kStørstedelen af de tekster vi ser på smartphone og computer, bliver ikke læst. De bliver skannet og skimmet.

Mange af de besøgende på dit website opgiver din tekst i løbet af få sekunder. Særligt hvis du ikke gør den nem at skanne og skimme.

Fang og fasthold interessen hos læserne

Vil du have masser af besøgende til dit website eller din blog, skal du skrive tekster, der passer til tre forskellige læsemønstre. Her får du forklaret, hvordan du kan gøre det.

  • Vi skanner en tekst for at finde konkrete informationer.
  • Vi skimmer for at se, om der er interessant indhold.
  • Vi læser, når vi ønsker at få detaljeret viden.

Vi bruger alle tre metoder. På forskellige tidspunkter. Til forskellige formål.

Selv rutinerede læsere skal have nemme tekster

  • Jeg er bogorm og rutineret læser.
  • Jeg kan koncentrere mig i timevis om komplekse fagbøger og tykke romaner.
  • Jeg læser hurtigt.

Men jeg læser kun koncentreret en del af den tid jeg bruger online. Og mine læsevaner på papir, computer og smartphone er ofte meget forskellige.

Dermed også sagt, at der er et behov for særlig læsevenlig tekst på smartphone - digitale tekster i det hele taget. Og det handler ikke ret meget om læserens evne.

Selv rutinerende hurtiglæsere har brugt for specielt design af indhold til smartphone.

Fang interessen først - og brug teknikker til at fastholde den

Mange gange om dagen bruger jeg min smartphone til at lede efter information.
Som regel forventer jeg at finde svar i en fart.

  • Ofte skanner jeg teksten for at finde noget bestemt. Eksempelvis hvis jeg leder efter åbningstider eller konkrete løsninger.
  • Andre gange skimmer jeg tekster lynhurtigt - og scroller et par skærmbilleder - for at se, om der er noget interessant.
  • Finder jeg noget interessant, der tager tid at læse, gemmer jeg linket og læser senere.

Jeg bliver utålmodig og irriteret, hvis tekster ikke er nemme, overskuelige og letlæselige. Måske fordi jeg ved, at det er nemt at gøre tekster lækre. Også på smartphonens lille skærm.

Sådan skriver du til de tre læsemønstre

  • Gør teksten nem at skimme ved at bruge meningsbærende nøgleord i toppen af tekst, i starten af sætninger. Fremhæv dem eventuelt, så de stikker ud fra den øvrige tekst. Så er de nemme at få øje på.
  • Gør teksten nemt at skanne ved at kende de keywords, dine læsere leder aktivt efter og forventer at finde i teksten. Det er de ord, der får dem til at stoppe op
  • Gør teksten nem at læse ved at tilbyde interessant og brugbar viden - og ved først og fremmest at skrive til læsere med smartphone

Et din tekst lettilgængelig på smartphone, er den som regel også nem at bruge på større skærme.

Design dit website til de tre læsemønstre

Når du designer website til online marketing, er det særligt vigtigt, at du har indhold, der passer til alle tre læsemønstre. Og ikke bare en af dem:

Jacob Nielsen, berømt dansk usabilityekspert, som bor og arbejder i Californien, undersøgte i 1999, hvordan vi læser online. Hans konklusion var, at det gør vi ikke:

People rarely read Web pages word by word; instead, they scan the page, picking out individual words and sentences.
Kilde: Nielsen Norman Group, How Users Read on the Web

Påstanden trænger dog til at blive nuanceret. Det er stadig korrekt, men den bliver ofte misforstået.

Vi læser gerne på skærm. Også langt. Hvis teksten er skrevet og designet til at blive læst. Tekstforfattere og webdesignere er de seneste år blevet dygtigere til at skrive og designe specielt til skærm. Vi har ogs vænnet os til at læse (skimme og skanne) på den lille skærm. Så vi læser mere og længere tekster end før.

Men vi er også, på grund af smartphonen, blevet vant til at gå online i minutter. Og gør det i samme øjeblik der er noget vi vil tjekke. Ofte 100-150 gange dagligt. Og i de situationer skimmer og skanner vi mere, end vi læser.

Trænger din tekst til at blive trimmet?

Få 15 minutters gratis tjek! Jeg har redigeret tusindevis af tekster. Og designet lige så mange artikler, blogindlæg, nyhedsbreve, websider m.m.

Jeg har mere end 20 års erfaring med at redigere tekster - for store danske medier og små soloselvstændige.

T

Få feedback på tekster

j

Bliv undervist i at skrive

Få en digital sprogvask

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist