Selv på professionelle kommunikationsfolks hjemmesider er det ikke ualmindeligt, at teksterne ikke passer til utålmodige læsere med digital hjerne, slatten koncentration, smartphone og lettere synsforstyrrelser.

Jeg har tidligere skrevet om professionelle kommunikationsafdelinger, der ikke gør sig den ulejlighed at lave mobilvenlige nyhedsbreve.

Mange tekstforfattere og webproducenter er tydeligvis uvidende om de basale krav til at kommunikere effektivt til moderne læsere med små skærme. Der er også sket meget de seneste år. Og det er gået stærkt.

Tror ikke jeg nogensinde før i min karriere som professionel formidler har oplevet, at kravene til mine tekster har forandret sig så meget og så hurtigt.

De fleste professionelle formidlere har en såkaldt mobilvenlig hjemmeside. I hvert fald teknisk set. Ofte lavet i responsivt design. Og så vidt, så godt. Responsivt design er bare ikke nok.

En hjemmeside kan være responsiv uden nødvendigvis at have mobilvenligt indhold.

Her har jeg lavet et eksempel på responsivt design, der ikke fungerer godt på smartphone

Begynd at designe før du skriver

Moderne tekstforfattere kan ikke (mere) bare skrive teksten og overlade udseende og præsentation til designeren. Forfatteren skal skrive med designet i baghovedet.

Skal teksten være mobilvenlig, brugervenlig og læsevenlig på samme tid, skal den både skrives og designes til mobile brugere og responsivt design.

Tekstforfatteren skal derfor være opmærksom på tekstens udseende allerede i skriveprocessen. Det kræver viden om responsivt design, digitale læsevaner - og målgruppens behov.

Bliver teksten skrevet i en lang kolonne - uden tanke for, hvordan den skal struktureres og designes - vil selv den bedste designer få svært ved at gøre det pænt, overskueligt, attraktivt og brugbart for læsere med lille skærm.

Praktiske minimumskrav til mobilvenlig tekst

En mobilvenlig side skal være læsevenlig på både store og små skærme. Som minimum bør teksten være letlæselig selv når smartphonen holdes vertikalt.

  • Tilpas stor skrifttype (min 16-18 px)
  • Tilpas antal enheder pr. linje (35-40 enheder)
  • Markant kontrast mellem tekst og baggrund (sort på hvidt)
  • Afsnit fylder mindre end et skærmbillede
  • Nemt at scanne og finde relevante ord
  • Velstruktureret indhold - det vigtigste først
  • Indhold præsenteres i én kolonne
  • Vis vej i indhold med beskrivende “skilte” (mellemrubrikker)

At opfylde de praktiske krav er naturligvis langt fra nok. Men er der synlige praktisk og æstetiske problemer, er det ofte tegn på, at tekstforfatter og/eller designer ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Hvornår har dit sprog fået et serviceeftersyn

Jeg brugte det praktiske filter under et uanmeldt online visit hos tekstforfattere og journalister. Samt hos bureauer, der tilbyder seo-tekster til hjemmesider. Alle tilfældigt udvalgt via Google.

Det forbløffer mig, at der selv i de kredse er mange webtekster, der hverken er moderne, mobilvenlige eller brugervenlige.

Jeg har set professionelle forklare på deres website, hvor vigtigt det er at have en mobilvenlig hjemmeside - skrevet med grå skrift og så lille skriftstørrelse, at jeg dårligt kunne læse det på min smartphone.

Har du lært at skrive til responsivt design?

Der er tydeligvis mange, der ikke kender de helt basale principper for at præsentere brugervenlige og mobilvenlige tekster.

Særligt slemt er det, hvis stresseksperter, coaches og psykologer ikke gør deres tekster mobilvenlige og læsevenlige. De faggrupper henvender sig nemlig typisk til utålmodige læsere med en markant lav koncentrationstærskel.

Det digitale indhold halter mange steder mange meter efter moderne læseres vaner og behov.

Ofte er teksterne ikke bedre, end gamle råd om webtekster foreskriver.

Hvilken tidsalder er dine skrivevaner fra

Mine skrivevaner var stort set uforandrede fra jeg begyndte på Danmarks Journalisthøjskole til jeg i midten af 90’erne blev ansat som journalist på papiravisen Jyllands-Posten.

Det begyndte først langsomt at ændre sig, da jeg begyndte at interessere mig professionelt for kombinationen journalistik og online kommunikation. Jeg tog en uddannelse som webdesigner - så vidt jeg ved, som den første danske journalist.

Første skub til mine digitale skrivevaner: I begyndelsen af nullerne fik mine digitale sprogvaner endnu et seriøst skub da jeg - og flere af mine journalistkolleger - kom på de første kurser i at skrive webtekster. På det tidspunkt var jeg blevet fulltime digital journalist på Jyllands-Postens elektroniske medier. Jeg har altså været med online i den periode den første digitale bølger skyllede læserne fra papiraviser til digitale medier.

Næste skub til mine digitale skrivevaner: Jeg begyndte seriøst at være optaget at sammenhængen mellem tekster og trafiktal. Ikke mindst overskrifter og klik.

Siden kom jeg på kurser i at søgemaskineoptimere tekster - og underviste senere adskillige af mine kolleger i SEO.

Endnu en digital tsunami er skyllet over os

For få år siden revolutionerede smartphone og mobilt bredbånd vores læsevaner radikalt:

  • Vi er ikke kun online via computer. Vi bruger smartphone flere timer om dagen.
  • Vi læser ikke mere nyheder på papir. Vi læser dem online - også via smartphone.
  • Vi sender ikke breve og postkort til hinanden. Vi bruger SMS, messenger og email.
  • Vi deler interessant indhold via slæser ikke kun de tekst, vi finder via søgemaskiner. Vi deler på sociale medier.

Men den sidste store kolbøtte ser ikke ud til at være slået igennem hos alle, der arbejder med online tekster.

Har du skrevet professionelt i flere år, kan din skriveglæde og dine tekster få nyt liv, hvis du øver dig i teknikker til at formidle til moderne læsere med smartphone. De nye skriveteknikker og kvalitetskrav kan ligefrem gøre det hurtigere og sjovere at skrive.

Papirtekster, webtekster - og pixitekster

Da jeg blev ansat på Jyllands-Postens elektroniske medier - var digitale tekster mere præget af klassiske papirtekster end af viden om webbrugernes læsevaner.

På de første kurser i at skrive webtekster lærte vi primært, at folk ikke vil læse langt online og at de ikke gider scrolle. Begge dele har siden vist sig at være forkert. Såkaldte eyetrack-undersøgelser har gjort os meget klogere på digitale læsevaner.

Gamle men stadigt aktuelle krav til webtekster

Kurserne i webtekster lærte os ret enkle teknikker til at skrive til læsere med computerskærm og mus:

  • væk interessen med en fængende overskrift
  • træk læseren ind i teksten via indledningen
  • skriv mellemrubrik efter tre korte afsnit
  • præsenter fakta som lister
  • skriv korte artikler på under 1.000 ord
  • skriv gode linktekster

Ovenstående krav er stadig gode at følge. Men det er ikke mere nok.

Smartphone og responsivt design bør ændre dine skrivevaner

Vi mangler ikke bøger og kurser om at skrive godt. Min bogreol myldrer med danske og udenlandske fagbøger om at skrive. Men de handler stort set alle om at skrive til enten papir eller computerskærm.

Hvad der de seneste år er sket med vores læsevaner og koncentrationsevne - siden vores brug af smartphone og mobilt bredbånd eksploderede i 2014 - er først nu ved at få den nødvendige opmærksomhed.

Desværre er der stadig mange professionelle kommunikationsfolk der sover - med responsivt webdesign som hovedpude.

Send gamle skrivevaner på genopdragelse

De seneste års eksplosive brug af responsivt webdesign har ikke endnu haft den effekt, at der stilles fornyede krav til det indhold, der hældes på. Det bliver ofte hældt på i forventning om, at designskabelonen sørger for at gøre det mobilvenligt.

Men der er også brug for, at vi udvikler nye skrivevaner. Det er nemlig ikke så enkelt, at indhold er mobilvenligt, hvis bare hjemmesiden eller nyhedsbrevet bliver lavet i responsivt design.

Skal dit indhold være optimalt til brugere med smartphone, skal det udvikles, skrives og præsenteres anderledes end klassiske webtekster. Før det lægges online. Det kræver viden og nye vaner.

Der er ikke kun forskel på papirtekst og webtekst.
Der er også forskelle på tekster til computerskærm og smartphone.

Du bliver en betydeligt bedre tekstforfatter, hvis du kender forskellene og tilpasse dine tekster til både mediet, læseren og formålet.

Er dine tekster skrevet til responsivt design

Har dine tekster og skrivevaner ikke været på genopdragelse siden du lærte at forvandle papirtekster til webtekster,
er det på tide at justere, hvis dine tekster skal vække interesse og fastholde digitale læsere.

Vores læsevaner og koncentration har forandret sig drastisk de seneste år. Vi læser hele tiden og alle vegne på små skærme. Det giver os helt andre udfordringer, end hvis vi sætter os i en lænestol med roman, fagbog, avis, brochurer eller magasiner.

Gør din tekst tydelig på små skærme

Vi har brug for tekster, der er skrevet specielt til små skærme.

Det påstås eksempelvis ofte, at vi foretrækker at læse på papir frem for skærm.
Det er mere anstrengende at læse på skærm, mener mange.

Og det er ganske givet rigtigt. Men det handler ikke mindst om, at vi ikke sørger for at designe teksten til skærmen.

Vi skal også bruge andre skrifttyper, andre skriftstørrelser og andre linjehøjder end vi gør på papir og store skærme.

Flere undersøgelser har vist, at vores vurdering af, om en tekst er svær ikke kun afhænger af den sproglige kvalitet. Skrifttype, skriftfarve, baggrundsfarve, skriftstørrelse og linjehøjde er afgørende for sværhedsgraden.

Nogle krav til moderne webtekster er så selvfølgelige, at det slet ikke burde være nødvendigt at nævne dem:

Basale krav til mobilvenlig og læsevenlig tekst

  • skrifttypen skal være letlæselig på skærm
  • skriftstørrelsen skal være passende stor
  • linjeafstande skal være passende
  • link skal skille sig tydeligt ud fra øvrig tekst
  • link skal være nemme at aktivere
  • skriftfarven skal have markant kontrast til baggrundsfarve
  • teksten skal være nem at scanne
  • konkrete informationer skal være hurtigt at få øje på
  • keywords, carewords og powerwords skal være tydelige

Responsivt design gør ikke arbejdet for os. Det er et værktøj, du skal bruge rigtigt, før indholdet er rigtig mobilvenligt.

Skriver du til utålmodige læsere

Når vi leder online efter inspiration og information, er vi ikke kun utålmodige og ukoncentrerede læsere. Vi bliver også praktisk udfordret af den lille skærm.

Vi kan kun se små bidder af indholdet. Det stiller en lang række nye krav til teksters udseende, tilgængelighed, informationers rækkefølge m.m.

Vil vi fange og fastholde digitale læseres interesse for vores tekster, er det ikke nok at skrive clickbait-overskrifter og følge klassiske råd om webtekster.

Naturligvis er det heller ikke nok at skrive kort og hakke tekster op i ulideligt korte afsnit. Omend det - især af praktiske årsager - er nødvendigt at skrive korte og mere overskuelige afsnit til små skærme.

Skriver du venlige tekster til smartphone

Moderne digtale tekster skal både skrives og designes til små skærme, der er mindre end pixi-bøger til børn. De skal naturligvis være velskrevne, men dine tekster skal også opfylde en lang række krav, som papirtekster ikke behøver leve op til:

  • Læsevenlige
  • SEO-venlige
  • Brugervenlige
  • Mobilvenlige

Når vi bruger smartphone til at tjekke sociale medier, læse mail, nyhedsbreve og besøger websites for at finde information og inspiration, skal teksterne se helt anderledes ud end på computerskærm og papir.

At skrive og designe til små skærme, handler dog ikke kun om content design. Ikke kun om æstetisk design, men også om, hvordan tekstens informationer er struktureret og organiseret.