Opfatter du det som en nærmest ørkesløs lang vandring at lave indhold til din markedsføring? Bruger du for meget tid på at producere indhold? Får du skrevet mindre end planlagt, Oplever du processen det som surt arbejde? Bliver du bremset af overtænkning, perfektionisme, impostorsyndrom, nye ideer….

Kæmper du kort sagt med at skrive blogindlæg, nyhedsbreve eller opslag på sociale medier for at sælge din viden, efaring og ekspertise?

Så skal der næppe mere end et bump på vejen til, før du fristes til at give op. Eller udsætte at få tingene gjort.

Hvis du jævnligt er ved at miste gejsten til at markedsføre dig - måske fordi resultaterne udebliver - så prøv i en periode at bruge dobbelt så meget tid på opgaven. Skriv dobbelt så meget, som du plejer.

Det er ikke usandsynligt, at du kan lave det dobbelte på den halve tid, hvis du bruger diverse teknikker til at arbejde i flow, forebygge overspringshandlinger og perfektionisme.

Men prøv i første omgang at satse på det enkle:
skriv dobbelt så meget, som du plejer. Og mål effekten.

Kan du ikke skrive effektivt, når du sidder alene på hjemmekontoret (hvor opvask og andre opgaver distraherer) så prøv at deltage i coworking eller cowriting. Du får link i bunden af dette indlæg.

Jeg ved udmærket, at du nok tænker, at det lyder dumt, at man skal lave det dobbelte. Eller arbejde dobbelt så hurtigt. Men læs lige med her.

Du kan nemlig bruge “dobbelt op” teknikken til mange sure arbejdsopgaver og pligter.

Fidusen er ret enkel:
Der skal en vis indsats til for at opnå gode resultater.

Uden gode resultater er det bare surt arbejde, som du hurtigt mister lysten til at udføre. Det kan jo ikke betale sig - der kommer ikke nok ud af det. Og så kan jeg lige så godt lade være.

Gør du for lidt, udebliver belønningen

Jeg lærte lektien for mange år siden, da jeg begyndte at løbe.

Efter mange måneders træning kunne jeg løbe 5 km i træk. Men det var hårdt. Kedeligt. Alt andet end opmuntrende. Jeg gjorde det udelukkende, fordi jeg var enormt stædig.

En dag fik jeg så et tip fra en glad løber, der ligefrem elskede sine løbeture. Jeg beklagede mig over, at jeg hverken oplevede glæde eller fordele ved at løbe de 5 km.
“Sæt distancen op til 10 km i stedet,” foreslog han.

Det lød aldeles absurd. Men forklaringen viste sig at holde stik:

Når man kun løber 5 kilometer, kommer man ikke ind i den tilstand, man kalder runners high.
Runners high er som lykke i kroppen, frihed i hovedet, fravær af smerte. En euforisk, opstemt tilstand, som man ofte kun oplever under eller lige efter længerevarende løb. Det er en rus, der giver energi resten af dagen.

Dermed også sagt, at det til tider betaler sig at yde den ekstra indsats på det rigtige tidspunkt af dagen! Løber du ind i “runners high” om morgenen, er du høj det meste af dagen!

Men du skal vide, at der er større sandsynlighed for at blive ramt af runners high, hvis du ikke nøjes med en bette luntetur. “5 km i mageligt tempo.” er sjældent nok.

Jeg blev “høj” og glad for at løbe, da jeg satte distancen op fra 2 x 5 km om ugen til 3 x 10 kilometer.
Jeg gjorde det naturligvis ikke fra den ene dag til den anden. Det tager 10–12 uger at kunne løbe 5 km. Det kræver, at du er målrettet over en længere periode - det gør det også at blive god til online marketing!

Kan man blive høj af at blogge?

Yes! Du kan opleve det samme, når du blogger, skrive nyhedsbreve eller opslag på sociale medier.
Gør mere. Lær teknikker, der gør dig bedre. Vurder også, om dine arbejdsvaner er effektive.
Du skaber ikke ekstraordinære og positive resultater med en middelmådig indsats!

Giv ikke op for tidligt! Det kan eksempelvis tage måneder at få en blog op i gear. Det er som at træne til at løbe 10 km. Eller et marathon, hvis det eksempelvis er dit mål at sælge store doser af din viden, erfaring og ekspertise.

Det kan tage måneder - eller år - at blive rigtig god til at skrive nyhedsbreve.

Det tager års træning og læring at blive god til at bygge et website, der skaber ojbektive resultater.

Kort sagt: Dit arbejde giver ikke vilde resultater, medmindre du yder en ekstra indsats. (Medmindre du er svineheldig!)

Gode resultater er belønningen, der gør det værd at bruge tid på opgaven

Hvis du gør for lidt, vil det ikke føles som andet end surt arbejde.

Hvis du konstant tjekker din smartphone, vænner du din hjerne til konstant at skifte fokus og blive bombarderet med nyt. Det trætter din hjerne og mindsker din evne til at fordybe dig og arbejde effektivt.

Hver gang du afbryder det, du har fokus på, mister din hjerne fokus. I værste fald skal du bruge 20-25 minutter på igen at fokusere og arbejde koncentreret.

Prøv at arbejde fokuseret i flow

Hvis du jævnligt arbejder fokuseret i flow - uden at afbryde processen - bliver du mere effektiv. Mindre stresset. Coworking sessioner er en glimrende vej til at opleve glæder og fordele ved at arbejde i flow. Det kan også være dét, der skal for at få dig til at arbejde effektivt.

Prøve eksempelvis coworking. Eller cowriting.
Du skal prøve en session. før du ved, hvad det kan betyde for din arbejdsglæde - samt din evne til at arbejde fokuseret og effektivt.

Coworking er ideelt, hvis du eksempelvis:

  • har svært ved at holde fokus
  • laver overspringshandlinger
  • perfektionerer i en uendelighed
  • bruger for meget tid på opgaver
  • udsætter opgaver igen og igen

Meld dig ind i Webwomans virtuelle redaktion (en gruppe på Facebook), hvis du vil prøve coworking for skribenter

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading