wordpress_logoEr dit website indrettet, så det er svært at finde rundt. Eller - har du organiseret dit indhold, så besøgende fristes til lige at se en bid mere. Og en til? Har du mange engangsbesøgende. Kommer folk igen. Du er helt sikkert klar over, at det er vigtigt at organisere dit indhold - men har du styr på, hvordan det gøres effektivt? Er du en af de mange, der bruger kategorier og tags helt forkert. Måske endda uden at vide det?

Forkert eller uhensigsmæssig brug af kategorier og tags i WordPress er særdeles udbredt. Mange har en decideret forkert opfattelse af, hvad kategorier og tags kan og ikke kan. Det er et WordPress-felt, hvor mange er ubevidst inkompetente. Mange TROR, de gør det rigtige - men udnytter ikke værktøjerne optimalt og gør i værste fald mere skade end gavn.

Bruger du kategorier forkert kan det ligefrem jage besøgende væk.
Mange opgiver at komme igen, hvis de ikke kan finde rundt på dit website.

Det er ikke specielt svært at lære kunsten at kategorisere! Det kan tage tid at finde de rigtige kategorier, men en af de helt store sidegevinster ved at gøre det er, at du bliver bedre til at producere det indhold, dine besøgende vil have.

Her får du en hurtig gennemgang af de mest udbredre problemer - mange af dem vil måske ligefrem overraske dig:

Mange indlæg er tilknyttet to eller flere kategorier

Som regel er det et tegn på dårlig kategorisering, at et website har indlæg, der er placeret i flere kategorier.
Konsekvensen er, at folk ofte støder på de samme indlæg igen og igen.

Mange kategorier indeholder meget få indlæg

Hvis en kategori lokker folk til at kigge, er det fordi de er interesserede - og så skal du ikke kun tilbyde dem ganske få godbidder. Lav hellere færre kategorier med mere indhold.

Kategorier og tags er brugt som søgemaskineoptimering

En af de mest udbredte misforståelser om kategorier og tags er, at det handler om at søgemaskineoptimere. Glemt alt om, at kategorisering handler om søgemaskineoptimering. Det gør det ikke. Kategorisering handler om at gøre det nemt for dem, der er ankommet til dit website.

Mange kategorier er “døde” - ikke brugt i månedsvis

Hvis du ikke jævnligt, helst en gang om måneden, lægger nyt indhold i dine kategorier, er der overvældende risiko for, at besøgende konkluderer, at du er gået i stå på det pågældende område.

Kategorier bliver oprettet spontant, når du har brug for en ny

En udbredt uvane, der ofte fører til for mange kategorier - og en rodet struktur. Der er store fordele ved at gennemtænke dine kategorier på forhånd.

Du er ofte usikker på, hvilken kategori du skal vælge til dit indlæg

Et markant tegn på, at dine kategorisering ikke er optimal. Når du opretter et indlæg, skal du kunne vælge den rigtig kategori på sekunder.

For mange kategorier

Har du flere end 5-7 kategorier, har du højst sandsynligt for mange. Jo flere valgmuligheder du giver folk, desto større er risikoen for, at de ikke vælger noget. Brug kategorier til at skabe overskuelighed - og hav så få som muligt. Brug tags til at gå i detaljer.

Bliv meget klogere på, hvordan du kan bruge kategorier og tags til at forbedre brugernes oplevelse af dit website. Du kan få dem til at læse mere og blive længere.

Uncategorized og ukategoriseret

Hvis en af de to kategorier er synlig på din blog betyder det, at du ikke har lagt indlæg på plads. Derfor har systemet valgt “Uncategorized” eller “ukategoriseret”.

Kan du genkende et eller flere af problemerne fra dit eget website, kan du få god gavn af min gratisk ebog om at organisere dit indhold ved at bruge kategorier og tags.

Ebogen er på mere end 40 sider.