Visse ord bør altid være med i overskrifter til blogindlæg og andre webtekster. Nogle er helt afgørende for forståelsen, men bliver ofte glemt. Fordi vi til tider skriver indforstået og tror, at vores læsere ved, hvad vi skriver om.
Det er eksempelvis tydeligt, at mange glemmer, at overskrifter til blogindlæg og artikler ikke kun bliver set på det website, de er skrevet til. Overskrifter bliver også se i email, på sociale medier, i søgeresultater - altså løsrevet fra websitet, hvor de er publiceret.
Og netop derfor er det ikke ualmindeligt, at der mangler kontekst - altså sammenhæng.
Kender vi ikke sammenhængen, bliver en overskrift ofte ubegribelig. Eller ligefrem vildledende.
Lad mig starte med et par “sjove” eksempler, så du bliver sporet ind på, hvad jeg skriver om - og hvorfor du skal huske kontekst i stort set alle overskrifter:
“Hunner bedøves og parres med flere hanner i håb om succes”
(Det handler om et avlsprogram for pandaer, men lyder voldsomt, hvis man ikke kender sammenhængen/konteksten)
“Kun de stærkeste overlever – de svage bliver ædt”
(Det handler ikke om barsk børneopdragelse, men om løveunger!)
“Lokale mænd går sammen om at slagte unge hunner”
(Det er ikke beskrivelse af en rå krimi. Det handler om den årlige jagtsæson på hjorte.)
“Hun går i panik, når han springer på hende bagfra”
(Det handler om parring blandt kænguruer … )
“Han spiser sine egne børn, hvis han får chancen”
(Det handler om hamstere … )
Lad mig skifte til mere alvorlige eksempler, der alle handler om en gruppe mennesker med én meget konkret udfordring.
Prøv om du kan regne ud, hvem målgruppen er.
Hvilke udfordringer har målgruppen?
Hvad handler disse artikler helt konkret om:
- Sådan støtter du uden at miste dig selv
- Identitetstab: Hvem er jeg nu?
- Søvnproblemer: Tips til bedre nætter
- Guide til job og uddannelse
- Kørselsmuligheder og transportløsninger
- Ergoterapeutens bedste råd til en lettere hverdag
- Hvordan håndterer man angst og depression?
- Strategier til at håndtere følelser
- Hjælp og støtte du kan få i Danmark
Husk at bruge de ord, der skaber kontekst
Du har næppe regnet det ud…. at alle overskrifter passer til artikler om hjerneskade og hjerneskadede.
Du regner det ud, hvis du ser overskrifterne på et website, der tydeligvis henvender sig til folk med hjerneskade eller pårørende til folk med en hjerneskade. Men overskrifterne er helt uforståelige, hvis du ser dem langt fra websitet eller bloggen - når de vises i en sammenhæng, hvor det ikke er tydeligt, at hjerneskade er nøglen til det hele.
Vi skal huske, at overskrifter bliver set alle mulige andre steder end på websitet eller bloggen - eksempelvis:
- I opslag på sociale medier
- I Googles søgeresultater
- Som link i nyhedsbreve
Lad os se, hvordan overskrifterne bliver mere forståelige, når nøgleordet hjerneskade er brugt:
- Sådan støtter du en hjerneskadet uden at miste dig selv
- Hjerneskade og identitetstab: Hvem er jeg nu?
- Hjerneskade og søvnproblemer og hjerneskade: Tips til bedre nætter
- Guide til job og uddannelse efter en hjerneskade
- Kørselsmuligheder og transportløsninger for hjerneskadede
- Ergoterapeutens bedste råd til en lettere hverdag med hjerneskade
- Efter hjerneskaden: Hvordan håndterer man angst og depression?
- Strategier til at håndtere følelser når man har en hjerneskade
- Rettigheder som hjerneskadet: Hjælp og støtte du kan få i Danmark
Husk at skrive til dine læsere FØR de er landet på websitet
En af mine kunder har problemet i udbredt grad.
Det er ikke en kunde, der har et website for hjerneskadede - men det kunne det være.
Kunden har udeladet stort set alle kontekstskabende nøgleord i websitets overskrifter.
Forklaringen er umiddelbart ganske forståelig og fornuftig - men den holder desværre ikke. Og det uddyber jeg efterfølgende:
“Vores besøgende ved jo godt, at websitet handler om hjerneskade. Derfor er der ingen grund til, at ordet er med i alle overskrifter. Det vil da se underligt ud, hvis der står hjerneskade i stort set alle overskrifter!”
Men jo. Der er flere gode grunde til at bruge kontekstskabende nøgleord i alle overskrifter:
Gør du det ikke, har det flere uheldige konsekvenser
- Artiklerne bliver svære (eller ligefrem umulige) at finde via Google
- Link på SoMe blive til ubegribeligt volakpyk (se mine første eksempler)
- Overskrifterne vil ofte blive misforstået (se mine første eksempler)
- Færre vil klikke ind på artiklerne - fordi relevansen er uklar
Hvis dit website er ramt af problemet - mangelfuld brug af nøgleord - får du langt færre besøgende. Besøgende ser langt færre sider.
Det er et problem, der er al mulig grund til at fikse!
Vil du vide mere om at bruge de rigtige ord?
Brug keyword, carewords og powerwords
Få flere læsere: Skriv og design til tre forskellige interesseniveauer