Synes du, det er svært at finde tid til at blogge? Svært at finde ideer at blogge om? Bruger du for meget tid og kommer der ikke nok ud af indsatsen?

Sådan finder du tid til at blogge

Her er en stribe tips, der måske kan gøre det mere effektivt, sjovere, nemmere og hurtigere for dig at blogge

1) Find din formel for succes

Hav styr på, hvad der er din konkrete gevinst ved at blogge. Find dine egne formler for succes - og gør dem så konkrete, at du kan måle dem. Det vil give dig energien og glæden ved at blogge.

Du kan eksempelvis måle succes på antallet af kommentarer. Antallet af besøgende. Delinger på Facebook. Tweets.

2) Sæt tid af i kalenderen

Den nemmeste måde at finde tiden på: sæt tid af i kalenderen.

Måske skal du tidspunkter, hvor der er ro omkring dig. Måske sent om aftenen, når ingen ringer. Måske er du typen, der arbejder hurtigst under tidspres?

Sæt den nødvendige tid af - og beslut dig for at skrive en hel stribe i stedet for kun ét blogindlæg.

Bruger du WordPress, kan du tidsindstille dine blogindlæg til at blive udgivet på bestemte tider.

Har vi ikke en konkret deadline, er vi ofte tilbøjelige til at udsætte i en sådan grad, at vi ikke får det gjort. og det vi udsætter gang på gang er mere stressende, end det vi får gjort.

3) Planlæg ideer på stribe

Sørg for, at du aldrig skal blogge på et blankt grundlag. Hav altid masser af ideer på lager, så du ikke skal til at “finde på” før du kan komme i gang med at skrive.

Have et godt værktøj til at samle ideer. Jeg bruger Evernote og kan altid notere en ide ned - uanset jeg er ude midt i skoven, holder parkeret, venter hos tandlægen. Alle ideer bliver skrevet ned i samme øjeblik de opstår. Hvilket langt fra er ensbetydende med, at de alle bliver gennemført. Men jeg har altid et stort lager af ideer at tage fat på.

Tre effektive ideer til at finde ideer til din blog

4) Drop intentionen om at gøre det perfekt

Det bliver aldrig godt nok - og aldrig nogensinde perfekt.
Hvis du lærer at leve med det, bliver det nemmere og hurtigere at skrive dine blogindlæg.
Ofte er det endda bedre, at du får ideerne ud med det samme - og så finpudser hen ad vejen - end at du arbejder på dem i dagevis for at gøre det godt nok.

5) Skriv hellere to end ét blogindlæg

Min personlige erfaring er, at det ofte betaler sig at skrive lige et mere - når jeg alligevel er i gang. Nummer to tager ofte mindre tid end det første.

Du behøver ikke gøre nummer 2 helt færdig. Skriv det ned som et hurtigt udkast.

6) Gør det til noget positivt

Planlæg nøje hvornår du vil skrive - og sørg for at gøre det til en god og måske ligefrem hyggelig stund at skrive blogindlæg.

Måske skal du køre i sommerhuset og skrive blogindlæg til den kommende måned. Måske belønne dig selv, når du har skrevet en bunke udkast.

Skal du ligefrem slukke for telefon, email og Facebook og gøre det til en 100% fokuseret proces at skrive dine blogindlæg? Glem endelig ikke, hvor vigtige de er for din business. Men sørg også for at gøre det til en fornøjelse mere end en sur pligt.

7) Skriv kort

Beslut dig for formlen “ét emne, én vinkel” når du skriver blogindlæg. Så er det nemmere at skrive kort og godt og hurtigt. Nemmere, end hvis du har som mål at komme hele vejen rundt om et emne.

Når du først har skrevet det essentielle, er det nemmere at føje nuancer til - hvis det overhovedet er nødvendigt!

Hent gratis e-bog om at blogge

Gratis e-Bog: Blog og så succes onlineBlog - og få succes online

Masser af inspiration til at blogge

Skrevet af Lisbeth Scharling fra WEBwoman KOMMUNIKATION og Monica Jørgensen fra MOJO Kommunikation