Overvejer du at bygge din egen hjemmeside eller blog? Programmer som WordPress, WIX, BrickSite og Squarespace får mange til at tro, at enhver amatør med æstetisk sans og to tommelfingre kan bygge en flot hjemmeside med 1-klik og træk-og-slip.

Det kan de også!

Men kan du også bygge en blog eller et moderne website?
Et af dem, der ligger godt i Google og skaffer dig trafik, kunder, opgaver.

Kan du samle møbler fra IKEA, kan du bygge hjemmeside selv.
Det er ikke mindst derfor markedet myldrer med selvlærte webproducenter uden formel uddannelse i faget.

Men det er også en af de væsentlige forklaringer på, at mange har en adresse online, der ikke fungerer bedre end et visitkort af pap.

Den klassiske hjemmeside er et ret ukompliceret og hurtigt lavet produkt for den, der har prøvet flere gange før. En blog eller et moderne website til online marketing er langt mere kompliceret. Det består ikke kun af en stribe blogindlæg og/eller sider.

Kan du finde rundt i kontrolpanelet

Der er knapper, der skal skrues på. Flueben, der skal sættes rigtigt. Funktioner, der skal installeres og indstilles.

Herunder får du en tjekliste, du kan bruge til at tjekke, om du har styr på det nødvendige - om du er klar til at gå i gang på egen hånd.

 

Hvor svært kan det være

En hjemmeside er hurtigt lavet. Mange undervurderer derimod voldsomt, hvad det kræver af funktioner og indstillinger, tid, viden og vedholdendhed, at bygge et moderne website til online marketing…. et, der kan skabe målbare resultater vel at mærke.

Paradoksalt nok… de fleste ved nemlig udmærket, at man ikke får succes med egen restaurant ved bare at samle køkken fra IKEA.

At samle WordPress, designskabelon og plugins kan sammenlignes med køkkenmontørens arbejde med at stille køkken op. Der er stadig lang vej til den gode mad og anmelderstjerner.

Naturligvis behøver du hverken have Michelin-stjerne eller dyrt designerkøkken for at lave god mad. Men køkkensnedkeren er sjældent den rette til at lave, anrette og servere mad, der kan tiltrække betalende gæster i en restaurant.

Langt de fleste webproducenter er som dygtige køkkenmontører. De er ikke Michelin-kokke, der kan lave mad, som tiltrækker betalende kunder. De samler og monterer. Resten skal du selv klare.

Og godt indhold er ikke engang nok.

Almindelige webdesignere og webproducenter har ikke uddannelse, viden og erfaring nok til at hjælpe dig med at udvikle et website til online marketing.

Vil du bygge et moderne website, der tiltrækker kunder

Moderne programmer har gjort det hurtigt og nemt at lave flotte hjemmesider. Det narrer størstedelen af de kunder, der kigger efter “en pænt designet hjemmeside”.

Den klassiske hjemmeside passer nemlig kun til opsøgende salg. Den dur ikke til moderne marketing, der tiltrækker masser af besøgende og forvandler dem til kunder.

At hælde velskrevne, søgemaskineoptimererede tekster på en flot designet hjemmeside er ikke engang nok, hvis du vil tiltrække kunder. Selv hvis du hyrer en velskrivende tekstforfatter, kan der mangle meget, før du får kunder ud at være online.

Online marketing er en ongoing proces med mange lag: Content design, content marketing, emailmarketing, personlig branding, informationsstruktur, kommunikation, brugervenligt design, navigation, brugeradfærd, salgssider, lead-generering, søgemaskineoptimering, sociale medier …

Tjeklisten - har du styr på detaljerne

Tjeklisten herunder er på ingen måde fyldestgørende. Den viser ikke, om du har styr på alt. Den viser heller ikke, om der er fejl og mangler på dit website.

Den er primært lavet til dig, der er usikker på, om du - eller din webproducent - ved nok til at bygge et moderne website til online marketing.

Før byggeriet går i gang

Tænker du først og fremmest æstetisk design, når du skal have lavet ny hjemmeside?

Starter du med at kigge efter pænt webdesign - forskellige designskabelober - kan jeg med det samme sige, at du begynder forkert.

Lad det æstetiske design være det sidste.
Tænk indhold, målgruppe, formål og funktioner før du går op i udseende.

Det kan være en god idé at begynde med en detaljeret kravsspecifikation, hvor du remser op, hvad dit website skal kunne.

Den kan eksempelvis beskrive:

  • Hvad er dit budget - på kort og langt sigt
  • Hvilke konkrete resultater ønsker du at opnå
  • Hvem og hvordan er målgruppen
  • Hvordan er dine vigtigste personaer
  • Hvordan vil du vise dit brand
  • Hvad er din primære strategi til at skabe trafik
  • Hvilke ydelser skal det sælge
  • Hvad skal det overbevise om
  • Hvilke funktioner vil du bruge

Bliv ikke opgivende, hvis du synes det er svært! Det er kun nemt, hvis du har prøvet det før og har viden om og erfaring med webprojekter. Og selv da tager det ofte timer og adskillige møder at lave en holdbar kravsspecifikation.

Kender du dig selv - og din målgruppe

Du kan ikke indrette dit website optimalt, hvis du ikke har styr på, hvordan dine kunder finder vej, hvad de leder efter og hvilke spørgsmål, de vil have svar på undervejs.

Dit website skal gerne vise, hvordan du skille dig ud fra konkurrenter - for at hjælpe potentielle kunder med at vælge.

Du skal have et website, der tiltrækker besøgende, samler leads og sælger, er du nødt til at have detaljeret viden om dine potentielle ideelle kunder.

  • Hvor og hvordan finder de frem til dig? Søgemaskiner? Sociale medier? Andet?
  • Hvad vil de lede efter? Hvilke keywords?
  • Hvilke sider vil de se?
  • Hvordan vil du besvare deres spørgsmål?
  • Hvilke udfordringer har de?

 

Dit personlige brand

Men du er også nødt til at kende dig selv - skru op og være personlig. Særligt hvis du sælger din egen viden, erfaring og ekspertise.

Hører du til typen, der ikke er vild med at være synlig online, eksempelvis via sociale medier, får du svært ved at sælge din viden, erfaring og ekspertise.

Guide til online marketing for personligheder

  • Sælger du fysiske produkter uden direkte kontakt med dine kunder, skal du have et website, der fokuserer skarpt på din målgruppe - dit kundesegment eller din kundetype.
  • Har dine kunder direkte kontakt med dig, skal du have et website, der viser din personlighed og skaber relationer. Dine kunder vil vide, hvordan du er som samarbejdspartener og leverandør. Eksempelvis hvis du sælger rådgivning, undervisning, foredrag.

Det er to markant forskellige websites, der skal struktureres og designes forskelligt.

Har du indhold til at starte på?

  • Skriv 3-5 blogindlæg, hvis du vil lave en blog. Beslut dig for, hvilke kategorier du skal bruge.
  • Skriv tekster til dine sider.
  • Find en stribe billeder, der matcher dit brand, din stil, din tone og bidrager til at skabe den grundlæggende stemning på websitet
  • Find din farveskala (og illustrationer, der matcher)

Funktioner på dit website

Et moderne website til online marketing er ikke bare en samling sider med tekst og billeder - men også en stribe nyttige funktioner samt tekniske retningslinjer, der bør efterleves:

  • Diverse tekniske sikkerhedskrav bør efterleves
  • Etabler løbende opdateringer af system og funktioner
  • Etabler hyppig backup
  • Skab integration med sociale medier
  • Installer funktioner til at samle statistiske oplysninger
  • Lav integration mellem website og dit system til emailmarketing
  • Lav tilmeldingsformularer til emailmarketing
  • Lav konto og adresseliste til emailmarketing
  • Funktioner til søgemaskineoptimering skal installeres og indstilles
  • Websitet skal integreres med Google Analytics for at registrere besøgendes aktivitet
  • Websitet skal integreres med Google Maps, hvis du vil kunne vise Google kort
  • Websitet skal følge Googles retningslinjer for kvalitet for at sikre, at det dukker op i søgeresultaterne

Grundlæggende

Ved du, hvordan din forside skal indrettes for at anlægge den rette grundstemning - og friste besøgende til at læse mere?

  • Planlæg indhold og sider til de tre forskellige stadier i købsrejsen - opmærksomhed, overvejelse, beslutning
  • Lav om-side, der viser, hvordan du er som samarbejdspartner, rådgiver og leverandør og hvordan du på unik vis kan hjælpe dine kunder
  • Lav salgssider til dine ydelser og produkter
  • Etabler blogfunktion med god kategorisering

Content er ikke bare gode tekster og flotte billeder

En af de meste effektive metoder til at skabe tillid og salg er - ikke flot webdesign, men godt indhold. Og godt indhold er ikke kun et spørgsmål om at skrive fejlfrit og godt.

  • Væk interesse ved at være aktiv, hvor dine potentielle ideelle kunder er. Skab inspirerende relationer. Eksempelvis på sociale medier.
  • Lav inspirerende indhold. Del ud af din viden, erfaring og ekspertise og gør det på en personlig måde, så folk fornemmer, hvordan du er at samarbejde med
  • Lav kundecases - beskrivelser af kunder du har hjulpet. Hvilket problem havde kunden. Hvordan løste I udfordringen. Hvilke resultater opnåede kunden

Lav indhold til moderne kunder

Digitale tekster til et moderne website skal skrives og præsenteres meget anderledes end analoge tekster til papir.

Skriv ikke gammeldags tekster til moderne, digitale hjerner

Dine tekster skal kunne vække interesse, inspirere og skabe tillid - også hos læsere, der er utålmodige og bruger smartphone. Skriver du skarpt til målgruppens læsevaner, har du betydeligt større chance for at gøre indtryk.

  • Skriv mobilvenlige tekster til responsivt design

Brugen af smartphone og mobilt bredbånd har vendt op og ned på vores læsevaner. Vi sætter os sjældent og læser koncentreret i timesvis. Til gengæld går vi online mange gange om dagen og læser i det Google betegner som micro-moments.

  • Skriv tekster, der passer til at blive læst på minutter

Vi læser online af to forskellige årsager.
For at blive underholdt. Eller for at finde viden og løsninger.

Sælger du viden, erfaring og ekspertise - som rådgivning, undervisning, foredrag og bøger - skal dine tekster ikke kun være gode, men også dukke op i søgeresultater.

Det er vigtigt, at indholdet på dit website bliver både planlagt, produceret og skrevet skarpt.

https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-strategy-guide

https://blog.katkom.dk/inbound-marketing-guider-kunden-gennem-koebsrejsen

Digitale vs analoge tekster

Ved du nok om moderne, mobilvenlige tekster og nye læsevaner? Er dine digitale skrivevaner i topform?

  • Kender du de markant forskellige krav til papirtekster og digitale tekster
  • Kender du forskellene på at læse på papir og læse digitale tekster
  • Vi bruger især korttidshukommelsen, når vi læser online - ved du, hvordan du skal skrive og præsentere tekster, der er velegnede til den type læsning
  • Ved du, hvilke skrifttyper og skriftstørrelser, der er velegnede til digitale tekster
  • Digitale tekster må gerne være lange. Du skal ikke nødvendigvis skrive mindre. Men du skal skrive kort, skarpt og kontant.
  • Sætninger i digitale tekster skal være kortere end i papirtekster. Ved du hvorfor. Og kender du den anbefalede max. grænse.

Gode tekster er ikke, hvad de har været

Du skal skrive forskelligt afhængig af om din tekst skal underholde, inspirere, orientere eller uddanne - ved du hvordan de forskellige tekster skal skrives.

  • Ved du, hvad der er den ideelle længde på overskrifter
  • Ved du, hvorfor mellemrubrikker er vigtige og hvordan du skal skrive dem
  • Kender du principperne for at lave gode call to action
  • Kender du forskellen på keywords, carewords og powerwords
  • Dine tekster skal kunne engagere besøgende, der kun læser videre, hvis du frister dem. Hvordan vil du gøre det?
  • Vil du tiltrække besøgende via søgemaskiner, skal du have viden om at søgemaskineoptimere tekster
  • Sats ikke kun på kunder fra Google og andre søgemaskiner. Du kan i bedste fald hente 80% af dine kunder via sociale medier og emailmarketing.

Mobilt indhold kræver særlige tekster

Hvis en responsiv designskabelon er din primære strategi for at tilpasse dig brugere med smartphone, taber du læsere. Du skal gøre en hel del for at tilgodese mobile brugere med deres små skærme.

  • Mobilvenlige tekster skal designes anderledes end tekster til papir og computerskærm - kender du forskellen?
  • Ved du nok om responsivt design til at kunne skrive specifikt til formålet
  • Vi læser anderledes på smartphone-skærm end på større skærme. Kender du forskellene og ved du, hvordan du skal skrive til de forskellige læsemønstre.
  • Ved du, hvilke skriftstørrelser der er passende til mobilvenlige tekster

Billeder er er et stort problem - hvis du mangler viden

Stort set alle hjemmelavede hjemmesider stønner på grund af billeder, som er en hyppig kilde til problemer.

Billeder er nødvendige, fordi vi er visuelle. Vi påvirkes følelsesmæssigt af billeder. Vi husker bedre, når vi forbinder tekst med billeder.

Billeder skal ikke kun være skarpe, have passende kontrast, gode farver, godt lys og et godt motiv - der er en lang række  krav, der skal opfyldes.

Og her taler vi om krav, som selv gode fotografer ikke nødvendigvis har styr på. Får du taget billeder af en professionel fotograf, kan du ikke engang tage for givet, at vedkommende har styr på kravene. Derfor er det vigtigt, at du selv kender kravene.

  • Hvor meget vejer dine billeder? Bredden/højden er ikke vigtig. Det er derimod vægten. Tunge billeder kan være fatalt. Du skal derfor vide, hvordan du tjekker vægt og størrelse på dine billeder. Du skal også have styr på, hvordan du ændrer dem. Og du skal have software, der egner sig til formålet.
  • Billedtypen skal passe til formålet. Det er ikke uden betydning, om det er .tiff, .gif, .png eller .jpeg
  • Er dine billeder navngivet optimalt. De navne dit kamera giver dur ikke. Det navn billedet har, hvis du køber det online, er også sjældent godt.
  • Har dine billeder et passende format? Billeder er der meget høje, er svære at bruge. Passer dine billeders størrelsesforhold (forholdet mellem bredde og højde) til formålet.

Har du det rigtige billedmateriale?

  • Skaf mindst ét godt portrætfoto af dig selv og andre relevante personer
  • Skaf evt. logo
  • Skaf gode fotos til blogindlæg, salgssider, produktsider etc.
  • Find et stort såkaldt hero-foto, hvis du vil have et sådant på din forside - og vær sikker på, at det er brugbart til formålet

Design og struktur

Effektivt design skal understrege og styrke dine budskaber. Ikke bare dekorere.

  • Hvis responsivt design er din eneste strategi for at skabe et mobilvenligt website, kommer du ikke langt.
  • Kender du de aktuelle designtrends så du kan vælge en passende stil og ramme, hvad din målgruppe er vant til. At designe til almindelige forbrugere med normal indkomst er noget helt andet end at designe til virksomheder, der er vant til dyr kvalitet.
  • Din hovedmenu er kun én vej gennem dit indhold - hvordan vil du gøre det nemt for besøgende at navigere uden at bruge menuen
    Har du styr på, hvordan du sammensætter en god farveskala

Tekniske krav

Er der alvorlige tekniske problemer på dit website

  • Loader dit website hurtigt nok - tjek her
  • Lever dit website op til Googles krav –
  • Er dine data struktureret, som Google kan lide det
  • Har du styr på om og hvordan du skal opdatere dit website
  • Er du tilstrækkelig sikret mod hackere og nedbrud
  • Har du styr på at tage backup
  • Er dine URL’er optimale, logiske og sigende for brugerne

 

Byg til de tre stadier i købsprocessen

Du skal vide, hvor på købsrejsen besøgende befinder sig, når de ankommer til dit website.

Der er (mindst) tre stadier i en købsproces:

  • Interesse
  • Overvejelse
  • Beslutning

Vi påvirkes af forskellige typer information på de forskellige trin i processen.

  • Beskriv dine kunders købsrejser - hvordan opdager de dig. Hvordan kan du vække deres interesse, skabe tillid og salg.

Du skal planlægge, producere og præsentere indhold til alle tre trin i processen - og altid føre folk videre til næste trin på deres købsrejse.

  • Hvilket indhold har du, der kan skabe interesse? Hvor og hvordan vil du gøre det?
  • Hvad har du af indhold, der flytter folk fra interesse til seriøs overvejelse?
  • Hvilke sider (landingspages, salgssider) har du, der kan hjælpe folk i den afgørende købsfase

Du kommer ikke langt, hvis du designer alle dine sider og skrive alle tekster, som om besøgende kun er ét afgørende skridt fra at handle med dig.

En professionel webproducent med viden om moderne online marketing kan hjælpe dig med at planlægge, producere og præsentere indhold, der flytter folk fremad på købsrejsen.

Du får brug for masser af indhold til content marketing - og det skal produceres løbende og vedholdende.

Vælg den rigtig webproducent, hvis du køber hjælp

Vil du hyre en webproducent for at få et website, der kan bidrage med konkrete resultater i din business, skal du ikke kun have en klassisk hjemmeside i en fart. Så skal du finde en af de webproducenter, der har specialiseret sig i inbound marketing.

At købe professionel hjælp er nemlig langt fra garanti for et effektivt resultat.

Mange webproducenter er håndværkere, der er gode til det helt grundlæggende. Andre er specialister med et særligt fokus.

  • Nogle er grafiske designere, der kan lave flotte og helt unikke online visitkort
  • Nogle er teknikere, der er forrygende til at etablere specielle praktiske funktioner
  • Nogle er kommunikationsfolk med fokus på at skabe resultater via indhold og inbound marketing

Mirakler er tidkrævende

Før du vælger en webproducent, der skal hjælpe dig, skal du vide, hvad du gerne vil have - udover at få en hjemmeside! Du skal også vide, hvad du kan forvente at opnå.

Du får ikke Michelin-mad, hvis du sætter køkkenmontøren til at lave mad.
Og selvom kokken nok kan samle et IKEA-køkken, skal du hellere bruge vedkommendes kompetenter på det, der kan spises.

Har du råd til at købe 5-10 timers hjælp, får du i bedst fald et godt fundament, men meget mere er der ikke tid til. Der vil eksempelvis ikke være tid til at hjælpe dig med at forbedre indhold og smart designede sider. Så sæt realistiske mål.

Teknisk fundament - eller forrygende fortælling

Nogle webproducenter er gode til det helt tekniske. Men måske totalt blottet for evne til at se, om det leverede indhold har kvalitet. De kan samle klodser og hælder indholdet på, som det bliver leveret.

Mange kender ikke forskellen på tekst til papir og tekst, der skal læses på små skærme. De hælder teksterne på, som du leverer dem og presser dig ikke til at gøre det bedre.

Nogle webproducenter ved absolut intet om brugervenligt design, farver, kommunikation og online marketing. Du kan få det, som du vil have det. Men du får ikke nødvendigvis det, der er bedst for dig.

Nogle har sans for at komme helt til bunds i din grundhistorie. De har nøglen, der kan åbne op til sider af dig, som du ikke engang selv er klar over er interessante. Og de kan bruge dit websitet til at fortælle en forrygende historie, der gør dig og din business interessant.

Det er som i køkkenbranchen. Der er køkkenmontører. Køkkensnedkere. Kokke. Og så er der de helt almindelige frikadellesnedkere.

Byg til dine kunder - ikke til dig selv

Bygger du din egen hjemmeside, er det som regel dét du gør - bygger til dig selv.
Den professionelle webproducent, der får tilpas tid til opgaven, bygger til dine kunder.

Du får et langt bedre website, hvis det bliver lavet ved at sparre med en erfaren og professionel rådgiver, der ikke kender dig, ikke har følelser i klemme i forhold til dine business men kan se langt mere objektivt på dit indhold, dit design etc.

Dit website skal designes til at matche dine besøgendes behov - ikke til at matche dine behov. Du skal ikke vælge lyserødt, fordi DU kan lide det.

Det er ikke nok at hælde færdigretter i en gryde, varme op og servere.
Ikke hvis du vil sælge maden, have mange gæster og får anmeldere til at drysse stjerner og kokkehuer.