Du går glip af masser af kunder, hvis dit website ikke er indrettet til at skabe hyppige, tætte, langvarige og personlige relationer til potentielle kunder. Du skal påvirke mange gange, før du sælger. Der skal være masser af touch points på dit website. Og andre steder.

Et touch point er en positiv kontakt mellem potentielle kunder og dig - din virksomhed, din vare, din ydelse. Jo flere gode touch points - jo flere kunder.

Har du en klassisk hjemmeside, har du meget få touch points.
Der kommer meget få besøgende.
Besøgende ser ikke ret mange sider.
Kun få besøgende kommer igen.

Har du et website til online marketing, kan du tiltrække mange besøgende.
Det er designet, så besøgende fristes til at klikke rundt i spændende indhold.
Inden de forsvinder igen, er de påvirket adskillige gange.
De kommer igen, hvis de kan se, at der er mere at komme efter.
Kan du få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev og et eller flere af de sociale medier, du er aktiv på, møder dine potentielle kunder mange touch points.

Du har brug for mange touch points

Det er ikke ualmindeligt med 10-20-30 touch points før et salg! Antallet varierer fra busines til busines og afhænger naturligvis af, om kunderne køber is til en tyver eller et arkitektegnet hus til millioner.

Men i øvrigt - isen har du måske set 20-30 gange i reklamer, før du køber den!

Hvis der skal 20-30 touch points til at sælge is til en tyver - hvor mange touch points skal der så til, før folk er klar til at købe DIN vare?

Kast et kritisk blik på din nuværende markedsføring.
Hvor mange touch points er du helt sikker på, at du skaber til dine potentielle kunder?
Hvad gør du helt konkret for at skabe kontakt mange gange?

  • Hvor mange besøgende er der dagligt på dit website?
  • Hvor mange af dem tilmelder sig dit nyhedsbrev?
  • Hvor mange af dine nyhedsbreve læser de
  • Hvor mange af dine blogindlæg læser de
  • Hvor mange gange reagerer de aktivt på dine opslag på sociale medier
  • Hvor mange gange taler du med dem - i telefon eller direkte
  • Hvor mange email besvarer du
  • Hvor mange ebøger - guides etc. - downloader potentielle kunder

Hvor mange gange er der positiv, personlig kontakt?
Hvor mange touch points er der?

Har du kun få daglige besøg på dit website, har du sandsynligvis en klassisk hjemmeside - et online visitkort. Og sandsynligvis meget få touch points.

Vil du skabe mange touch points, kræver det et website, der er specialindrettet til online marketing. Det vil sige et website med masser af godt indhold, der tiltrækker masser af besøgende, der kommer igen - og igen.

Brug dine touch points optimalt

Hver gang der er et touch point, skal du vække interesse, inspirere, fascinere og skabe tillid. Specielt hvis du sælger relativt dyre varer.
Hver eneste gang der er kontakt, skal du give lyst til endnu et touch point. Og sørg så vidt muligt for, at det er dig, der sikrer næste touch point. Eksempelvis i form af tilladelse til at sende nyhedsbrev.

Sørger du ikke for at være den proaktive, der sørger for gentagne online og offline touch points, går du glip af kunder.

Har du konkurrenter, der tilbyder potentielle kunder masser af positive touch points - eksempelvis at de 24/7 kan finde inspiration via website, blog, email, sociale medier - er det sandsynligt, at de får mange af de kunder du kunne få… med flere touch points.

Sådan skaber du touch points

Sørg altid for at få kundens tilladelse til at påvirke:

- Få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbreve - og send hyppigt gode mails
- Få dem til at abbonere på dine blogindlæg - og post med jævne mellemrum inspirerende indlæg
- Få dem til at følge dig på sociale medier - så du dagligt kan have en personlig og inspirerende relation
- Tilbyd dem at downloade inspirere guides eller tilmelde sig et online kursus
- Arranger online webinarer

Gør dine touch points personlige

Du får ikke mange point, hvis dine touch points er formelle og forretningsagtige.
I virksomheder, hvor der er personlig kontakt, når varen leveres, skal der også være et personligt touch i markedsføringen.

At bestille kaffekapsler eller støvsugerposer i en webshop kan godt være en upersonlig affære - men selv da vil charmerende personlighed kunne gøre en enorm stor forskel.

Og det behøver i øvrigt ikke altid være en af virksomhedens medarbejdere, der leverer fornemmelse af personlig kontakt.

  • Nyhedsbrev-systemet MailChimp har maskotten Freddie - en charmerende chimpanse - der leverer personlighed til markedsføringen
  • Leasy har Luffe og Sjanne
  • DSB brugte i mange år Harry og Bahnsen

Selv i stpre virksomheder, hvor kunderne ikke har direkte kontakt med chefen, kan der med stor fordel bruges personlige touch points i markedsføringen.

Har du direkte og personlig kundekontakt er det bedst, at det er DIN personlighed, der præger markedsføringen. Og hvaliteten af den personlige kontakt - samt hyppigheden - er helt afgørende for, om dine kunder vælger dig. Eller en af dine konkurrenter med en mere personlig og fascinerende markedsføring.

Hav en plan for dine touch points

  • Indstil dig - også i praksis - på, at online marketing handler om at skabe og vedligeholde relationer
  • Hav styr på, hvordan du bedst fascinerer andre via din personlighed
  • Indret et website, der matcher din personlighed & kommunikationsstil
  • Sørg for, at dit website er designet til at skabe masser af touch points