Et mood board er en collage af billeder, tekst, lyd, film. Af stemning, stil, farver, følelser. Moodboarding bruges meget af designere i forskellige brancher. Det er et særdeles nyttigt, kreativt værktøj - også, når du skal lave website

At lave mood boards er afslappende, skægt, kreativt. Og både processen og slutresultatet er berigende. Du får en collage, der ikke kun er til pynt, men også er et seriøst og nyttigt arbejdsredskab.

Et mood board vil ikke kun være nyttigt for dig, men også for eksempelvis for din grafiker, fotograf, webproducent etc. Vis dem dit mood board, så de kan SE, hvad du drømmer om.

Skal du i gang med at lægge ny designskabelon på dit website, er det en rigtig god idé at lave et mood board som den allerførste side på dit website. Leg med alle mulighederne i designskabelonen, så du kan SE, hvad det kan. Gem de resultater, du er tilfreds med. Du kan naturligvis altid forandre og forbedre.

Skab stemning med visuelle virkemidler

Mood boards er kort fortalt en samling - en collage - af forskellige visuelle udtryk, der tilsammen illustrerer den stemning og stil, du gerne vil opnå på eksempelvis dit website.

  • Et mood board er IKKE webdesign. Det svarer altså ikke til det udkast, en grafisk designer kan lave til et website før det bygges
  • Et mood board er IKKE en wireframe eller en mockup - altså ikke en model af dit website.
  • Et mood board skal først og fremmest skabe en stemning eller følelse
  • Du kan lave flere mood boards. Eventuelt ved at bruge forskellige teknikker.

Leg kreativt med mulighederne

Vil du lave mood board til dit website, kan du udmærket kombinere den visuelle og stemningskabende collage med konkrete eksempler på, hvordan forskellige designelementer kan se ud. Så kan det være en fremragende løsning at lave mood board på dit website ved at bruge de designmæssige finesser, dit website (og designskabelonen) tilbyder.

På den måde kan arbejdet med at lave mood board også blive en kreativt legende vej til at lære din designskabelon at kende.

Undgå kreativt kaos på dit website

Beslutter du dig ikke for en gennemgående linje på dit website, risikerer du at ende med kreative tilfældigheder, der ikke gør ret meget godt for andres indtryk af din business.

Du risikerer også at spilde en masse tid på at “prøve dig frem” med 117 forskellige løsninger, hvis du ikke lægger dig fast på en stil, en gennemgående linje.

Et mood board tester dine ideer

Det vil gøre det nemt at fornemme, om dit design vil fremkalde det ønskede indtryk.

Du kan lave et moodboard på mange måder:

  • Pinterest
  • På en webside (på DIT website)
  • På dit spisebord
  • På et ark karton
  • På en opslagstavle
  • I et billedbehandlingsprogram
  • Canva.com

Vil du lave mood board til dit website, vil jeg anbefale, at du laver det på dit website som en af de første sider, du arbejder med.

Leg dig frem. Prøv dine ideer af i virkeligheden og gem det, der viser sig at være godt og brugbart.

Du kan lave masser af fejl undervejs. Måske du opdager, når du samler dine billeder på én side, at helhedsindtrykket er rodet eller på anden måde dårligt.

Se det som en proces. Udforsk mulighederne og se, hvordan de ser ud i virkeligheden.

Og gem kun dét, der virker.

At lave sådan et mood board på dit website gør det til en kreativ leg at afprøve designskabelonen indbyggede muligheder. Du ender desuden med en side, der er god at have ved hånden, når du ikke bare er kreativ for sjov, men skal lave sider for alvor.

Find den ønskede stil og stemning. Og hold dig til den, hver gang du laver en ny side på dit website.

Hvad skal dit mood board indeholde

Laver du mood board til dit website, bør det indeholde følgende elementer:

  • Et stort signaturbillede - gerne et, der udtrykker både dit emne, din stemning, dine farver, din stil. Altså det hele i ét foto
  • 6-9 mindre fotos - eksempelvis fotos, du vil bruge på blogindlæg og rundt omkring på sider
  • Dine skrifttyper - vælg en til brødtekst og en til overskrifter
  • Skriftstørrelser - så du kan se, hvordan de arbejder sammen
  • Dine farver - brug max. fem forskellige
  • Produktfotos - hvis du sælger produkter
  • Genrefotos - forskellige fotos, der udtrykker forskellige stemninger
  • Ikoner diverse
  • Dit logo
  • Dit visitkort
  • Billede af dine trykte materialer

Mange af de elementer du med fordel kan have på dit mood board, kan vente, til du har lavet et udkast. At lave et moodboard kan sagtens være en længerevarende proces med hyppige justeringer.

Begynd med et mood board, der hjælper fotografen med at tage de rigtige billeder - eller dig selv med at finde de rigtige billeder i et billedarkiv. Og når du så har de rigtige billeder, lægger du dem på dit mood board for at finde de rigtige farver.

Værktøjer og inspiration til at finde dine farver

Værktøjer til at lave mood boards

Sådan laver du et mood board

Begynd med at definere den stemning, du vil opnå på dit website. Den stemning, som alle de visuelle elementer på dit mood board skal spejle. Du skal kende dit mål, før du begynder at udvælge billeder, farver etc.

Du kan eksempelvis vælge mellem:

  • Lyst eller mørkt
  • Hårdt eller blødt
  • Træ, sten, metal, plastic, glas
  • Rundt, ovalt, firkantet, trekantet
  • Barn, teenager, voksen, ældre
  • Romantik, hiphop, grunge, flippet, disco, steam punk, retro
  • Nordisk, mexicansk, indisk, amerikansk
  • Naturligt eller syntetisk
  • Minimalistisk, detaljeret, elegant
  • Definer to farver udover hvid og sort
  • Stærke farver eller pastel
  • Dyr, mennesker, planter

Når du har sat ord på den stil, du gerne vil opnå, er du klar til at visualisere den med billeder, skrifttyper og farver:

  • Find 1-2 fotos, der kan inspirere til at fremskaffe de endelige fotos
  • Find farver - ikke nødvendigvis de endelige, men tæt på
  • Find strukturer

Nu skulle du gerne have et udkast, der kan hjælpe eksempelvis webproducent, fotograf, grafiker og andre med at skabe den rette stemning og stil. Tage de rigtige fotos eksempelvis. Lave et passende logo.

I første omgang kan du udmærket bruge billeder etc. du finder på nettet eller klipper ud af magasiner.
Efterhånden som du får dine egne fotos etc. sætter du dem ind på dit mood board.

  • Vælg et enkelt stort og godt signaturfoto. Med de rigtige farver etc.
  • Find din farveskala ud fra signaturfoto, logo etc.
  • Find en bunke mindre fotos og sæt det hele sammen
  • Test billeder og farver af sammen med designskabelonens muligheder

Skrifttyper på dit mood board

Lav tekstbidder, der gør det tydeligt, hvordan tekst ser ud med den designskabelon du har valgt - og de indstillinger, du har lavet.

Overskrift 1

Overskrift 2

Overskrift 3

Overskrift 4

Overskrift 5

Gør dig også på forhånd tanker om, hvilke du vil bruge og hvordan du vil bruge dem.
Vil du arbejde med SEO (search engine marketing) skal du også lære, hvordan brugen af de forskellige overskrifttyper kan påvirker din synlighed i søgemaskiner.

Eksempel på gode tekststørrelser til tre niveauer:

  • 45-84 px - Niveau 1 - overskrifter
  • 25-40 px - Niveau 2 - underrubrikker og mellemrubrikker
  • 18-20 px - Niveau 3 - brødtekst

Her kan du se eksempel på et website mood board

Vil du lave smart webdesign i en fart? Brug Atomic Design som en del af arbejdsprocessen

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading