råd til at tackle stress - og de er endog sat op i overskuelige punkter med overskrifter, så læseren nemt kan zappe og nøjes med at læse det, vedkommende selv synes er relevant.  Den måde at præsentere tekst på er ikke mindst velegnet, hvis din målgruppe er stresset.

stress-tekst