Serviceaftale til dit WordPress website

Pas godt på din hjemmeside

Løbende eftersyn, sikkerhedsbackup og opdatering er en udfordring, som mange ejere af en WordPress-hjemmeside udsætter - indtil de oplever, hvor alvorligt og dyrt det kan blive.

Husk teknisk opdatering og backup

Måske tager dit webhotel backup? Det er dog ikke nok, hvis du ikke løbende sikrer dig, at dit website hverken er forældet, hacket eller fyldt med fejl. Det skal tjekkes jævnligt. Helst dagligt.

Jeg hjælper gerne med små udfordringer

Har du også af og til brug for hjælp til at lægge tekst på - eller til at komme videre på egen hånd, hvis noget driller?

Så køb klippekort og brug en del af det på serviceaftalen.

Hvor ofte kigger du under motorhjelmen?

Mange vil gerne selv passe deres website, men får det ikke gjort. Gør du?

Få hjælp til det tekniske

Med en fast serviceaftale kan dit website stadig blive hacket, bryde sammen. Men risikoen bliver betydeligt mindre. Og hvis uheldet er ude, kan din hjemmeside ofte være oppe at køre igen meget hurtigt.

Hvad kan være med i en aftale

  • Løbende overvågning af dit website (hackere og nedbrud)
  • Fri opdatering af WordPress - uanset der kommer ny version 3 eller 10 gange om året
  • Fri opdatering af plugins - oftest samtidig med opdatering af WordPress
  • Hurtig opdatering når der er sikkerhedsrettelser af plugins
  • Daglig eller månedlig sikkerhedsbackup af websitet
  • Gratis indlæsning af sikkerhedsbackup hvis opdatering går galt og websitet er tilgængeligt
  • Månedlig rapport om sundhedstilstand, opdateringer og besøgstal (kun ved den store aftale)

Priserne gælder fra 1. februar 2024

Alle priser er eks. 25% moms

Opstart, opdatering og backup

Kr.1.350
  • Backup før opdatering
  • Opdatering af WordPress
  • Opdatering af plugins
  • Opdatering af designskabelon
  • Kan betales med 15 klip på klippekort
  • Jeg ændrer intet på et website uden at have backup i baghånden. Alle opgaver - små eller store - der udføres for kunder uden serviceaftale, pålægges derfor altid denne opstartsudgift.

Opstart og engangsopdatering koster forholdsvist meget, fordi programmer skal installeres og indstilles. Det forberedende arbejde er langt mere tidkrævende end den efterfølgende backup/opdatering!

k

Du kan tegne serviceaftale for den aktuelle måned og resten af kalenderåret. Hvis du ved kalenderårets slutning vælger at forlænge aftale, skal du ikke betale opstartsgebyret!

* Gratis genindlæsning af backup forudsætter, at websitet ikke er så ødelagt, at det er utilgængeligt. (Det skal være muligt at logge ind på websitet.)


Alle priser er eks. 25% moms

Det kan være en god idé at købe klippekort og bruge en del af det på serviceaftale.

Se priser på klippekort

Den store serviceaftale

Den store aftale er den mest sikre og omfattende.
Dit website bliver løbende overvåget. Aftalen er især velegnet til websites, der løbende forandres og har afgørende betydning for din business.

  • Aftalen betragtes som opsagt, hvis faktura ikke betales til tiden - altså ikke nogen automatisk forlængelse, ingen underlige opsigelsesaftaler og ingen uigennemskuelige bindingsperioder.
  • Opdatering og backup stopper ved aftalens ophør/manglende betaling.
  • Adgang til backup ophører ved aftalens udløb. (Backup bliver slettet)

Den lille serviceaftale

Den lille aftale kan være nok til websites, der ikke har afgørende betydning for din business - eller fordi indholdet sjældent forandres Backup og opdateringer sker løbende og automatisk - men uden manuel overvågning.

  • Alle opdateringer stopper ved aftalens ophør.
  • Alle data fra et website slettes ved aftalens udløb.
  • Enhver adgang til backup ophører ved aftalens udløb.
  • Eventuel indlæsning af backup faktureres efter timeforbrug. Det tager minutter, hvis websitet er tilgængeligt - det kan tage timer, hvis websitet er så ødelagt, at det ikke er muligt at logge ind.

Kombiner serviceaftale med klippekort og få hjælp, når tingene driller:

Har du brug for mere end teknisk hjælp, kan det være en god ide at købe et klippekort. Brug nogle klip på serviceaftalen og resten til anden hjælp.

  • Stor serviceaftale: 46 klip
  • Lille serviceaftale: 26 klip
  • Opstart af aftale 15 klip
  • Engangsopdatering 15 klip

Læs mere om klippekort

Betaling

  • Betales serviceaftale via klipppekort, betales der forud med klip - og de resterende klip kan bruges løbende på andre opgaver.
  • Serviceaftale betales altid forud for resten af et kalenderår)
Den store forskel på de to aftaler

Den vigtigste forskel på den store og lille aftale er, at alt det manuelle arbejde er pillet ud af den lille aftale. Der er (derfor) mere sikkerhed, kontrol og nyttig rapportering i den store aftale.

Sagt på en anden måde: med den store aftale passes dit website som var det en baby. Det bliver set til mange gange om måneden. Jeg opdaterer ikke uden videre - og holder øje med,  om en opdatering er gået godt.

Med den lille aftale foregår processerne uden personlig overvågning, uden kontrol efter opdatering og uden manuel indgriben.

Jeg bruger et program til løbende backup og aktiverer automatisk løbende opdatering af WordPress og plugins. Den automatiske opdatering foregår straks en ny version er frigivet og det kan gå galt - eksempelvis hvis dit webhotel kører med en gammel PHP-version.

Hvad hvis der bliver brug for backup?

Den store aftale: hvis websitet er gået i stykker, men stadig er tilgængeligt, indlæser jeg backup uden ekstra omkostninger for dig.

Den lille aftale: du skal betale for genindlæsning af backup, hvis opdateringer går galt eller websitet af anden årsag går i stykker.

Hvorfor koster engangsopdatering så meget?
Fordi der er en masse forberedelser, der skal klares. Plugin skal installeres. Program skal indstilles til at tage backup af netop DIT website.

Det forberedende arbejde tager længere tid end backup og opdatering.
Forberedelserne er i øvrigt de samme uanset jeg skal opdatere én gang eller 12 gange.

Og så tager det iøvrigt også tid at administrere opgaven. Så alt i alt er der meget mere arbejde forbundet med første opdatering end de efterfølgende.

Kan jeg ikke bare selv opdatere?

Selvom du sætter dig ind i, hvordan det er mest sikkert at opdatere, er der stadig én markant fordel ved at overlade det til en professionel…. hvis det går galt, har du næppe viden, erfaring og rutine til at fikse problemet.

Inden jeg opdaterer kunders websites, opdaterer jeg mine test-websites og derefter de mindst sårbare websites. Skaber det problemer, sker det i det mindste ikke på DIT website.

Skulle der være et plugin, der får det hele til at bryde sammen (det er desværre et hyppigt problem) opdager jeg det ofte FØR jeg går i gang med websites, der helst ikke skal udsættes for tidkrævende (og kostbare) nedbrud.

Somme tider er der et enkelt råddent æble i kurven. Det kan være et plugin, der er blevet forældet eller bare ikke fungerer, som det skal med den nyeste version af WordPress. Den slags ting opdager jeg ofte længe før jeg opdaterer DIT website - fordi jeg er med masser af netværk for webproducenter.

Hvor tit skal man opdatere?

Det kan man ikke svare entydigt på. Desværre.
Det rigtige svar er: gør det løbende. Gør det jævnligt. Gør det, når der er behov for det.

Og allervigtigst: gør det hurtigst muligt, når der kommer en sikkerhedsopdateret version af plugin eller designskabelon.

Er der opdaget en sikkerhedsbrist i et plugin, bliver den viden lynhurtigt spredt i hacker-kredse. Det øger risikoen for, at noget går galt. Ganske betydeligt endda. Der findes nemlig programmer (robotter), der nemt og hurtigt kan spotte, hvilke hjemmesider, der har sårbare plugins.

Ind imellem opdaterer webhoteller det grundlæggende system på deres serverer. Er dit website ikke fulgt meget, risikerer du, at det crasher, når det pludselig ikke mere matcher webhotellets grundlæggende system.

Derfor: det er vigtigt at opdatere løbende, jævnligt og når der er en konkret anledning.

... Men tager mit webhotel ikke backup?

Jo. Alle webhoteller tager backup.

Hvis deres server (med adskillige kunders websites!) bryder sammen, vil de naturligvis gerne kunne genskaber kundernes website.

Men webhoteller gemmer sjældent backup i ret mange dage.
De er nemlig primært optaget af at kunne genskabe dit website, som det så ud i går…. eller for en uge siden.

Den backup er intet værd, hvis hackere har skabt adgang for to måneder siden.

Måske går det uger - eller måneder - før du opdager, at der er noget galt. Du skal altså bruge en backup, der er fra FØR problemet opstod.

Webhotellet tager backup dagligt og gemmer måske en uge - eller 30 dage. Er der ikke gemt af backup af dit website UDEN fejl, er webhotellets backup ikke meget værd.

Du skal altså ikke bare tjekke, hvor ofte dit webhotel tager backup. Du skal også sikre dig, at de gemmer backup længe nok.

Serviceaftalen omfatter, at din backup gemmes i tre måneder.

Min hjemmeside fungerer fint, hvorfor så opdatere?

Af samme årsag som din bil skal til syn og vedligeholdes løbende. Din hjemmeside  består af mange og forskellige elementer, der bliver forældede.

Hjemmesiden er bygget i et grundlæggende system (WordPress) der skal passe til programmerne på webhotellet, hvor din hjemmeside ligger. Du vil derfor også opleve, at dit webhotel meddeler, at de opdaterer styresystemet (til ny php-version)

En hjemmeside skal også opdateres for at undgå hackere. Og der skal tages sikkerhedsbackup med jævne mellemrum, fordi de fleste på et eller andet tidspunkt får brug for det.

Din hjemmeside minder meget om en smartphone. Det grundlæggende styresystem kommer i ny version flere gange årligt. Nogle kan man vente med. Andre lukker sikkerhedshuller.

Hvorfor alle de opdateringer?
Din hjemmeside minder meget om en smartphone. Det grundlæggende styresystem kommer i ny version flere gange årligt. Nogle kan man vente med. Andre lukker sikkerhedshuller.

Derudover er der udvidet med en række små og store funktioner. På din smartphone hedder de apps - på dit website hedder de plugins.

Forskellige websites har forskellige plugins. Ligesom forskellige smartphones har vidt forskellige apps.
Nogle har en kalenderfunktioner, en webshop, et billedgalleri etc.

Plugins bør opdateres løbende. Det er nemlig ofte dem, der bruges af hackere. Når nogen opdager en sikkerhedsbrist i systemet, bliver hullet hurtigt kendt blandt hackere. Det svarer til, at nogen fortæller på Facebook, at låsene til Føtex ikke virker…. Risikoen for at blive hacket er voldsomt stor, når rygtet om et sikkerhedsbrist spreder sig.

Hvad handler "licens til pagebuilder" om?
Dit design er lavet ved hjælp af en såkaldt pagebuilder - DIVI fra Elegant Themes.

Det koster en årlig licens på cirka 90 dollars at kunne opdatere DIVI.
Den licens slipper du for, hvis du har en serviceaftale hos mig - jeg betaler så at sige licensen.

Der vil derfor også være udgifter for dig, hvis du selv klarer arbejdet.

Men hvem vil hacke dit lille website?
Det vil mange. For hvis ikke DIT website har værdi for hackerne, så kan de i værste fald - via dit website - få adgang til andre websites på samme webhotel.
Hvor stor er risikoen for, at hackere opdager netop dit website?
Stor. Det er nemlig robotter, der støver rundt på nettet og leder efter plugins med sikkerhedshuller. Og det gør de med rasende fart.

Hackerne sidder måske i Østeuropa, Asien, Mellemøsten. De forstår ikke en lyd af, hvad dit website handler om. De leder efter sikkerhedshuller for at kidnappe et website. Eksempelvis for at misbruge mailfunktionen. For at få adgang til fortrolige oplysninger. Eller de vil forlange løsesum for at give dig dit website tilbage.

Er risikoen for at blive hacket stor?
Næh. Det er den ikke. Det vil sige…. det kommer an på, hvilke plugins du bruger og hvor hyppigt du får opdateret.

Jeg ikke male fanden på væggen, hvad risikoens størrelse angår! Men jeg kan love dig, at det er stressende og frustrerende at blive udsat for det. Man reetablerer nemlig ikke uden videre et flere år gammelt website med masser af godt indhold.

Hvis et hackerangreb opdates hurtigt og er der en fejlfri backup, kan man redde websitet hurtigt.

Er der ingen brugbar backup, kan det koste mange tusinde kroner at rydde op efter hackere. Det er en specialopgave, som jeg ikke kan klare. Jeg hyrer samarbejdspartnere, når det går så galt.

Hvordan ved man, om ens website skal opdateres?
Du kan altid se det, hvis du logger ind på dit website.
Problemet er bare, at det gør du måske ikke ret tit? Så opdager du, at det er på tide at opdatere?

Og jeg har ikke mI praksis er det ikke muligt for mig manuelt at holde øje med mange kunders forskellige websites. Så jeg minder dig kun om behovet for opdatering, når der er nye versioner af WordPress, som alle mine kunders website er bygget i.

Flere af mine kunder har efterlyst en serviceaftale, hvor jeg gør det nødvendige: tager sikkerhedsbackup og opdaterer efter behov. En sådan aftale er en fordel for både mine kunder og mig.

Hvis flere af mine kunder vil have en serviceaftale kan jeg nemlig købe et program, der kan overvåge flere websites og gøre det nemmere at opdatere.

Du slipper for at tænke på teknikken og skal ikke betale 3-4 gange årligt
Jeg skal ikke flere gange årlige sende den samme mail om nye opdateringer

Laver vi en fast serviceaftale, kan jeg opsætte et system, der gør det nemmere både at overvåge, tage sikkerhedsbackup og opdatere. Det betyder mindre arbejder til mig - til gengæld kan du få løbende opdatering og sikkerhedsbackup.

Jeg er også træt af at sende mail flere gange årligt til utallige kunder om behovet for at opdatere igen. Særligt slemt er det i de tilfælde, hvor der kommer en ny og vigtig opdatering med få måneders mellemrum.

.. Og hvad så, hvis mit website "går i stykker"

Serviceaftalen reducerer risikoen for, at dit website “går i stykker” - men den er ikke nogen garanti.

Dit website er lavet af overvejende gratis funktioner (WordPress og diverse plugins) og ingen garanterer, at de er fejlfri, sikre eller bliver vedligeholdt i al evighed.

Så ja - dit website kan bliver hacket eller “gå i stykker” af utallige andre årsager.

HVIS noget går galt, er serviceaftalen en garanti for, at du har en backup. Og det vil ofte være muligt at reetablere en tidligere version af dit website på kort tid.

Har du den store aftale, bliver backup indlæst uden ekstra omkostninger for dig, hvis dit website blot er tilgængelige.

Har du den lille aftale, skal du betale for genindlæsning af backup. Er websitet tilgængeligt, tager det minutter. Er det meget ødelagt (utilgængeligt), kan det tage timer.

... Får du brug for en backup

Bliver der brug for at genindlæse en backup, kan det i bedste fald klares på få minutter. Serviceaftalen er også en forsikring - bliver der brug for at genindlæse en backup, er det med i aftalen. Forudsat dit website er tilgængeligt og fungerende.

Er dit website utilgængeligt?

Går det helt galt på dit website - er det eksempelvis umuligt at logge ind på det - kan det i værste fald tage timer at redde det.

Arbejdet med at reetablere et ødelagt og utilgængeligt! website er IKKE omfattet af serviceaftalen. Genopretning af et ødelagt website faktureres efter faktisk tidsforbrug. Men selv da er det nødvendigt at have en fungerende backup.

Uden sikkerhedskopi (backup) vil det slet ikke være muligt at reetablere en tidligere version af websitet.

Hvordan ved du, om aftalen bliver overholdt?

Cirka en gang om måneden får du - hvis du har den store aftale - en rapport med detaljerede informationer om, hvad der er lavet af backup og opdateringer. Rapporten indeholder også oplysninger om besøgstallet på dit website.

Har du den lille aftale, får du ingen månedsrapport, men logger du jævnligt ind på dit website kan du se, at det sjældent er meldinger om, at noget trænger til opdatering.

Få endnu flere læsere

Forny dine skrivevaner og din viden om webtekster og webdesign - så selv læsere med digitale hjerner og smartphone bliver fanget

Dejligt at du vil overraskes! Tjek venligst din mail. ... Og tusinde tak for din tilmelding!