En sælger, der ikke vil sælge? Er du en af dem!

dreamstime_s_51995299Bilsælgerens manglende lyst til at sælge er af de historier jeg plejer at fortælle kunder, der ikke bryder sig om at sælge.

Historien er desværre sand.

Det var endda salgschefen himself, jeg talte med. Hos en stor bilforhandler.

Jeg ville købe ny bil til at afløse min gamle Citroén C4. Han kunne have solgt uden at anstrenge sig. Jeg havde nemlig besluttet, at NU skulle jeg have ny bil og det kunne kun gå for langsomt.

Men han orkede ikke sælge mig den bil!

Behandler du dine potentielle kunder lige så dårligt og dovent?
Måske uden at vide og ville det.
Hvis du er typen, der ikke bryder dig om at sælge og ikke vil “proppe salg i halsen på folk” er du højst sandsynligt en af dem, der rent ud sagt er træls at være kunde hos.

Din “jeg-vil-helst-ikke-sælge-attitude” er OK, hvis man ikke har lyst til eller brug for at handle med dig.
Men den er rent ud sagt en uhøflig pestilens, hvis man har brug for din vare, din service, din ydelse.
Så tag dig sammen. For dine kunders skyld!

Da jeg besøgte bilforhandleren, var jeg interesseret i en helt bestemt ny bilmodel, jeg havde læst om online.
Jeg ville naturligvis gerne have en prøvetur.
Og svar på et par opklarende spørgsmål.

Bilsælgeren svarede desværre trægt på mine spørgsmål.
Måske fejlvurderende han mit potentiale. Kvinde. Ikke helt ung. Alene på bilindkøb uden mand. Måske var jeg ikke den typiske bilkunde? Måske lignede jeg en useriøs bilkøber?

Når sælger ikke vil informere kunden

Bilforhandleren havde desværre ikke fået den nye model hjem endnu.
Han vidste heller ikke, hvornår den kom. Han tilbød heller ikke at finde ud af det.
Han vidste i øvrigt betydeligt mindre om bilen, end jeg havde Googlet mig frem til inden besøget i butikken.

Der var ret mange af mine spørgsmål, han ikke kunne svare på.
Det var sådan set OK. Men det er ikke OK, at han heller ikke var indstillet på at hjælpe mig med at finde svarene! Han kunne formodentlig have ringet til importøren og få svar på det meste.

Han lovede dog - efter opfordring fra mig - at finde svar og kontakte mig.
Men jeg hørte aldrig fra ham!

nissan_qashqai_2Jeg endte naturligvis med at købe bil et helt andet sted.
Hos en bilforhandler, der var interesseret i at høre mine ønsker og hjælpsom i forhold til at give mig information.

Og så til dig.
Har DU gode salgssider på dit website. Med alle de informationer potentielle kunder ønsker?
Forventer du, at dine potentielle kunder skal kæmpe for at få viden om din vare?

Salgssider skal informere

Mange af dem, der besøger dit website mangler måske bare en lille brik information, før de beslutter at købe. Det er dét, dine salgssider skal sørge for. Du skal informere. Ikke nødvendigvis overtale.

Dit nyhedsbrev kan være din bedste service

Dit nyhedsbrev er i værste fald som bilsælgeren, der lover at informere, men gør det for langsomt. Eller slet ikke. Hvis jeg tilmelder mig dit nyhedsbrev er det fordi jeg vil høre fra dig. Så skal du ikke lade mig vente uger eller måneder.

Den første mail kommer forhåbentig med det samme. Men hvor længe varer det så at få de næste 5-6 mails fra dig?

Du skal regne med, at folk skal se noget fra dig 5-10 eller flere gange, før de er klar til at handle med dig.  Sender du nyhedsbrev en gang om måneden, er det en langvarig proces. Alt for lang! Regn hellere med, at hvis folk overhovedet overvejer din service, så tager de beslutningen i løbet af få uger.

Så kig på, om du har produceret indhold til den salgsproces, der kan flytte dem fra måske interesserede til sikre købere?

Forventer du, at folk skal vente tålmodigt - eller rode i menuen på dit website - på at få alle nødvendige informationer.

Send mig hjælpsom information

Når jeg tilmelder mig dit nyhedsbrev, bør du sørge for, at jeg i løbet af få uger får en hel stribe gode, inspirerende, informerende, tillidsvækkende og hjælpsomme mail sendt direkte i min indbakke.

Lad mig ikke vente uger, måneder eller en evighed.

De første nyhedsbreve er automatiske

Vil du se et eksempel på, hvordan det kan gøres, vil jeg foreslå, at du tilmelder dig mit nyhedsbrev. I løbet af få uger får du en hel stribe mail med inspiration til online marketing. De første du får er skrevet for længe siden og bliver sendt automatisk til alle nytilmeldte - for at give mine potentielle kunder viden om, hvordan jeg kan hjælpe dem med at få kunder via online marketing.