Den dårlige nyhed: mange fejl og mangler er svære at få øje på. Medmindre du har et trænet øje. Passer du et website, bør du uddanne dig og dermed træne din evne til at se, hvornår det er godt.
Den gode nyhed: mange fejl er nemme rette - hvis du altså kan se dem og er vant til at arbejde med tekster og design på websitet. Og hvis du har tid til at forbedre.
Du kan spare titusindevis af kroner, hvis du lærer at spotte fejl og mangler ved tekst og design - og selv retter.
Søgemaskineoptimering af tekster er et godt eksempel. Det er nemmere at lære, end mange tror. Der er ikke meget teknik i det. Du skal først og fremmest kunne skrive. Men det kan tage en rasende masse tid og derfor er det dyrt at hyre eksperter.
Uanset hvor flot dit website er og uanset hvor dygtig en webproducent du har haft til at lave det, vil jeg anbefale, at du holder godt øje med, om dit website leverer objektive resultater. Du kan TÆLLE, om det fungerer godt:
1 - Kan dit website tiltrække besøgende?
Lav en simpel udregning. Skal du have 10 nye kunder hver måned, skal du have mindst 1000 besøgende.
Er du ikke ekspert i salgstekster og digitale kunderejser, er det ret flot klaret, hvis én ud af 100 besøgende ender med at blive kunde. Er du særligt dygtig, kan du måske få konverteringssraten op på 3-4%
2 - Kan dit website få besøgende til at blive?
Det er ikke ualmindeligt, at besøgende forsvinder fra et website sekunder efter de er landet. Ofte på grund af banale fejl og mangler. Der er derfor meget at vinde ved at rette de fejl og mangler, der får besøgende til hurtigt at smutte videre!
Det er helt almindeligt, at besøgende ikke ser mere end den side, de er landet på.
Men det er ikke svært at få dem til at blive længere. Der er et væld af metoder og teknikker til det.
Det er ikke altid nødvendigt, at besøgende ser mange sider, men det er som regel et godt tegn at de surfer rundt på flere sider eller indlæg på et website.
3 - Kan dit website sælge?
Måske sælger du ikke ydelser, som folk køber med et klik på en knap straks de ser et godt tilbud.
Men dit website vil enten bane vej for det endelige salg - eller spænde ben for det.
Det bedste dit website kan gøre er at flytte folk på deres købsrejse - altså vække deres interesse, skabe tillid og gøre dem trygge ved at handle.
Der findes dog også vigtige step på vejen til salg.
Få folk til at ringe, skrive, tilmelde sig, downloade noget, abonnere …
Da jeg for ikke længe siden skulle købe en ny brændeovn, besøgte jeg adskillige websites, før jeg besluttede at køre til nærmeste storby og købe i butikken. Jeg kasserede den nærmeste sælger, fordi hans website var voldsomt forældet - ikke engang mobilvenligt.
Da jeg endelig var klar til at købe, tog det sælgeren i butikken 5 minutter at sælge mig en brændeovn.
Dit website skal altså være god til alle tre processer:
- Tiltrække
- Fascinere
- Sælge
Det er eksempelvis ikke nok at søgemaskineoptimere - og tiltrække masser af besøgende - hvis de vender om sekunder efter de er landet på siden.
Tjek de objektive tal på alle tre områder, så har du taget det første skridt til at finde fejl og mangler.
En af de værste fejl på et website finder du i toppen af alle sider. Topmenuen. Den bliver ikke brugt, som mange tror og det betyder desværre, at mange besøgende lynhurtigt forsvinder fra websitet.