Vil du lynhurtigt i gang med dit website? Tiltrække besøgende, samle leads og få kunder? Så start med et single page website. Byg de øvrige sider en efter en. Her får du en guide til, hvordan du kan præsentere din business, viden og ekspertise online på få timer.

Du får eksempler på, hvor hurtigt du kan lave et single page website.
Du får også tips om søgemaskineoptimering.

I bunden af dette indlæg får du eksempler på, hvordan et single page website kan se ud.

Et single page website - også kaldet en one page - kan være nyttig i mange tilfælde:
  • Kickstart af et website
  • Landingpage til et produkt
  • Præsentation af et projekt
  • Samle leads til emailmarketing (squeeze page)
  • Præsentere kursus, seminar etc. for deltagere

Brug et par minutter på at planlægge sidens indhold:

Prøv at forestille dig, at du skal bygge side som man laver lagkage.

Find de lag, der skal være på siden. I første omgang behøver du ikke hænge dig i lagenes rækkefølge. Om der skal hver 1, 2, 3 eller 4 kolonner i de enkelte lag er heller ikke vigtigt i første omgang.

Arbejd hurtigt og beslutsomt. Gør det til en vigtig og bevidst del af processen at lave udkast. Du kan og skal ikke lave en færdig løsning i første forsøg!

Lav en side, der indeholder følgende:

  1. Overskrift & tagline. Din USP og POD
  2.  Visuel præsentation af dig og eller dit tilbud
  3. Præsenter din(e) vigtigste ydelse(r)
  4. Om-sektion (præsenter dig og din business)
  5. Kontaktinfo og kontaktformular med kontaktinfo

Find mindst ét stort og flot billede, der er essensen af din business. Brug det som blikfang. Med eller uden tekst oven på.

Lav kun få sektioner i første omgang.
Byg et simpelt visitkort online.
I dag er det nok at “dokumentere”, at du og din business findes.

Gå online på få timer. Du kan altid udvide med flere lag.

Hvad skal der være i lagene på din side?
Start med små, skarpe bidder tekst. Ikke med lange romaner og teksttunge sider.

Lav flere sektioner på en side - i stedet for mange sider

Læg mærke til, at de fem foreslåede sektioner matcher de sider, der typisk findes på en klassisk hjemmeside.

Hver af de fem lag kunne altså også være fem forskellige sider - med en menu, der linker til hver at siderne. Det vil bare tage betydeligt længere tid.Vil du straks fra starte lave forside og derudover 5-6 forskellige sider, er der langt mere praktisk arbejde. Du kommer til at bruge mere tid på at designe sider og lave indhold.

Det er langt hurtigere at lave en single side med sektioner.
Du kan altid senere omdanne sektionerne på din single page til enkeltstående sider.

Mere om det senere.

Allerførst en bekymring, som mange deler:

Gider folk virkelig scrolle nedad på lange sider?

Først det kedelige svar:

Folk gider ikke læse lange sider.
Men de gider heller ikke klikke sig gennem 117 sider for at få information.

Så det opmuntrende svar:

Folk gider godt scrolle på lange sider.

Heatmap service provider ClickTale analyzed almost 100.000 pageviews. The result: people used the scrollbar on 76% of the pages, with 22% being scrolled all the way to the bottom regardless of the length of the page. Kilde: Uxmyths.com

Selvom vi gerne scroller, er toppen af en side stadig det vigtigste og mest sete.

Denne guide er i øvrigt ikke en opfordring til at lave single page website i stedet for at lave flere sider. Det er først og fremmest en guide til at komme hurtigt i gang. Ved først at bygge et single page website og hen ad vejen udvide med det nødvendigt. Det vigtigste først.

Tilføj nyttige sektioner efter behov - én af gangen

Nu er din side online. Kort eller lang.

Den er tilgængelig for alle og enhver, der vil kigge med. Ingen ved, hvilke sektioner eller sider du har planer om at lave.

Men nu er du klar til at udvide den meget simple side du har lavet og udgivet.

Uanset du vil supplere med 1-5 eller alle de sektioner, der er nævnt herunder, så lav én sektion færdig af gangen.

 

  1. Tilmelding til emailliste (formular)
  2. Blogindlæg
  3. Købsknap, bestillingsformular, tilmeldingsfunktion
  4. Testimonials (udtalelser fra kunder)
  5. Visuelle eksempler på dine ydelser
  6. Priser, evt. en pristabel
  7. Dine billeder fra instagram
  8. Video-præsentation af dig/din business
  9. Præsenter tre kerneydelser i detaljer
  10. Logo-galleri (vis dine kunders logo)

Vigtigt: Gå straks i gang med at samle leads

Vil du arbejde med inbound marketing:  tiltrække besøgende med godt indhold, samle leads og sende email for at sælge. Så er det indlysende, at du skal have en formular til at samle emailadresser.

Mange udsætter at etablere nyhedsbrev: “Min hjemmeside er ikke færdig, så jeg venter med nyhedsbrevet!”

Bremseklodsen i sådan et projekt er det helt forkerte mindset. Hjemmesiden behøver ikke være færdig, før folk må se den og bruge den.

Et website til moderne marketing er ikke et produkt - det er en proces. Tag et skridt af gangen.Tag gerne små skridt, når du bygger website. Men et af de første, vigtigste og største skridt er at konvertere besøgende til leads.

Indsamling af leads (emailadresser til marketing via mail) er en af de første funktioner, du bør aktivere på dit website.

Lav indhold, der tiltrækker folk - byg en blog

En af de mest effektive metoder til at få besøgende til dit website er at skrive blogindlæg. Og bloggen kan fint kombineres med emailmarketing.

Er det din plan at blogge for at tiltrække interessserede besøgende til dit website, bør du straks oprette din blog. Brug et par dage på at skrive de første blogindæg.

Vis dine blogindlæg på en smart måde

Bygger du dit website ved at bruge WordPress og en pagebuilder som DIVI, kan du nemt og hurtigt præsentere dine seneste blogindlæg på dit single page website. Du tilføjer bare en sektion til formålet og indstiller, om hvor mange af de nyeste indlæg, der skal vises i sektionen.

Med DIVi tager det få minutter at tilføje en sektion på en hvilken som helst side - og automatisk få vist de seneste blogindlæg.

Så enkelt kan du gå frem med dit eget projekt:

  1. Byg en enkelt side
  2. Tilføj 4-5 grundlæggende sektioner på siden
  3. Udgiv siden
  4. Lav og udgiv én ny sektion af gangen. De vigtigste sektioner først.

Når du er “færdig” med dit single page website, er du klar til at udvide med flere sider - og lave en menu til at navigere mellem siderne.

Igen kan du med fordel bruge princippet om at gøre det vigtigste først. Lav én side af gangen. Og lav altid første version af en side færdig, før du begynder at arbejde på en ny side.

Vil du arbejde med inbound marketing, er denne produktionsplan ofte ideel:

  1. Single page (forside)
  2. Blogside
  3. Landingpage til salg af produkt/ydelse

Prøv at lave udkast til din egen produktionsplan.
Hvilke sider skal du lave og i hvilken rækkefølge.

Og så til eksempler på single page design

Jeg vil vide dig tre forskellige eksempler. Siderne er lange. Og det er ikke noget problem. Mange tror stadig, at en webside hellere skal være ét skærmbillede end mange. De fordeler ofte deres indhold på et væld af sider.

Vi vil hellere scrolle langt nedad end rode rundt i en overvældende menu.
Lange sider er derfor ikke nødvendigvis et dårlige valg end mange sider. Ofte tvært imod.

Flertallet af dine besøgende kommer sandsynligvis via smartphone. Og så er det som regel nemmere at scrolle end at rode med store tommelfingre i lange menuer med små link.

Single page eksempel 1

Her er en side, der består af fem lag. Sidste lag samler mailadresser på dem, der vil have mail, når der sker mere.

Altså lav en side, der skaber nysgerrighed. Og sørg for at holde fast i dem, der gerne vil vide mere om dig og din business.

Søgemaskineoptimering af single page website

Inden jeg viser dig flere eksempler på sider, får du et par tip om søgemaskineoptimering af et single page website.

Allerførst: et single page website er ikke det optimale valg til søgemaskineoptimering. Du kan dog sagtens opnå en god placering på eksempelvis dit navn og/eller dit businessnavn. Og det er da ikke nogen dårlig start.

Men lad mig lige minde om, at formålet med denne guide ikke er at få dig til at nøjes med et single page website. Slet ikke hvis du vil søgemaskineoptimere.

Hensigten er at hjælpe dig lynhurtigt og effektivt i gang med at lave et website.
Du skal samle leads.
Du skal ud over rampen. Ud over stepperne.
Når der er ro på, kan du gå i gang med at søgemaskineoptimere på udvalgte keywords.

Byg blog og søgemaskineoptimer dine blogindlæg.

Når du er klar til at udvide med flere sider, vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på at lave pillar pages og topic clusters.

Læs mere på Search Engine journal om søgemaskineoptimering af single page website

Single page eksempel 2

Her er der kun tre sektioner på siden. Læg mærke til, hvor lidt tekst der er på siden. Du kan komme i gang uden at fedte med tekster i dagevis.

Single page eksempel 3

Denne sider er ikke (mere) et single page website. Man kan se, der er en menu i toppen.

Men den kan eller kunne være lavet, som et lille begynderprojekt, der får flere og flere sektioner og senere flere sider.

Start med 3-5 sektioner. Tilføj flere sektioner. Nogle uger - eller måneder - senere er du klar til at bygge den ene side efter den anden. Og lave menu i toppen.

Sådan starter du småt og kommer op i fart

Det vigtigste princip i byggeprocessen er at starte med det mindst muligt produkt - og udvide hen ad vejen.

Husk… Du kan sagten komme frem i en bette bil.

5 trin til få dit website op i gear