Traditionel it-undervisning - med detaljerede demonstrationer på tavlen - er trættende og gør det svært at lære. Jeg bruger en pædagogisk metode, der gør it-undervisning sjovere, lettere, mere spændende og mere effektiv
Voksenundervisning foregår desværre ofte som tankpasserpædagogik.
En ekspert forsøger at hælde sin egen viden på deltagerne.
Sådan har jeg også undervist.
I årevis. Mange hundrede mennesker endda.
Jeg har undervist over tusinde journalister, journalistelever og andre professionelle kommunikationsfolk i webdesign, WordPress, layout, webkommunikation, søgemaskineoptimering og lignende emner og tilbyder forskellige kurser
Traditionel IT-undervisning foregår ofte ved at demonstrere, hvad kursisterne skal gøre - og bagefter lade dem gøre det samme.
En dag - midt i et stort undervisningsforløb på Jyllands-Posten, hvor jeg skulle undervise de redaktionelle medarbejdere i at bruge et nyt redigeringssystem - stødte jeg på Bjarne Herskins bøger om IT-pædagogik og undervisning. Senere kom jeg på kurser hos Bjarne Herskin.
Og så opdagede, at kursister kan lære det dobbelte på den halve tid. Næsten.
Nu bruger jeg kun i ringe omfang de teknikker og metoder, der er så udbredte i it-undervisning, at mange kursister forventer (til tider forlanger) at blive undervist på traditionel vis.
Udover at have deltaget i flere kurser i at undervise i it, bruger jeg min uddannelse som coach som et værktøj til at motivere og formidle, så selv svært tilgængeligt stof bliver letforståeligt og sjovt at arbejde med.
IT-undervisning er mit speciale og undervisning i IT er noget helt andet end andre former for undervisning - fordi detaljerne er mange og ofte altafgørende. At være deltager på et IT-kursus er udfordrende og krævende.
Mathilda Froberg er - somme tider - assistent
Mathilda har siden 2000 deltaget som assistent på adskillige af Lisbeth Scharlings kurser.
Hun deltager især på kurser med 8 deltagere eller flere, men underviser også selvstændigt i brug af WordPress, Joomla m.m.
Seneste kommentarer