Godt indhold og smart design er to afgørende faktorer, hvis du vil have masser af besøgende på dit website - og kunder ud af dem.

Pænt design er ikke nødvendigvis smart design.
Godt indhold er mere end velskrevet.

Der er mange og meget forskellige indsatsområder, du kan justere, så dit website bliver bedre og bedre til at skabe objektive, målbare resultater. Eksempelvis sælge rådgivning, kurser, foredrag, behandling …

Først og fremmest skal du holde øje med, om du bare har en hjemmeside - et flot designet visitkort.
Eller et moderne website, der kan tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder.

Der er stor forskel på de to produkter! Og du skal bruge dem forskelligt. Den pæne hjemmeside kan ikke andet end et visitkort af pap.

 

Kig efter de fejl og mangler, der sladrer

Nogle fejl er sladrehanke. Finder du en eller flere af dem på dit website, er der ofte adskillige andre.

Jeg har samlet en liste med 7 klassiske fejl, som du ikke bør kunne finde på noget website.

Vil du have kunder ud at dit website, skal du være god til mere end én af disse metoder - og bruge dem flittigt:

  • Lav kontinuerligt nyt indhold, der dokumenterer, at du er specialist i din branche
  • Lav indhold om de emner din målgruppe aktivt leder efter via Google
  • Skriv blogindlæg og promover dem forskellige steder
  • Søgemaskineoptimer tekster og billeder
  • Saml og præsenter anmeldelser fra tilfredse kunder
  • Skriv til din målgruppe via nyhedsbrev/emailmarketing
  • Skriv, design og sælg relevante ebøger (eksempelvis for at kickstarte salg af dyrere ydelser)
  • Sælg digitale mikrokurser (eksempelvis for at kickstarte salg af dyrere ydelser)
  • Byg salgsider til salg af konkrete ydelser, service, produkter
  • Lav masser af interne link, der får besøgende til at zigzagge i indholdet
  • Skab længervarende relationer til potentielle kunder
  • Vær kontinuerligt aktiv i netværk - online og/eller offline

Læg mærke til, at alle de nævnte metoder kræver en vedholdende indsats. Ingen af dem kan klares ved at hyre en professionel producent, der arbejder en dag eller to eller tre - og så kører det ellers automatisk.

Der findes ingen trylleløsning, der har årelang effekt a la solceller på et tag

Hvor mange besøgende på et website skal du have - for at få kunder nok?
Man kalder det konverteringsrate. Altså hvor mange besøgende forvandles til kunder.
Du skal sandsynligvis stræbe efter to forskellige konverteringsrater (afhængig af dine metoder til at sælge)

  • Blød konvertering: Start salget med at forvandle besøgende til leads (potentielle kunder). Når du er god, kan du måske få 5% af de besøgende til at kontakte dig uforpligtende. Og dem kan du så på en eller anden måde forvandle til betalende kunder.
  • Hård konvertering: Dem, der forvandles til betalende kunder. Stræb efter at få 2% af de besøgende til (medt tiden) at blive betalende kunder. Det kan tage mange måneder og utallige kontakt-sessioner, før det lykkes!

Den bløde konvertering er den letteste, fordi henvendelsen ikke koster den potentielle kunde andet end måske en emailadresse eller et uforpligtede telefonopkald. Og alligevel er det sjældent ligetil at få folk til at henvende sig. Du skal tilbyde noget uimodståeligt. Du skal vække interesse og være overbevisende.

Den hårde konvertering er svær - den kræver både viden, erfaring, træning og tid at få op. Og den kommer næppe nogensinde over 3%, medmindre din markesdføring klares af et professionelt team. Regn med, at du skal have mindst 100 leads “i hænderne”, før du har en betalende kunde.

Drømmer du om et website, der kan skaffe dig bare en ny kunde om dagen?
Så skal dit website være så godt, at det dagligt besøgende af 100 mennesker,
Og du skal have salgssider og salgstekster og call to action, der gør det nemt og ligetil at handle med dig.

100 besøgende om dagen - et drønsvært mål!

På den klassiske hjemmeside er det ikke ualmindeligt, at der er 3-5 besøgende om dagen.
Hvilke metoder vil du bruge til at nå det mål?
Hvilken slags indhold vil du producere?

Vil du op på 100 besøgende om dagen, skal du have et smart designet website med masser af kvalitetsindhold.

Skru op for effekten af dit website

Har du fået lavet et website, der er klar til at blive brugt til online marketing, skal du have en strategi for, hvordan websitet skal bruges i processen. Websitet klarer det ikke alene. Uanset hvor dygtig webproducenten var.

Du skal regne med en lang kunderejse, hvis du sælger din viden, erfaring og ekspertise. Og prøv engang at analysere, hvordan dine kunders rejse er:

  • Hvordan finder potentielle kunder frem til dig (dit website)?
  • Hvad har de helt konkret ledt efter, før de finder dig?
  • Hvad har de af tvivl og spørgsmål, du skal besvare for at skabe tillid?
  • Hvilke af dine konkurrenter har de kigget på - som du bliver sammenlignet med?
  • Hvad er det, der får potentielle kunder til at vælge DIG (pris, komptencer, metoder, placering, tilgængelighed … ?)

Hvad vil du selv bruge af tid på løbende at forbedre dit website

Hvis du er soloselvstændig og overvejende sælger timer 1:1, vil din økonomi være så begrænset, at du ikke har råd til at hyre professonel hjælp til det hele.
De fleste soloselvstændige er derfor nødt til at gøre en del af arbejdet selv. Der er ikke råd til at hyre professionelle til det hele.

Derfor bør du også overveje grundigt, hvad du har brug for af professionel hjælp - og hvem, der vil være bedst til at hjælpe dig.
Hvilke rådgivere og undervisere har du brug for?
Webproducenter, tekstforfattere, coaches, SEO-konsulenter kan ikke det samme. Og du får brug for flere og forskellige kompetencer. Du kan ikke nøjes med en, der kan “bygge din hjemmeside”.

  • Har du eksempelvis brug for (og råd til) et stort bureau, der gør ALT for dig
  • Har du brug for en webproducent, der også kan undervise - og er god til det
  • Har du brug for en webproducent, der ikke kun er god til værktøjerne (eks. WordPres)
  • Har du brug for en rådgiver og underviser, der har forstand på håndværket (webdesign, online marketing, emailmarketing, salgssider, sociale medier …)

Køkkenmontøren vs webproducenten

De fleste webproducenter er som køkkenmontører - gode til at stille elementer op, som andre har designet og bygget. De bedste af slagsen kan justere det æstetiske udtryk og det praktiske design påp flere måder - påvirket af kundens ønsker og praktiske forhold.

Men “køkkenmontøren” laver hverken modulerne eller maden. Og “køkkenmontører” har i øvrigt vidt forskellige kompetencer. De bedste er faglærte håndværkere - eller rutineret handyman.

Webproducenter dækker over alt fra veluddannede og rutinerede håndværkere til selvlærte/erfarne til nyetablerede/uerfarne.
Selv hvis de alle var lige gode til at bygge en hjemmeside, skal du ikke forvente, at de også har forstand på at “lave maden”, der sikrer “kunder i restauranten”.

Du kan finde dygtige og mindre gode tekstforfattere.
Nogle kan søgemaskineoptimere tekster - andre kan ikke.
Nogle tekstforfattere er bedst til klassiske “papirtekster”, salgstekster, informative tekster.
Langt fra alle tekstforfattere har lært at skrive moderne webtekster, der passer til mobile brugere med digitale læsevaner.

Har du et meget begrænset budget til at hyre professionel hjælp, skal du vælge hjælpere med kritisk omhu.

Find også ud af, hvis du er soloselvstændig, hvilke områder du hurtigt, billigst og mest effektivt kan blive ekspert til egen fordel. Du har den fordel, at du kender dit fag, dine kunder, dine konkurrenter.

Hvad har du tid til og lyst til at bruge tid på

Regn med, at du (selv) skal yde en kontinuerlig indsats med at forbedre indhold, kommunikere med din målgruppe og skabe relationer til potentielle kunder - og ambassadører, der kan anbefale dig til andre.
Der findes ingen webdesigner, seo-nørd, tekstforfatter eller lignende, der kan installere en slags “solceller” på dit website - som så fremover suger energi ud af luften og sikrer dig en lind strøm strøm af kunder og penge på bankkontoen!
Der findes intet smart quickfix, der sikrer masser af besøgende… som ikke smutter igen efter få sekunder.

Du får ikke et resultatskabende website uden at bruge en række forskellige teknikker. Og ikke uden selv at yde en kontinuerlig indsats - eller have et stort budget til professionel hjælp.

Troværdighed, autoritet og relevans er tre faktorer, som blandt andet Google bruger til at vurdere, om dit website er værdifuldt. Det gør dine brugere og potentielle kunder også. Du skal derfor samle viden om, hvordan du kan øge andres oplevelse af dit website, din business, dine ydelser, dine varer, dine metoder på netop de tre områder.

  • Troværdighed - Spørg dig selv, hvad du kan og vil gøre for at forbedre din troværdighed. Hvad skal der til. Hvad har din målgruppe brug for. Hvilke spørgsmål har de. Hvordan kan indholdet på dit website styrke din målgruppes tillid til dig, dine ydelser, dine kompetencer. Hvordan skal websites designes for at skabe troværdighed?
  • Autoritet - sælger du viden, erfaring og ekspertise, er din autoritet altafgørende. Tror folk på, at du er det bedste valg i din verden eller branche? Og her er det ikke kun din viden, erfaring og ekspertise, der spiller en rolle, men også din stil, dine priser, dine metoder og meget andet, der spiller en rolle. Du skal vide, hvad der er vigtigt for din målgruppe - og sikre dig, at du lever op til forventningerne. Du skal måske endda også - på et eller flere områder - skille dig markant ud fra dine nærmeste konkurrenter.
  • Relevans - find ud af, hvad din målgruppe går op. Hvad synes dine potentielle kunder er relevant, vigtigt og måske ligefrem altafgørende. Hvad er værd at brug tid og penge på? Hvad har effekt.

Vælg de mest effektive indsatsområder

Du behøver ikke nødvendigvis være perfekt til alt. Ofte er det endda smart at finde de indsatsområder, der vil være mest effektive for dig. Start med det, du er bedst til - og med det, der giver dig det største og hurtigste udbytte.

En af dine konkurrenter er måske fremragende på Instagram. En anden er måske forrygende god til at holde webinarer. For nogle er det emailmarketing, der skaffer kunder. Der findes ikke bare én god løsning. Tag udgangspunkt i dét, du lige nu er bedst til.

Skal du lære nyt om markedsføring for at komme igang med arbejdet, så start med en metode, hvor dine nærmeste konkurrenter ikke allerede er lysår foran dig.

Men det vigtigste er, at du gør noget. At du gør noget hyppigt og kontinuerligt.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading