Undgå lange grå tæpper af væg-til-væg-tekster online - det har jeg prædiket i årevis. Bryd massive tekstmængder med passende mellemrum. Sørg for variation. Gør det nemt at scanne dine webtekster.

CartoonMange ved godt, at det er skidt med massive klodser af grå tekst - at det kan få mange til slet ikke at gå i gang med at læse. Og heldigvis kan tekst nemt forvandles, så den både er indbydende, nem at scanne og nem at læse.

Men brug mulighederne for at formatere behersket og med omtanke.
Det handler om at finde og holde balancen i stedet for at klatmale.

Og ja, det her bliver mit grimmeste blogindlæg nogensinde. Fordi jeg gerne vil vise, hvorfor det er godt at beherske sig, når man vil spice sine tekster op.

Hold igen med effekterne

Keep it simple, Stupid (KISS), er en amerikansk talemåde. Direkte oversat betyder det “Hold det simpelt, dumme!”.
Pointen med talemåden er god nok. Nemlig at man ikke skal gøre tingene unødigt komplicerede.
Få hellere tingene til at fungere hensigtsmæssigt med færrest mulige teknikker og effekter.

Overskrift1

brug den kun en gang på dit website. Øverst på siden.

Overskrift2

Brug den gerne som indledning på en tekst

Overskrift3

Brug overskrift3 til mellemrubrikker. De “små” overskrifter i teksten, som gerne skal gøre det nemt for dine besøgende at navigere og hoppe rundt i teksten for at finde det interessante.

Overskrift4

Bruges kun i særlige tilfælde

Overskrift5

Brug overskrift 5 begrænset, hvis overhovedet

Overskrift6

Brug overskrift6 begrænset, hvis overhovedet

  • listetekst med bullets
  • listetekst med bullets
  • listetekst med bullets
  1. listetekst med tal
  2. listetekst med tal
  3. listetekst med tal

Venstrestillet tekst - den mest almindelige. Bryd helst ikke venstrekanten i en tekst - det forstyrrer læsningen og kan betyde, at folk mister tråden i teksten. Placer derfor helst ikke billeder til venstre for teksten.

Højrestillet tekst
- bruges kun undtagelsesvist og i stærkt begrænset omfang.
Højrestillet tekst er svær at læse, fordi vi er vant til fast ventrekant.

Centreret tekst - udbredt i konfirmationssange.
Kan bruges sparsomt. Eksempelvis i overskrifter.

Lige høje og venstrekant - brug det i romaner, men brug det aldrig online. Det skaber massive tekstblokke med store hvide pletter.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Ulige højrekant - det mest almindelige online. Og det er ikke uden grund.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Almindelig brødtekst - lad designskabelonens koder styre, hvordan den almindelig brødtekst ser ud. Vil du have brødteksten til at se anderledes ud, skal det ændres i designskabelonen.

Forskellige skrifttyper - det er en kunst i sig selv at vælge skrifttyper og kombinere dem rigtigt. Ikke mindst online. Helt grundlæggende gælder, at bruger du mere end 2-3 forskellige skrifttyper, så bør du lade en professionel med forstand på den slags vælge for dig.

Forskellig skydning (linjeafstand) - lad designskabelonen styre linjeafstanden

Forskellig spatiering (luft mellem bogstaver) - lad designskabelonen styre luften.

små bogstaver - den mest almindelige skrifttype.

VERSALER - brug ikke lutter store bogstaver (versaler) i store mængder. Kan være OK i stærkt begrænset omfang. Eksempelvis til få ord af gangen. Bruger du versaler i store mængder opfattes det af mange som uhøflig råben. Mange vil derfor reagere negativt på versaler. Specielt når det bruges til hele sætninger.

Fed skrift - brug effekten i stærkt begrænset omfang til få ord af gangen

Kursiv skrift - brug kun i stærkt begrænset omfang og til få ord af gangen. Kursiv skrift er sjældent pæn. Slet ikke online.

Understreget - understreger du tekst online, vil folk være tilbøjelig til at mene, at det er et link. Og det ser i øvrigt ikke pænt ud.

Farvet tekst - du risikerer at narre folk, hvis du farver tekst i en kulør, der afviger fra den normale tekstfarve. Det vil få de fleste til at tro, at teksten er et link.

Baggrundsfarve - kan eksempelvis bruges i en boks, hvor tekstfarve passer til baggrundsfarve. Der bør altid være stor kontrast mellem tekstfarve og baggrundsfarve.

 

Link ubesøgt - det er optimalt at bruge én farve til link

Link besøgt - det er optimalt at link skifter farve, når vi har besøgt stedet

Link hovered - det er godt, men ikke strengt nødvendigt, at link skifter farver, når vi markerer det.

Stor, kursiv, understreget, grønt… FOR MEGET

Vælger du en speciel skrift, skal du ikke også gøre den fed, kursiv, understreget, rød…..
Vælg som hovedregel kun én effekt på din skrift.
Har du valgt overskrift3, så lad være med at ændre den til fed, kursiv, pink.
Har du valgt at gøre brødteksten fed, skal du ikke også gøre den kursiv. Så bliver det for meget.

Brug i det hele taget effekterne i stærkt begrænset omfang.
Gør det først og fremmest nemt at overskue din tekst.
Gør den nem at læse. Både på computer, smartphone, tablet.

Citater - når vi vil fremhæve særligt kloge ord. Må gerne præsenteres med større eller på anden måde mere markant skrift end den almindelige brødtekst.