Det har aldrig været hurtigere at lave hjemmeside med flot design og smarte funktioner. En professionel webproducent kan lave en simpel hjemmeside i WordPress på få timer - og kan du selv arbejde videre, kan du få en billig og alligevel effektiv hjemmeside.

Vil du have en hjemmeside, der kan skaffe dig kunder - uden at betale en formue for den - skal du selv yde en indsats. Gør du det - med professionel hjælp - kan du sagtens komme både billigt og godt i gang.

Du får ikke kunder af bare at have en hjemmeside.

Det er blevet krævende at markedsføre sig effektivt online.
Især hvis du er så nystartet og ukendt i din branchen, at du endnu ikke har ret mange kunder - og dermed heller ikke har effektive ambassadører, der kan anbefale dig til andre.
Har du endnu ingen - eller få - kunder, skal du selv gøre en del for at skaffe dem. De kommer ikke af sig selv,
At have en flot designet hjemmeside er slet ikke nok.

En moderne hjemmeside skal også være langt mere avanceret end for bare få år siden. Konkurrencen er blevet hårdere. Har dine kon kurrenter en mere moderne, mere professionel og mere velfungerende hjemmeside, risikerer du at blive valgt fra.

Det tager tid, viden og erfaring at bygge en moderne hjemmeside

Vi kan ikke mere nøjes med at installere hjemmeside-system, designskabelon og skovle indhold på.
Det kan enhver i øvrigt klare. Og vil du nøjes med sådan en hjemmeside, kan du lade hvem som helst lave den. Så kan du endda få den lavet meget billigt.

Skal din hjemmeside skaffe kunder, skal den tiltrække besøgende. Mange besøgende. Det kræver masser af godt indhold. Og det kræver, at du kontinuerligt byder på nyt. Den klassiske hjemmeside er ikke nok.

Sådan kan din hjemmeside blive billig - og god

Hvis du selv laver en del af arbejdet på din hjemmeside, kan du spare masser af kroner!

For 10 år siden var det nemt at skille sig ud online. Nemt at blive fundet. Nemt at virke mere interessant og mere relevant end dine konkurrenter. Det kræver lidt ekstra i dag. Start med at studere andre i din branche - du skal gøre det bedre end dem.

Hvor billigt kan det gøres

dreamstime_xs_4371790Formålet med denne guide er at hjælpe dig med at få en fornemmelse af, hvad det koster at lave en klassisk hjemmeside på få sider –  til små og mellemstore virksomheder.

Du bliver klogere på forskellen på de billige og de dyre løsninger.

Du får tips til, hvordan din hjemmeside kan blive rigtig billig.

Du bliver også klogere på, hvorfor en hjemmeside nemt kan løbe op i rigtig mange timers arbejde. Og hvorfor man naturligvis ikke kan lave en professionel hjemmeside på en time, to eller tre.

En billig hjemmeside kan i øvrigt nemt ende som en rigtig dyr løsning - især hvis der ikke er lavet det nødvendige forarbejde og hvis der ikke er brugt en optimal proces.

Vil du have hjemmeside på lavbudget handler det ikke bare om at finde Danmarks billigste webproducent.

Den billige webproducent er ofte en ikke-uddannet teknik-nørd, der laver hjemmeside i sin fritid. Han eller hun har nok styr på værktøjet, men har sjældent erfaring med alt det øvrige: brugeradfærd, webdesign, marketing, webtekster, søgemaskineoptimering, sociale medier.

Sådan kan det gøres billigt

Den klassiske hjemmeside og det moderne website til online marketing er to meget forskellige produkter. De kan slet ikke sammenlignes.

En klassisk hjemmeside kan laves på 5-6 timer (en arbejdsdag), hvis domænenavn, webhotel og indhold er klar. Hvis producenten har erfaring, vælger den rigtige metode, bruger en færdig designskabelon, tager hurtige beslutninger og straks handler på dem.

Første og vigtigste tip til at spare mange penge på processsen er derfor:

  • vælg en webproducent, der arbejder med moderne metoder
  • brug en færdig designskabelon (lad webproducenten vælge)
  • start med en lille løsning på få sider - og udvid i etaper
  • overlad flest mulige beslutninger til webproducenten - giv vedkommende dine overordnede ønsker
  • hav alt indhold klar til brug, når processen går i gang
  • tag hurtige beslutninger (alt kan ændres senere)
  • hav en konkret plan for, hvordan du vil være aktiv online - og tiltrække besøgende

Website til online marketing er tidkrævende

Der er mange timers arbejde til forskel på at lave en klassisk hjemmeside på få sider - og et moderne website, der kan tiltrække masser af besøgende og forvandle dem til kunder.

Klassisk hjemmeside og moderne website er lige så forskellige som smarte damesko på høje hæle og fornuftige sko til lange traveture i krævende terræn. Invester i den rigtige model!

Vil du undgå opsøgende salg og i stedet skaffe kunder via tiltrækkende online marketing, skal du bestille et website til inbound marketing.

Få de rigtige funktioner og det rigtige indhold

Det moderne website til online marketing kræver adskillige nyttige funktioner - blogfunktion, tilmelding til nyhedsbrev, integration med sociale medier m.m. Indholdet skal være bedre og præsenteres anderledes.

Websitet til online marketing skal have en række smarte funktioner, der skal installeres og indstilles. Måske vil du have pop-up-funktion til dit nyhedsbrev og/eller hjælp til at sælge online produkter.

Det skal kunne langt mere end webdesign til den klassiske hjemmeside.

Hvor meget du er nødt til at ofre på designet - uanset du skal have klassisk hjemmeside eller moderne website - afhænger først og fremmest af, hvordan du vil skaffe kunder.

  • Opsøgende salg - du kan klare dig med en billig, klassisk hjemmeside. Den kan laves med unikt design eller færdig skabelon og du kan uden videre have fokus på det æstetetiske design.
  • Tiltrækkende markedsføring kræver et smart indrettet moderne website til content marketing. Det æstetiske design er langt mindre vigtigt end den praktiske indretning

Har du brug for sparring, coaching, rådgivning, undervisning

Det moderne website kan ikke laves effektivt uden at bruge timer på idéudvikling, planlægning og test. Og det er ofte dét, der får tidsforbruget og dermed udgiften til at løbe op. At lave selve websitet tager ikke nødvendigvis ret lang tid.

Men mange ved ikke ret meget om websites og online marketing - hvilket de først bliver helt klar over, når processen går i gang.

Tidsforbruget til at rådgive, sparre og undervise kan blive større end tidsforbruget til at lave hjemmesiden eller websitet.

Sådan er tidsforbruget til at bygge med WordPress

Det tager kun cirka fem minutter at installere WordPress - det mest brugte system til websites og blogs. Når installationen er klaret, skal der bruges et par timer på at installere og indstille designskabelon samt etablere alle de helt grundlæggende funktioner (plugins).

Nogle funktioner kan etableres på få minutter.
Andre, eksempelvis webshop, kan tage timer.

Vil du have hjemmeside for 4-5 timer, skal du regne med, at når installation og indstilling af CMS og alle plugins er klaret, er der kun et par timer tilbage at arbejde med tekst og billeder. Altså lige nok til lavet en simpel hjemmeside med enkelt design.

Det er ikke tid nok til idéudvikling, planlægning og avanceret design.

Det avancerede design, unikt udviklet, er en rasende dyr løsning, som ikke betaler sig.

Du ved ikke, hvad du ikke ved - og det koster dig dyrt

De fleste kunder undervurderer desværre, hvad deres projekt vil tage af tid.

De fleste har brug for masser af sparring samt information om webhotel, webdesign, webkommunikation, WordPress, sociale medier, søgemaskineoptimering, nyhedsbrev.

Det kan tage timer bare at udvikle ideer, tale om muligheder, diskutere design, planlægge indhold og organisere. Og det kommer bag på mange, at det er som at åbne Pandoras boks at begynde at tale om opbygning af website. Spørgsmål myldrer frem. Hver gang kunden får svar på ét, kommer der to nye.

Selvom en erfaren webproducent i princippet kan lave en enkel hjemmeside eller blog på 4-5 timer, er det derfor sjældent muligt i praksis. Ikke hvis kunden skal være med i overvejelserne!

Kunden er den mest tidkrævende faktor i processen

Naturligvis skal der være tid til at involvere dig - kunden - i processen. Det gør webproducenten også gerne. Hvad DIT webprojekt kommer til at koste afhænger i høj grad også af dit behov for sparring, ideudvikling, rådgivning og undervisning.

Der kan eksempelvis nemt ryge adskillige ekstra timer på fakturaen:

  • Hvis du har mange spørgsmål til den praktiske proces og mulighederne
  • Hvis du ikke er skarp på din businessmodel og din målgruppe og derfor ikke helt ved, hvad du har brug for og hvordan hjemmesiden skal indrettes.
  • Hvis du ikke har tekster og illustrationer klar.
  • Hvis du ikke ved, hvilke tekniske krav dine tekster og billeder skal opfylde.
  • Hvis du forventer unikt webdesign og vil have kontrol over alle designmæssige finesser.
  • Hvis du vil være med i alle detaljer vedrørende designet.
  • Hvis du har utallige spørgsmål om søgemaskineoptimering.
  • Hvis du vil have viden om at blogge.
  • Hvis du vil have hjælp til at komme i gang med nyhedsbrev.
  • Hvis du behøver undervisning i WordPress….

Regn med mindst tre timer… til det hele

Der er masser af ting, der skal klares før, under og efter hjemmesiden bygges. Og det er ikke muligt at sætte nøjagtig tid på alle processer.

Regn som tommelfingerregel med, at hver af de herunder nævnte processer koster mindst tre timer. Nogle kan klares for lidt mindre. Andre vil kræve mere tid.

  • Forberedende rådgivning og idéudvikling
  • Udvikling af din businessmodel, dine mål og din målgruppe
  • Praktiske aftaler - kommunikation undervejs om detaljer (tlf og mail)
  • Rådgivning om indhold - tekster, logo, header, billeder
  • Forberede din blog - finde kategorier og tags
  • Tilpasse designskabelon til dine ønsker
  • Installere specialfunktioner
  • Lave widgets (informationsbokse diverse)
  • Lave en specialside (landingpage, produkt-side)
  • Undervise dig i brug af nyhedsbrevsystem
  • Undervise dig i grundlæggende brug af WordPress
  • Undervise dig i søgemaskineoptimering af tekster
  • Undervise dig i brug af billeder og simpel billedbehandling

Vil du have professionel hjælp til alle ovennævnte forhold, skal du altså regne med at købe mindst 40-50 timer!
Vil du spare, kan du begynde at overveje, hvad du vil skære fra.

Du kan eventuelt købe processerne i etaper, efterhånden som du har råd og behov. Sådan kan du komme i gang med en billig hjemmeside bygget i WordPress.

Den kan med tiden udvikle sig til et moderne website, der kan tiltrække masser af besøgende og forvandle dem til kunder.

Frem for at fokusere på, hvad den færdige og optimale hjemmeside vil koste dig - det er umuligt at forudsige! - er det ofte bedre at dele projektet op i økonomisk overskuelige etaper og udvikle det over en længere periode.

Tips til dig, der vil lave hjemmeside selv

Det kan nemt ende med at koste mange timer, fejl og frustrationer, hvis du selv vil lave hjemmeside i WordPress. Den klassiske hjemmeside kan du godt lave selv, men website til online marketing er et specialprodukt, der kræver professionel erfaring og viden. Adskillige professionelle webproducenter har ikke viden om online marketing.

Skal du først til at sætte dig ind i, hvordan et webhotel og WordPress fungerer - og hvordan alle de tekniske ting skal klares - løber det helt sikkert op i at koste 20 eller 30 gange så mange timer, som hvis du overlader opgaven til en professionel.

Gang dit timeforbrug med din egen timepris - og du vil opdage, at det er rasende dyrt at gøre det selv.

Tag et kursus i at bruge WordPress, hvis du har planer om selv at blive webproducent. Ellers er det spild af tid. Du bliver ikke god til at lave hjemmeside ved at tage på kursus et par dage. En uge kan ikke engang gøre det.

Drop WordPress, hvis du vil lave hjemmeside selv

Vil du bare have en klassisk hjemmeside på få sider, kan du sikkert godt lave den selv. Men så vil jeg foreslå dig at vælge en anden løsning end WordPress. Brug i stedet en såkaldt sitebuilder - eksempelvis Squarespace eller Webly, som ifølge denne oversigt over sitebuildere hører til de gode af slagsen.

I modsætning til, hvad mange siger og tror, er WordPress ikke velegnet til gør-det-selv-løsninger - ikke hvis du vil ende med en professionel løsning. Få hjælp til processen, hvis du vil bruge dit website til at skaffe kunder.

Sitebuildere som Squarespace betyder ikke mindst, at du slipper for at bekymre dig om backup, opdateringer og rode med plugins, der ikke virker. Det er fremragende løsninger til dig, der ikke vil andet end være online.

Vil du derimod have et moderne og funktionelt website til online marketing - for at booste din business - kræver det specialviden, specielle funktioner og erfaringer. Hvis det skal være godt. Altså hjælp fra en professionel, der ikke kun er webdesigner, men specialist i online marketing. Hvilket langt fra alle webdesignere og webproducenter er.

Bliver revideret og genudgivet med jævne mellemrum.
Udgivet første gang: 22. maj 2015 @ 15:28