Læsetid: 5 minutter

Kvantitet og kvalitet. Der er brug for begge dele, hvis dit business-website skal virke overbevisende. En klassisk hjemmeside på få sider er intet andet end et visitkort online, der forsyner besøgende med basale praktiske informationer

Skal dit website fungere effektivt som fundament til online markedsføring af din business, kan du ikke nøjes med at informere overfladisk om din virksomhed og dine ydelser via få sider.

Og lige for god ordens skyld - jeg taler ikke hermed imod de såkaldte one-page-salgssider. De kan være særdeles effektive til at sælge et konkret produkt eller en bestemt ydelse. Især når de kombineres med e-mail-marketing.

Praktisk guide: Byg website ved at begynde med et enkelt og hurtigt lavet single page website

Når jeg i det følgende råder til at have mere end få sider - taler jeg om virksomhedens website. Altså dét, der skal bruges til branding og markedsføring. Til at tiltrække besøgende og forvandle besøgende til leads. Til at informere potentielle købere om enten dine personlige kompetencer eller din virksomheds ydelser. Til at underholde, inspirere, uddanne, engagere besøgende.

Og her får du ti gode grunde til, at kun få sider på dit website ikke er nok til at leve op til moderne, netvante brugeres krav.

Dit website skal signalere, at du har ekspertise på dit felt

1. Dybde. Det kræver en vis mængde indhold, hvis din hjemmeside både skal udstråle ekspertise, seriøsitet og have indhold, der rammer forskellige besøgendes forskellige interesser.

Giv besøgende værdifuld viden om din ekspertise

2. Resourcefyldt. Din hjemmeside skal være en værdifuld ressource for besøgende. Det er ikke mindst dét content marketing handler om. Er der kun få sider, er det hurtigt at overskue og der vil sjældent være grund til at komme igen.

Folk etablerer ikke en vedvarende forbindelse til din virksomhed og din hjemmeside, hvis du ikke gør det fristende, nødvendigt og nyttigt at vende tilbage. Få sider er hurtigt overskuet. Og dermed signalerer du, at der ikke er grund til at komme igen for at få mere viden…. hvorfor de sandsynligvis heller ikke kommer igen for at handle med dig.

Gør det nemt at overskue, hvad du kan levere

3. Valgmuligheder. Giv besøgende flere relevante valgmuligheder - og gør det nemt for dem at få overblik og vælge.

Det kan eksempelvis gøres med en oversigtsside, der kun kort introducerer alle dine ydelser - med link til sider, hvor hver enkelt ydelse beskrives uddybende.

Endnu bedre er det at udvide med en blog, der netop indeholder mulighed for at give folk mange indgange til stof, der interesserer dem.

Engager besøgende - kommunikere MED dem

4. Power. Du skal give besøgende mulighed for at være aktive - det giver et stærkere og mere nutidigt indtryk end den statiske og gammeldags version.

Du kan eksempelvis gøre det muligt at kommentere og dele dit indhold via sociale medier.  Og de fleste deler kun, hvis de kan få øje på en personlige fordel ved at gøre det. Eksempelvis opnå status ved at dele viden, kunne underholde, overraske etc.

Overvej grundigt hvad du gerne vil have besøgende til at gøre, når de besøger din hjemmeside eller dit website - udover eventuelt at dele dit indhold via sociale medier.

Vil du have dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev for at få en rapport, guide eller lignende.  Ringe til dig. Sende mail. Bestille noget. Downloade et infoprodukt. Kommentere. Stemme…..

Beslut dig for, hvilken primært call to action hver enkelt af dine sider skal indeholde - altså hvad du vil have folk til at gøre på netop den side og hvordan du vil få dem til det.

Beskriv også fordelen ved at følge din call to action.

Giv gerne flere og forskellige muligheder for at besøgende kan engagere sig aktivt: nyhedsbrev, subscribe på blogindlæg, kommertere, dele via forskellige sociale medier, bestille en e-bog eller lignende.

Lever viden, der har værdi for potentielle kunder

5. Værdi. Giv besøgende noget af værdi. Giv dem information. Gør dem klogere, smartere. Vær underholdende. Giv dem noget brugbart, så de forlader dit website med fornemmelsen af, at de har fået noget ud af besøget og at det er værd at komme igen. Det kan du ikke gøre med en klassisk hjemmeside, der består af få sider, som primært handler om dig, din forretning og dine ydelser.

Content marketing handler blandt andet om at dele ud af dine viden - servere brugbart indhold og på den måde overbevise folk om, at du er ekspert - eller specialist - på dit felt?

Giv folk adskillige grunde til at komme igen

6. Personlig indflydelse Jo mere personligt og moderne dit website fremtræder, desto nemmere er det for dig at vække tillid - få folk til at anerkende dine kompetencer og stole på dig.

Du skal regne med, at folk skal “møde” dig flere gange, før de stoler nok på dig til at handle med dig.  Også derfor er det vigtigt at have så meget indhold, så mange forskellige sider, at folk ikke bliver færdige med dit website på bare et enkelt besøg. Giv dem mere end en grund til at vendte tilbage.

Lav mange og forskellige vinkler på din ekspertise

7. Indhold. Indrømmet… Det er ikke nødvendigvis antallet af sider, der er afgørende, men mere indholdet på siderne.
Og har du masser af forskelligt indhold, er det som regel mest hensigtsmæssigt at fordele det på flere sider. Eller på flere blogindlæg. Det giver blandt andet mulighed for at skabe flere og forskellige indgange til dit indhold.

Appellerer dit indhold til potentielle kunder. Er indholdet fængende, engagerende, sælgende? Kan indholdet aktivere besøgende og få dem til at handle, som du ønsker (Call to action)

Vær ikke bekymret for at lave lange salgssider… hvis sådanne er passende til din business og dit produkt. Skriv langt nok til at få forklaret alt det, der skal forklares. Så langt, at potentielle kunder får besvaret alle deres spørgsmål. Gode tekster kan forvandle biks til business, og er derfor indhold, der er værd at investere i.

Gør det tydeligt, at du er professionel på dit felt

8. Professionel. Skal dit website fungere som salgsafdeling for din business, skal det være overbevisende professionelt.

Træd et skridt baglæns og kig på websitet - virker det overbevisende og professionelt? Eller signalerer det, at du er amatør uden succes i din business?

Ingen siger, at alle skal have en luksusmodel! Dit website skal dog matche din business, dine priser og dine kunders forventninger.

Vil du konkurrere på kvalitet, skal dit website signalere kvalitet.

Vil du konkurrere hårdt på at være en af branchens billigste, skal du helst undgå det luksuriøse look - og måske ligefrem vælge noget, der signalerer discount. Sort og gult bliver opfattet som discount og lave priser. Netto har ingen ambitioner om at blive forvekslet med Magasin.

Dit website skal engagere besøgende

9. Engagement. Alt for mange virksomheder piller i egen navle på deres hjemmeside - skriver om sig selv og deres egen verden. Ser verden indefra og ud og formår ikke at engagere besøgende og kunder i indholdet.

Det kræver mere end de traditionelle præsentationssider at engagere besøgende og overbevise dem om, at de skal vælge dig frem for konkurrenten. Dit indhold skal være så godt, varieret og engagerende, at besøgende har lyst til at dele det med andre. Eksempelvis via sociale medier.

Det kræver kvalitet blive synlig - eksempelvis på Google

10. Synlighed. Vil du være synlig i mængden? At være synlig online handler ikke kun om kvanlitet, men også om kvantitet. Du skal være synlig så mange steder, at potentielle kunder ser dit navn igen og igen - og på måder, der vækker en positiv interesse.

Med milliarder af sider online er du nødt til at sikre dig, at du er synlig dér, hvor potentielle kunder er. Flere steder. Forskellige steder. Der er større sandsynlighed for at du bliver delt, hvis du blogger - hvis du kontinuerligt leverer brugbart indhold. Jo mere du bliver delt og linket til fra andre websites, desto mere øger du din synlighed.

Effektiv SEO-strategi: Pillar pages og topic clusters