Kjeld Hansen | Foto: Territorium/Jes LarsenEn blog og en side på Facebook. En måned og 64 blogindlæg.
Mere skulle der ikke til, før et blogindlæg fra forfatter, foredragsholder og journalist Kjeld Hansen blev topnyhed hos TV2 i bedste sendetid

For godt en måned siden lavede jeg bloggen gylle.dk til Kjeld Hansen, der har kommunikationsfirmaet BæreDygtighed. Bloggen skal bruges som værktøj i content marketing - til at formidle viden om miljø, natur, landbrug.

Den seneste måned har jeg deusden hjulpet ham med social marketing - med at markedsføre bloggen på Facebook.

Kjeld Hansens blog gylle.dk er en klassisk meningsdannende blog, hvis ypperste formål er at sætte fut i debatten om vores miljø. Det er helt oplagt at markedsføre den via Facebook.

Gylle på Facebook

Vi oprettede derfor - samtidig med at gylle-bloggen blev bygget - en side på Facebook, som Kjeld Hansen bruger til at poste engagerende debat-indlæg og link til gylle-bloggen. Siden på Facebook har i løbet af en måned fået næsten 400 fans.

Bloggen er koblet på Facebook, så kommentarer på selve bloggen bliver synlige på Facebook. Poster folk en kommentar, kan deres venner på Facebook se det - og sådan spredes “gyllen” så at sige over mange marker.

Gylle som personlig branding

Bloggen skal vække debat om miljøet - men naturligvis skal den også brande Kjeld Hansen som forfatter til adskillige store bøger om miljøet, foredragsholder og miljøjournalist med egen kommunikationsvirksomhed.

Fra blog til TV2 nyhederne

Tirsdag 25. marts skriver han blogindlægget “Betal eller vi sprøjter” - om grundejere, der bliver betalt af skatteyderne for ikke at bruge sprøjtemidler på deres landbrugsjord. En af dem er milliardærfamilien Holck Poulsen, der ejer varemærket Bestseller. De modtager årligt 283.095 kr. for ikke at bruge sprøjtemidler på deres jord ved godset Constantinsborg ved Århus, som ligger ned få hundrede meter fra to af de største søer i området: Aarslev Engsø og Brabrand Sø.

Blogindlægget bliver præsenteret på siden på Facebook og på Kjeld Hansens personlige profil på Facebook. Adskillige liker, kommenterer og deler nyheden, som bestemt vækker debat.

Få dage senere bliver emnet, bloggen og Kjeld Hansen omtalt i TV2 nyhederne i Østjylland.

Se resultatet af Kjeld Hansens blogindlæg i nyhedsindslaget herunder: