Selvom du ikke vil blogge, er der adskillige alternative måder du kan bruge blogsystemet i WordPress på. Der er i øvrigt også mange måder at blogge på, så måske du lige skal læse følgende, før du beslutter dig for ikke at bruge blogindlæg på dit website

Du bør, for din egen skyld, sætte dig ind i, hvad blogsystemet er og kan, før du afviser at bruge det.

Jeg vil ikke blogge. Den forklaring hører jeg ret ofte fra kunder, der “bare vil have en hjemmeside”. Når jeg spørger nysgerrigt til, hvorfor de ikke har tænker sig at skrive blogindlæg, er det ofte de samme forklaringer, der går igen. To af de mest gængse er desværre oftest baseret på misforståelser:

  • Det er ikke lige mig at skriv om mig selv
  • Mine kunder læser ikke blogindlæg
  • Jeg har ikke tid til at skrive blogindlæg

Men allerførst: Der er mange måder at blogge på. Og blogsystemet i WordPress kan bruges til meget andet end at blogge.

Det vidste du (nok) ikke om blogsystemet i WordPress

Lad os lige begynde med, hvad blogsystemet i WordPress er. For strengt taget er det bare en særdeles praktisk metode til at præsentere indhold på.

Teknikken er særligt velegnet, hvis du har meget indhold - fordi blogsystemet kan gøre det betydeligt nemmere for besøgende at navigere rundt og finde interessant indhold.

Organiserer du indholdet rigtigt og forstår du at bruge kategorier og tags (som er en væsentlig del af blogsystemet), kan du gøre det betydeligt nemmere for besøgende at bruge dit website. Også selvom du ikke vil blogge.

Nogle gange er det med andre ord smart at bruge blogsystemet til andet end en blog.

Sådan kan du også bruge blogsystemet

  • Anmeldelser - af mad, bøger, film, restauranter etc.
  • Artikler - om alverdens emner
  • Manualer
  • Opskrifter
  • Projekter - til at holde styr på diverse materialer
  • Referater - fra foreningens møder diverse, sportskampe etc.

Lad os bruge opskrifter som eksempel og sige, at du til en start vil præsentere 40 forskellige bageopskrifter.

Put bagværk i bloggen

Opskrifter på brød og kager kan eksempelvis fordeles på følgende kategorier:

  • Brød og boller
  • Festkager
  • Glutenfri bagværk
  • Skærekager
  • Småkager

Lad os sige, at du har otte opskrifter til hver af de fem kategorier.

Opretter du et indlæg til hver opskrift, lægge du alle opskrifter på brød og boller i dén kategori. Så vil besøgende efterfølgende kunne vælge at se kategorien “brød og boller” og få så vist alle opskrifter på stribe i den kategori. De skal altså ikke til at klikke rundt i en uoverskuelig menu med alt for mange elementer.

Find rundt med tags

Tags kan du passende bruge som stikord. Bruger du eksempelvis “chokolade”, kan besøgende vælge at se alle de opskrifter, der er forsynet med netop det tag - uanset de så i øvrigt ligger i den ene eller anden kategori.

Blogindlæg, kategorier og tags er kort sagt et genialt system til at gøre dit indhold nemt at finde og nemt at bruge. Om du så bruger systemet til blogindlæg eller til anmeldelser, artikler, manualer, opskrifter eller andet, er ikke afgørende.

Hvad er en blog

Og lad os så lige kigge på, hvad det vil sige at blogge. Mange har nemlig en mangelfuld opfattelse af, hvad det vil sige at blogge.

Personlige blogs kan være særdeles svingende i kvalitet. De er, det siger sig selv, meget personlige. Og de henvender sig ofte til et niche-publikum. Er du ikke interesseret i makeup og racerbiler, så vil blogs om de emner næppe interesssere dig.

Businessblog henvender sig også ofte til et nichepublikum. De må meget gerne have et personligt præg, men har også ofte en meget faglig og professionel vinkel. Masser af kommunkationsfolk og fagfolk med ekspertviden blogger.

Der er mange forskellige og ofte stor fordele ved at blogge. Dem vil jeg ikke komme nærmere ind på i dette indlæg, men blot kort nævne, at bloggen er et fremragende værktøj til følgende formål:

  • At tiltrække masser af besøgende
  • At søgemaskineoptimere indhold
  • At dele viden og ekspertise
  • At vække interesse og skabe tillid
  • At dele viden med ligesindede

Hvis du afviser at blogge - eller bruge blogsystemet til andre formål - så gør det derfor først, når du har sat dig grundigt ind i de forskellige muligheder.

De websites, der har en god og velfungerende blog har som regel langt flere besøgende end en klassisk hjemmeside.