Enneagram-testen herunder kan give dig en fornemmelse af, hvad enneagrammet handler om: om menneskers forskellige motiver og behov
Jeg opdagede enneagrammet ved et tilfælde i 2001 og har ikke sluppet det siden. Jeg synes det er det mest fantastiske værktøj til at blive klogere på sig selv og andre. Så jeg bruger det faktisk konstant.
Vil du virkelig vide, hvilke typer i enneagrammet du ligner mest - og bruge det til personlig udvikling - vil jeg anbefale dig at kontakte en seriøs enneagram-træner eller tage et kursus.
Testen herunder er kun et fingerpeg - inspiration til at gå videre, hvis du får interessse for emnet.
Enneagrammet på universitetsniveau
Enneagrammet bruges af mange virksomhedskonsulenter, psykologer, coaches, terapeuter. Der undervises i enneagrammet flere steder i Danmark. I udlandet er der flere universiteter, der involverer enneagrammet i undervisningen.
Sådan kan du selv bruge enneagrammet
De fleste bøger på dansk (og engelsk) fokuserer på, hvordan enneagrammet kan bruges til personlig udvikling. Der findes ikke meget litteratur om at bruge det til at udvikle din business.
Det undrede mig og derfor skrev jeg “9 veje - Brug enneagrammet til branding, markedsføring og salg.” til dig, der vil du vide mere om at bruge enneagrammet som inspiration til både at udvikle dig selv og din business.
Test din business-type
med enneagrammet
Vælg to udsagn, der passer bedst - A, B eller C
Kombiner med X, Y eller Z
Vælg i to omgange den beskrivelse, der passer bedst - men forvent ikke, at den passer perfekt!
De seks beskrivelser svarer ikke til seks forskellige typer i enneagrammet, men dækker hver især over flere typer!
Når du har et par - eksempelvis AZ, BX etc. kan du finde typen i “facitlisten” i bunden
A
Jeg opsøger ikke ligefrem konkurrence for at vinde over andre - men jeg lader heller ikke passivt konkurrenterne dominere markedet.
Jeg ønsker at opnå noget med min business og har et stærkt ønsker om at udvikle en business. der ikke er som de andres. Det er vigtigt for mig at have en business, der faktisk gør en forskel.
Jeg er i det hele taget overvejende assertiv og uafhængig og bryder mig ikke om at være passiv. Jeg får ting til at ske. Er nok den typiske iværksætter.
Vælg A, B eller C
B
Jeg går nok lidt for stille med dørene i forhold til markedsføring og holder - hvis jeg skal være helt ærlig - mere af at være mig selv end konstant at rende til netværksmøder.
Jeg er måske nok lidt for stille og kunne godt vække lidt mere opmærksomhed til gavn for min business, men jeg føler mig ikke specielt godt tilpas ved at være i rampelyset eller konkurrere med andre.
Mange vil nok sige om mig, at jeg er en stille og drømmende type - og at jeg har en stor fantasi og forestillingsevne.
C
Jeg går op i min business og jeg er udpræget ansvarlig og engageret i mine planer.
Jeg gør i stor udstrækning, hvad jeg beslutter mig for - og befinder mig ikke godt, hvis
jeg ikke kan overholde aftaler med kunder og samarbejdspartnere.
Inden for rimelighedens rammer gør jeg, hvad andre forventer af mig og hvad jeg forpligter mig til og lover at gøre.
Jeg er derfor særdeles opmærksom på mine kunders behov og bestræber mig på at gøre, hvad kunderne har brug for.
X
Min måde at drive business på er præget af en optimistisk tro på, at ting falder ud til den gode side.
Jeg er entusiastisk og jeg har aldrig problemer med at finde noget at bruge min tid på - måder at markedsføre mig på.
Netværk er lige mig. Jeg er vild med at kommunikere med andre mennesker og hjælper meget gerne andre til at blive glade.
Naturligvis er det ikke alt, der lykkes for mig, men jeg skilter ikke ligefrem med mine fejl. Og da jeg har et optimistisk livssyn, hænger jeg sjældent fast i fejl og problemer.
Vælg x, y eller z og kombiner med a,b eller c
Y
Jeg er meget personlig og intens i min måde at
drive business på. Mine følelser er stærke og tydelige - og jeg udtrykker dem nemt og gerne.
Folk kan derfor som regel se eller høre, hvordan mit humør er og i det omfang jeg bruger sociale medier, trives jeg med være der. Jeg inddrager også gerne mig selv og mine personlige erfaringer, når det er passende.
Jeg vil også gerne vide, hvor jeg har andre mennesker - hvad de mener, føler, tænker og synes.
Men det er også vigtigt for mig at være min egen herre - jeg bryder mig ikke om at få at vide, hvad jeg skal gøre eller hvordan.
Vælg x, y eller z og kombiner med a,b eller c
Z
Jeg er en af de mere cool business-typer. Præget af det selvkontrollerende og logiske. Det stærkt følelsesladede er ikke mig - slet ikke i business-sammenhæng, hvor jeg forsøger at være meget faglig.
Jeg er effektiv. Måske ligefrem perfektionistisk. Foretrækker ofte at arbejde på egen hånd og gøre tingene rigtigt.
Nogle vil måske mene, at jeg ligefrem er hård, skrap. Følelsesladet er i hvert fald ikke en etiket folk hæfter på mig. Jeg undgår nemlig helst at lade mine følelser distrahere mig.
Mine følelser er private. Dem viser jeg helst kun for de allernærmeste.
Vælg x, y eller z og kombiner med a,b eller c
CZ=1 |
CX=2 |
AZ=3 |
BY=4 |
BZ=5 |
CY=6 |
AX=7 |
AY=8 |
BX=9 |
Læs mere om typerne i enneagrammet?
Læs “9 veje - Brug enneagrammet til branding, markedsføring og salg.”
Det er en hurtigt læst guide med masser af inspiration til at udvikle din business, markedsføre dig effektivt, kommunikere bedre med kunderne og sælge mere og nemmere.
[wp_eStore:product_id:12:end]
[wp_eStore_cart_when_not_empty]
Din investering:
69,00 kr. Inkl. 25% moms
Guiden er på 49 A4 sider
Version 2.0 fra 9. december 2013
Guiden om at bruge enneagrammet til at gøre din business bedre, dit brand stærkere og din markedsføring mere effektiv er skrevet af Lisbeth Scharling, der blev certificeret i enneagrammet i 2002 og har brugt det siden som værktøj til personlig udvikling, branding, salg, idéudvikling og bedre kommunikation i det hele taget.
Du kan også læse mere om typerne her