Vil du have folk til at læse mere end de første 50 ord af din tekst? Så skal du levere kvalitetstekst. Bruge specielle skriveteknikker. Og præsentere indholdet i læsevenligt og mobilvenligt design.

Moderne tekster skal passe til en smartphone. Det betyder, at du har et enkelt skærmbillede til at fange og fastholde interessen. Faktisk skal hvert eneste skærmbillede fange og fastholde interessen. Ellers taber du læseren undervejs.

Du kan gøre dine tekster mere interessante for potentielle læsere, hvis du indretter dem efter tre interesseniveauer..

De tre niveauer kommer jeg til om lidt.

Byg website til forskellige interesseniveauer

Vil du have et moderne website, der tiltrækker masser af læsere og forvandler dem til kunder? Så er det særligt vigtigt, at du skriver og designer til alle tre interesseniveuaer.

Du skal have indhold, der passer til både de uinteresserede, de lidt interesserede - og dem, der vil have detaljeret ekspertviden.

Brug tjeklisten til at finde ud af, hvilken type website du har brug for

Vær interessant og fremhæv det fra start

Skriver og designer du tekster til besøgende med detaljeret interesse i emnet, taber du størstedelen af læserne.
Start med at vække interesse. Gå ikke ud fra, at læseren allerede fra første ord er indstillet på at læse hele din tekst.

Dine tekster bliver scannet og skimmet. Før de bliver læst

  • Scannet for nøgleord, der er relevante for læseren.
  • Skimmet for at spotte, om der er interessante afsnit.
  • Læst - i et eller andet omfang. Særligt rubrik, indledning, mellemrubrikker og fremhævede nøgleord bliver læst.

Læs mere om de tre forskellige læsemønstre
Uanset interesseniveauet bliver digitale tekster sjældent læst lineært - ord for ord - fra start til slut. Den viden kan du bruge til at skrive en helt ny type tekster.

100 ord og et skærmbillede

100 ord fylder cirka et skærmbillede på en smartphone og tager cirka 30 sekunder at læse. Og det er lang tid online!

Regn med, at 80% af dine læsere falder fra, hvis overskriften ikke fanger dem.

De tre interesseniveauer

  • Ingen interresse i emnet: overskriften kan vække vores interesse
  • Nogen interesse i emnet: vi læser indledning, mellemrubrikker og andre små tekster
  • Detaljeret interesse i emnet: vi læser i dybden, læser gerne lange artikler

De tre interesseniveauer er væsentlige at kende.

Du skal få folk til at fordybe sig i din tekst - før de går i gang med at læse.

At “læse” en digital tekst er ofte en kombination af de tre metoder: scanne, skimme og læse.

Vi zigzagger i teksten. Scanner lidt. Skimmer. Læst lidt hist og fordyber os nogle gange undervejs.
Der er ingen grund til at kæmpe imod den måde at læse på.
Skriv hellere tekster, der nemme både at scanne, skimme og læse.
Brug små tekstbidder - overskuelige ord og afsnit - til at fange læserens opmærksomhed. Så er det sandsynligt, at læseren stopper med at scanne og skimme og i stedet begynder at læse de mest relevante og interessante afsnit.

Sådan skriver du til de tre læseniveauer

Du kan bruge forskellige teknikker til at aktivere de tre tilgange til en tekst - og dermed øge sandsynligheden for, at læseren bruger tid på din tekst.

  • Gør det nemt at scanne din tekst ved at fremhæve meningsbærende keyword. Hjælp læseren med at navigere og finde konkrete informationer.
  • Brug mange mellemrubrikker for at lokke folk til at skimme teksten for interessante afsnit.

Det er sværere at læse på lille skærm

Selv hvis du skriver til koncentrerede læsere med detaljeret og dyb interesse for din tekst, er din læseren voldsomt udfordret, når teksten bliver præsenteret på den lille skærm.

Smartphonen afbryder os konstant. Hvis ikke vores hjerne afbryder os, fordi vil lige vil tjekke, om der er kommet et like på facebook, et hjerte på Instagram, en sms fra veninden etc.

Derfor bør du skrive og designe helt anderledes til smartphone end til papir og computerskærm.

Skriv ikke lange, ensformige væg-til-væg-tæpper, hvis du vil vække interesse hos moderne, travle læsere med digital hjerne og lille skærm.

“People can be motivated to scan quite lengthy pages, as long as pages have discernible, descriptive headings and content divided into obvious chunks.”

Nielsen Norman Group, “How People read on the web

 

Få et gratis minikursus i at skrive og design moderne, mobilvenlige SEO-tekster

Trænger din tekst til at blive trimmet?

Få 15 minutters gratis tjek! Jeg har redigeret tusindevis af tekster. Og designet lige så mange artikler, blogindlæg, nyhedsbreve, websider m.m.

Jeg har mere end 20 års erfaring med at redigere tekster - for store danske medier og små soloselvstændige.

T

Få feedback på tekster

j

Bliv undervist i at skrive

Få en digital sprogvask

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist