Er du en drønirriterende sælger - eller et inspirerende medlem af grupper på Facebook? Pådutter du andre service, ydelser, produkter, behandlinger …? Eller er du god til at vække opmærksomhed, interesse og skabe tillid samt sympati?

Der er himmelvid forskel på de to tilgange til at få kunder. At pådutte folk salg med spam - eller gøre det interessant at følge dig og måske i sidste ende handle med dig.

Her får du tippet til at markedsføre dig via grupper på Facebook. Eller andre sociale medier og netværk. Nogle kalder det social selling.

  • Den forkerte (ulovlige!) metode kan skade dig voldsomt. Lad være med at spamme!
  • De rigtige (lovlige) metoder er mange gange bedre: effektive hvis du gør det rigtige

Har folk vist interesse for din markedsføring?

Laver du opslag i grupper på Facebook - eller på sider - om, at du sælger en ydelse, et produkt, en service eller søger job, skal du være opmærksom på, om du poster spam.

Og det er ret enkelt: Spam er uanmodet markedsføring.

Altså elektronisk markedsføring til folk, der aldrig har vist interesse for din markedsføring. Og aldrig har tilkendegivet, at de ønsker markedsføring fra lige netop DIG.

Fokuser i stedet på permission marketing - altså at markedsføre dig til mennesker, der har givet dig eksplicit tilladelse (permission) til at sende dem markedsføring.

Skal du vælge SIDE eller GRUPPE til markedsføring og personlig branding

Skadevirkningen af at spamme er ofte usynlig

Mange reagerer negativt - uden at du opdager det - hvis du pådutter dem din markedsføring. De noterer i stilhed, at du er drønirriterende og hensynsløs. De hverken ringer eller skriver for at fortælle dig, at du er en påtrængende, anmasende sælger.

Andre reagerer mere direkte: de anmelder dig for at spamme. Til gruppens administrator eller til forbrugerombudsmanden.

Kender og følger gruppens administrator reglerne?

Spam er lig med at markedsføre til modtagere, der ikke udtrykkeligt har givet dig personligt (eller din business) tilladelse til at præsentere dem for markedsføring og salg.

Hvis gruppens ellers sidens administratorer ikke accepterer spam, bliver dit opslag i bedste fald bare slettet.

I værste fald bliver du blokeret for tid og evighed gruppen. Og det foregår ofte uden at nogen opdager, at opslag og medlemmer er slettet.

Regn med, at adskillige reagerer meget negativt på den slags. Sådanne opslag bider dig i røven.

Ser gruppens administrator gennem fingre med spam?

Mange Facebook-gruppers administratorer orker ikke konflikten og lader spam passere af forskellige årsager:

  • Nogle administratorer ved ikke bedre
  • Nogle synes reglerne om spam er noget pjat
  • Nogle bryder sig ikke om at gribe ind

Hvis gruppens administrator reagerer på spammere, fører det ofte til særdeles ubehagelige reaktioner fra folk, der mener de er i deres gode ret til at spamme andre.

Træder du folk over tæerne uden at opdage det?

Du slipper i øvrigt ikke for et negativt omdømme bare fordi en uvidende gruppe-administrator ikke kender markedsføringsloven. Eller måske bare synes, at den slags regler er noget pjat.

Der vil stadig være mange andre, der ser dine salgsfremstød og bliver irriterede. Hvorfor ikke undgå det, når du kan gøre det bedre og skabe en langt mere positiv reaktion blandt dem, du er i gruppe med på Facebook.

Lav din egen kanal til markedsføring

Det er helt konkret og eksplicit DIG eller DIN BUSINESS, der skal have fået folks forhåndstilladelse til markedsføring. Ellers er det spam. Det er ikke tilladt - og kan skade dit omdømme og dit salg. I værste fald kan koste dig store bøder.

Du må eksempelvis gerne markedsføre dig i en gruppe eller en side på Facebook, som du selv ejer - når modtagerne på forhånd ved, at du står bag og at den bruges til markedsføring.

Så hvorfor hulan gøre det så dumt. Rent ud sagt.
Du kan gøre det meget smartere. Lovligt. Mere effektivt - med langt større gennemslagskraft og effekt.

Du skal bare lave et lillebitte twist.

Skab dit eget fællesskab på Facebook

Lav gerne din egen gruppe eller side på Facebook for at inspirere folk, der kan være potentielle kunder. Men drop de klassiske salgsfremstød, hvor du lige på og hårdt fortæller, at du sælger tre dimser til x kroner. Og lav slet ikke sælgende opslag i grupper, du ikke selv har oprettet!

  • Vær inspirerende i stedet
  • Vær hjælpsom i grupper og på sider, hvor dine potentielle kunder færdes

Skriv om de problemer og udfordringer, dine potentielle kunder har.
Svar hjælpsomt på spørgsmål i forskellige online netværk.

  • Fortæl, hvad vi kan opnå (komme hen til) ved at finde løsningen.
  • Fortæl, hvad vi kan undgå (komme væk fra) ved gøre noget bestemt,

Du sælger løsningen. Og det kan du sagtens gøre uden at opføre dig på sociale medier som en råbende gadesælger, der tilbyder tre buketter roser til 100 kr.

Hvis gadesælgeren gang på gang viser, hvordan blomster kan forvandles til smukke buketter eller bordpynt, vækkes vores interesse og tillid. Uden at det samtidig skaber irritation.

Stop med at sælge. Vis i stedet, at du er inspirerende og spændende.
Skab et online fælleskab for folk, der deler din interesse.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading