Fuppet på Facebook

Du er langt fra den eneste, der er hoppet i fælden. Titusindevis har gjort som du: liket, delt og kommenteret sjove billeder på Facebook for at vinde en konkurrence. Skiderne er oprettet af bagmænd, der tjener penge på at narre de mindre kloge

De får dig til at spamme dine venner på Facebook - ofte ved at friste dig med flotte gevinster. Eller ved at poste sjove billeder af den slags, vi gerne deler med venner.

Det er ofte topprofessionelle bureauer med millionindtægter, der gemmer sig bag siderne. Ved første øjekast ligner siderne ikke noget, der kan være ret mange penge i… men tag ikke fejl.

Konkurrenesider og “sjove” sider på Facebook bliver i stor udstrækning oprettet (eller opkøbt) af bureauer, der får betaling (fra deres kunder) hver gang du klikker på et link eller tilmelder din mailadresse til en konkurrence:

du betaler kun for den unikke trafik, vi sender til din kampagne side. Du betaler hver gang, vi sender en ny bruger til dit site via banner og nyhedsbrevs-trafik. Du betaler en fast pris pr. unikke klik, vi skaffer dig.

 

Orville Media

 

Jo flere bureauet kan få til at klikke på et link - desto mere tjener de altså!

betingelserDine klik og din mailadresse er guld værd. Efter sigende tjener et bureau nemt 25 kr. på hver mailadresse de kan høste - eksempelvis ved at lokke dig til at deltage i en konkurrence.

Fidusen er simpel.

For at deltage i konkurrencen om eksemplvis en iPad eller et krydstogt skal man aflevere navn og mailadresse. Rigtig mange overser betingelserne  og accepterer at modtage reklame via nyhedsbrev fra stribevis af firmaer.

Fanget i fælden

Tilmelder du dig, ender du i værste fald på lister, som du dårligt kan komme ud af igen.

Et af de firmaer, der er eksperter i at lave konkurrencer med det formål at få folk til klikke samt samle modtagere af reklamemail (nyhedsbreve) er Orville Media.

Orville Media er ikke hvem som helst i branchen! De opererer i flere lande og er en kopi af et online marketing bureau, der for nogle år siden blev solgt for 70 millioner kroner. Bare så du ved, hvor mange millioner der er at hente.

Hos Orville Media har vi mere end 2 millioner unikke modtagere af nyhedsbreve i Skandinavien

De har store firmaer som kunder. Men der er også firmaer, der absolut ikke bryder sig om at blive nævnt i forbindelse med Orvilles konkurrencer. Eksempelvis har Volvo og REMA 1000 klaget over at blive misbrugt af Orville

Facebook fidusen

Facebook er en af de nemme metoder til at skaffe klik på annoncer samt tilmeldinger til konkurrencer og dermed modtageradresser til nyhedsbreve.

Fidusen er simpel. Man opretter en Facebook side med et fjoget, sødt eller sjovt navn: “Børn gør mig glad,” eller “Dårligt udstoppede ræve”. Facebooks brugere hopper med… på grund af de sjove billeder og videoer. Og i håb om at vinde i konkurrencer.

Eller de samler folk til at tilmelde sig sider med navne, som ingen kan andet end “synes godt om”: Næsten 200.000 har trykket “Synes godt om” til siden “Jeg har ingen respekt for mennesker der sætter sig påvirkede bag rattet”

Sidernes bagmænd poster ofte sjove billeder for at sætte gang i jagten på likes. Og snart myldrer siderne med link til de konkurrencer etc., som det hele handler om - de link, der giver penge i kassen.

Sådan spotter du like-hunternes sider

En nuttet baby - og folk liker/deler til tusindevis af vennerStatusopdateringer fra sådanne sider er nemme at genkende. For det første indeholder de ofte en direkte opfordring til at like, dele og kommentere. Det får nemlig naive og godtroende mennesker til at sprede siden til venner.

Sådanne sider myldrer med link til spil og sider med konkurrencer.

Bagmændene gemmer sig

Det er ikke tilfældigt, at det ofte er svært at spore folkene bag sådanne sider. Bagmændene er som regel helt usynlige på Facebook-siden - hvilket i sig selv burde få alle alarmklokker til at ringe hos folk.

Betalte statusopdateringer

Når siden har tilpas mange aktive fans, er der varmet op til at poste reklame - med link til sider, gratis eBøger, konkurrencer. Nogle sider tager penge for statusopdateringer, hvilket er i strid med Facebooks regler. Sådanne sider er nemme at genkende - de reklamerer flittigt for alle andre end sig selv og egne produkter. Statuopdateringerne er nemlig produktet, de tjener penge på.

Sådan narrer man folk ind på sider med spil

Sider med mange fans kan også bruges til at skabe trafik til landingpages med konkurrencer, tilbud, afilliatesalg og almindelig salg.

Hvad tror du selv - er det realistisk at en ulovlig konkurrence som denne fører til en gevinst i den lovede størrelsesorden?

Sådan tjener man penge på at narre folk til at klikke

Nogle gange er fiduserne så tykke, at det næsten gør ondt at se folk hoppe i fælden.

Annoncen til højre er set på en side, der på det tidspunkt havde 88 fans.

Ingen steder var det muligt at se, hvem der står bag.

Konkurrencen er i strid med Facebooks regler.

Hvor realistisk tror du også det er, at den lovede gevinst nogensinde udbetales?

Lokker du andre i fælden?

Har du liket sådan en side, bør du unlike den eller i det mindste lade være med at sprede dens indhold og dermed øge risikoen for, at dine venner også går i fælden.