Kan dIT website konvertere klik til kunder?
Mere trafik til et website er kun første gear på vejen til succes. Konverteringsoptimering er motorvejen for dig, der vil have et website for at sælge din viden, erfaring og ekspertise.
Under 5 besøgende om dagen - og nogle dage et rundt 0 - er ikke ualmindeligt, hvis du har en klassisk hjemmeside
500 besøgende om dagen er ikke umuligt, hvis du optimerer og producerer det indhold, din målgruppe leder efter
Masser af trafik til et website er intet værd, hvis besøgende forsvinder hurtigt og aldrig kommer igen. Søgemaskineoptimering er altid kun en lille brik blandt de mange, der kan skrue op for effekten.
Holder din Ferrari stille i garagen?
… vil du øge trafikken til din hjemmeside og konvertere klik til kunder, skal du op i gear
At have en flot designet hjemmeside, der ikke får ret mange besøgende, er som at købe en Ferrari, parkere den i garagen… og lade den stå.
Motoren har masser af power. Lakken skinner. Men hvor sjovt er dét lige, hvis den ikke er ladet op og aldrig kommer op i gear.
Når din hjemmeside er færdig, skal du i gang med at bruge den aktivt. I hvert fald hvis du vil tiltrække besøgende - og konvertere tilpas mange af dem til kunder.
Konverteringsoptimering kan sagtens have hurtig og markant effekt. I bedste fald kan du se fremskridt samme dag, der bliver forbedret. Men det kan også tage 6-12 måneder at få et “langsomt” website op i gear. Eksempelvis hvis der skal produceres godt indhold, der kan tiltrække besøgende nok.
Optimering er ikke klaret med et enkelt quickfix
Conversion Rate Optimization
— det engelske udtryk for konverterings-optimering. Forkortes ofte CRO.
Det handler ikke kun om velskrevne tekster og SEO, men også om design, informations-arkitektur og meget andet.
Søgemaskineoptimering er spild af tid og penge, hvis kun få besøgende bliver til kunder. Man skal også kontinuerligt arbejde med at konvertere besøgende til kunder. Og det er ikke klaret én gang for alle. Ikke engang hvis du hyrer dygtige eksperter.
Der findes ikke en facitliste, du bare skal følge. Det. der er forrygende godt til den ene - kan have meget mindre effekt hos en anden.
Det behøver dog ikke tage lang tid at spotte, hvad der virker for dig - på din målgruppe.
Gør du nok for at få kunder?
Du skal blive set af mange, hvis du vil have kunder nok. Regn med, at mindst 100 skal i kontakt med dig (din markedsføring) før du får én kunde ud af det.
Du skal være god til få folk til at blive på dit website. De skal gerne blive længe. Og de skal komme igen flere gange.
Sælger du viden, erfaring og ekspertise, kan det tage mange måneder fra folk første gang hører om dig, til de køber noget af dig. Du sælger ikke ved bare at have en salgsside.
Videnssælgere skal i særlig grad være gode til at skabe langvarige relationer. Dem der kan dét, løber med kunderne.
SEO er ikke nok
Søgemaskineoptimering kan skabe masser af trafik. Men det er ikke pengene og tiden værd, hvis de besøgende er på lynvisit og aldrig kommer igen. Konverteringsoptimering handler derfor ikke bare om at sikre trafik.
Du ved ikke, om dine webtekster er gode
- før de er udgivet og testet
Godt indhold er helt essentielt. Det gode indhold kan være tekster, video, podcast, tegninger, slides, ebøger … Uanset hvilken type indhold du tilbyder, skal det hele præsenteres med skarpe tekster. Du øger konverteringsgraden, hvis du i det mindste er god til at skrive overskrifter, call to action, linktekster og diverse mikro-tekster.
At skrive gode overskrifter, knaptekster og linktekster, der får folk til at klikke, er en kunst. Ofte skal der flere forsøg til, før man rammet det perfekte.
Og husk, at du ikke ved, om en tekst er god - før den er testet.
Selv tekst fra en dygtig tekstforfatter vil ofte bliver bedre af en sprogvask. Et af mest oplagte steder at forbedre tekst (og teste effekten) er overskrift (rubrik), indledning og mellemrubrikker.
Knapperne til at optimere er mange
På et velkonverterende website er der ofte justeret mange gange på utallige knapper. Ikke bare da websitet blev bygget, men kontinuerligt længe efter.
Godt design er ikke nødvendigvis det, du og jeg synes er pænest. Men vi kan teste, om knapper har den farve, der virker.
Adfærdsdesign
Hvis du serverer en lille kage for dine gæster, tager de sandsynligvis mindre stykker, end hvis du sætter en kæmpekage på bordet.
Adfærdsdesign kan manipulere med brugerne
Bruger du eksempelvis et foto af en person, der kigger mod højre, er det smart at placere en tekst til højre for billedet. Fordi besøgende på et website vil kigge på personen på billedet og følge blikket. Vi bruger derfor adfærdsdesign til at påvirke besøgende på et website. Og det kan man gøre med utalllige teknikker.
Er nudging det samme som adfærdsdesign
Nudging handler sædvanligvis om at få folk til at gøre noget, der er godt for dem. Tage trappen i stedet for elevatoren eksempelvis.
Adfærdsdesign handler mere om afsenders behov for at få nogen til at gøre noget.
Content design
… handler ikke om at gøre pænt, men om at blive klogere på, hvordan digitalt indhold bliver opfattet og brugt. Det er en brugerfokuseret disciplin, der er baseret på forskning, data, forskning, strategi, mål og en dyb forståelse af menneskelig adfærd.
- researche for at finde ud af, hvilke informationer din målgruppe har brug for. Hvilke behov har de
- brugernes behov er i fokus
- planlægge indhold, der hjælper dem med at opfylde behovet
- have blik for djævlen i detaljen. Velkrevet er ikke nok. Det kan være afgørende at have styr på selv enkelte ord i en tekst.
Desdciplinen content design er udviklet i England for
Der findes et helt manifest om arbejdet.
Informationsarkitektur
Topmenuen bruger vi til helt særlige formål. Vil du have besøgende til at se meget indhold, skal du også bruge adskillige andre teknikker til at guide folk rundt.
Konverteringsoptimering kan afdække, hvad der virker.
Strategi
Konverteringsoptimering begynder altid med en strategi:
- Hvilke konverteringer er vigtige? Der findes både hårde og bløde konverteringer. En hård konvertering er eksempelvis et køb. En blød konvertering kan være en tilmelding til dine nyhedsbrev, tilmelding til et webinar …
Sprogvask og SEO
Gode, velskrevne og optimerede tekster er helt fundamentalt. Velfungerende webtekster er et højt specialiseret produkt. Selv tekster fra professionelle og velskrivende tekstforfattere kan optimeres for at blive bedre.
Sprogvask er webwomans speciale.
Jeg er oprindeligt uddannet journalist og har i mere end 20 år redigeret og layoutet tekster fra flere af Danmarks prisvindende journalister. Og selv deres tekster bliver optimeret, før de publiceres.
Hvordan kan WEBwoman hjælpe dig med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering er ikke én metode eller ét værktøj. Det er først og fremmest en proces - med fokus på det resultatorienterede.
Det kan være konkret rådgivning, analyse, fejlfinding, få timers praktisk arbejde eller langvarig sparring med hjælp til at producere indhold.
Lad os derfor starte med en uforpligtende snak om dit website, dine mål, dit marked, din målgruppe og dine ressourcer.
Send mig en SMS eller en email, så ringer jeg dig gerne op.
service@webwoman.dk
Send gerne en SMS om, at du gerne vil ringes op - og et par ord om, hvad vi skal tale om.
+45 41 26 50 19
Send gerne en email om dine problemer, dine ønsker - med link til dit website. Så kan jeg forberede mig, før vi taler om et eventuelt samarbejde.
Jeg finder fejl og mangler
Du behøver ikke investere i en langvarig aftale for at få min hjælp. Du kan eksempelvis starte med at få mig til at spotte fejl og mangler på dit website.