Vil du tiltrække masser af besøgende til dit website? Det er ikke de sædvanlige gode råd om at bruge linkbuilding, søgemaskineoptimere, markedsføre på sociale medier, gæsteblogge etc. jeg vil give dig. De metoder skal du også kende og bruge. Men her får du ti effektive metoder, der ikke tales nær så meget om

1 - Vær strategisk og systematisk

Skab traffik til din blogVil du skabe voldsom vækst til din blog, tiltrække besøgende og konvertere dem til kunder, er det en fordel at være strategisk. Find et system, planlæg og hold dig til planen frem for at zappe, prøve lidt af dit og lidt af dat.

Læg eksempelvis en plan for:

  • Hvad vil du blogge om
  • Hvem vil du blogge for
  • Hvornår og hvor ofte du vil blogge.

Gør det til en vane - en rutine - at blogge.
Beslut dig eksempelvis for, at du vil blogge tre gange om ugen og at det er det første du gør om morgenen, når du tænder din computer.

Åh nej, siger du måske.
Så struktureret er min hjerne slet ikke.

Har du en ustruktureret hjerne, er du sikkert god til at få ideer. Men du taber mange af dem på gulvet, hvis du ikke på en eller anden måde får styr på det kreative kaos. Det er ikke ret mange, der har en hjerne så struktureret, at de ikke behøver en skabe overblik. Man lægger planer, fordi hjernen er ustruktureret :-)

Du kan sagtens være både kreativ, impulsiv og samtidig være strategisk. Faktisk vil jeg vove den påstand, at strategisk planlægning netop er for kreative hjerner.

Gå også strategisk til værks med hensyn til til at lære.
Sæt dig grundigt ind i de ting, du beslutter at gøre.
Vær opmærksom på, at der er meget, du ikke ved - og meget, du ikke ved, at du ikke ved.

Vil du søgemaskineoptimere, så lær det grundigt. Nøjes ikke med at læse en enkelt artikel om emnet.
Vil du bruge sociale medier til booste din trafik, så gør det intensivt. Eksperimenter og lær, hvad der virker.

2 - Gør nok og længe nok

At drysse et enkelt saltkorn eller to i en stor gryderet gør ingen forskel overhovedet.
Find den rette dosis og brug den rigtige mængde, når du gør tingene.

Du kan ikke blogge en gang om måneden i seks måneder og derefter konkludere, at det ikke virker. Du har IKKE gjort nok, hvis du kun har skrevet en-to håndfulde blogindlæg.

Prøv i en periode at gøre mindst dobbelt så meget, som du plejer at gøre. Uanset det er dine blogindlæg eller dine nyhedsbreve. Gør meget mere og hold øje med effekten.

Giv det tid til at virke.
Læg mærke til, om det virker og hvad der virker.
Hold øje med statistiske oplysninger.

3 - Gør noget helt andet end du plejer

Er du vant til at skrive to gange om måneden, så skriv blogindlæg to gange om ugen i en periode
Plejer du at skrive langt, så prøv at skrive kortere
Plejer du at markedsføre dine blogindlæg på Facebook, så prøv Linkedin eller Twitter.
Laver du statusopdateringer på Facebook en gang om dagen om dine blogindlæg, så gør det tre gange dagligt.

4 - Find dit fokus - og hold det

Vælg et fokusområde, læg en strategi, find din taktik og hold dig til planen i længere tid for at se, hvordan den virker. Ellers lærer du ikke af dine fejl og forsøg.

Fokuser på en bestemt målgruppe og skriv for den målgruppe alene
Har du mere end 5-7 kategorier på din blog er du sandsynligvis alt for ustruktureret - får for få besøgende og får for lidt ud af de besøgende.
Skær ned på antallet af kategorier på din blog.
Stram op. Skab fokus.
Ikke kun for dig selv, men også for besøgende.

5 - Find og kend din konkurrenter

Hold øje med, hvad dine konkurrenter gør - hvad gør de særligt godt.
Lad dig inspirere. Ikke (nødvendigvis) til at gøre det samme, men til at gøre noget andet og gøre det bedre. Gør det på DIN måde.

Du kan sagtens bruge de samme værktøjer, som dine konkurrenter. Du skal blot bruge dem anderledes.

Ligner du dine konkurrenter for meget, så sigt efter en helt anden målgruppe end dine konkurrenter gør. Tilbyd en anden ydelse, end de gør.

Vil du hjælpe folk, der vil tabe sig, så undgå at sigte efter “overvægtige”. Den gruppe er der ualmindeligt mange af dine konkurrenter, der også henvender sig til.
Prøv i stedet at kommunikere direkte til en specifik gruppe. Eksempelvis “overvægtige mandlige taxachauffører” eller “overvægtige kvinder, der har født indenfor de seneste 5 år”. Du får nemmere ved at få kunder, når du sigter meget præcist.

En af de effektive metoder til at blive tiltrækkende er netop at have et skarpt fokus på, hvem du gerne vil tiltrække - og så kommunikere med netop den gruppe.

Den der jagter to harer fanger som regel ingen.

6 - Find viden om at blogge

Uanset hvor god du er til at skrive, er der masser at lære, når man går i gang med at blogge.
Selv knalddygtige journalister, forfattere, tekstforfattere og lignende bliver ikke uden videre gode bloggere.
At blogge er en teknik - faktisk flere. Og det handler ikke kun om at skrive og om at skrive godt.

Jo mere du lærer, desto bedre bliver du.
Og det at blogge er en helt anden skrivestil end at skrive artikler til en avis, nyheder til et netmedie, noveller, fagbøger etc.

Har du aldrig gjort noget for at lære teknikkerne, er det måske på tide.

7 - Find en blog-mentor - nej fire

Uanset hvor god du er til både at skrive og blogge, er det fremragende at have en mentor, der kan trække dig fremad. Det må meget gerne være en mere erfaren blogger. Er det muligt for dig, bør du have fire forskellige blog-mentorer, der har forskellige forhold til dig og din blog.

Du behøver ikke bruge dem alle sammen hyppigt. Nogle af dem er der måske nok at tage en snak med - om din blog og din business - en gang om året eller to.

  • En blog-mentor, der kender dig og din blog (en god ven eller veninde, som er engageret i både dig og som følger din blog.)
  • En blog-mentor, der kender dig - men ikke din blog (det kan være en gammel ven, der har kendt dig i mange år, men som ikke er engageret i din blog og kun læser den på opfordringer. Det giver nye øjne på bloggen.)
  • En blog-mentor, der hverken kender dig eller din blog (en professionel blogger, som du hyurer til at kigge på din blog med skarpe og professionelle øjne.)
  • En blog-mentor, der ikke kender dig - men kender din blog (det kan være din blog-buddy. Den person, du laver en gensidig aftale med om, at I hjælper hinanden. Men det kan også være en, du hyrer til at hjælpe. I uger eller måneder. Du kan også betale dig til at få feedback på eksempelvis 5-10 udvalgte blogindlæg.)

8 - Find en blog-buddy

En mentor hjælper dig - uden nødvendigvis at få det samme igen af dig.
En blog-buddy er en aftale om at bytte service.

Hvis du læser mine blogindlæg, så læser jeg dine.
Hvis du retter mine fejl, så retter jeg dine.
Og så videre.

Det kan være en rigtig god deal at have en blog-buddy og en aftale om at hjælpe hinanden.
Det er ikke kun inspirerende og provokerende. Det kan hjælpe dig med at se tingene på andre måder, end du kan alene.

I behøver ikke kun hjælpe hinanden med at læse korrektur, men også med at sparre og give feedback. Med at udvikle ideer.

9 - Find din tribe, dit team, dine støttepædagoger

Uanset hvor selvkørende eller beslutsom du end måtte være - og uanset hvor god du er til at gå alene - vil det booste dine resultater radikalt at være en del af det rigtige slæng.

Dem du omgiver dig med, er langt vigtigere for din succes, end du måske forestiller dig.
Bliver du trukket opad eller nedad?

Kig dig omkring i din omgangskreds.
Studer dem, der klarer sig rigtigt godt og dem, der ikke har den succes i deres liv, som de drømmer om. Og læg så mærke til: er de primært er omgivet af mennesker, der er i samme båd. Eller eller nogen, der så at sige lever “i en anden verden” - og bliver de hevet opad eller nedad?

Vil du have succes som soloselvstændig, er det vigtigt, at du ikke kun er omgivet af mennesker, der er studerende, hjemmegående mødre på barselsorlov, chefer i store koncerner eller offentligt ansatte medarbejdere med faste mødetider og betalt ferie. Du skal sørge for også at være omgivet af soloselvstændige. Og du skal ikke nøjes med wannabees - omgiv dig med flere, der har erfaring og succes med at være det.

Derfor: find en båd, der er fyldt med inspirerende mennesker, der sejler i samme retning som du vil. Flere af dem skal gerne være dygtigere og mere succesfulde end du er!

10 - Find et andet sprogområde

Kan du kommunikere på et andet sprog end dansk - og kan du gøre det godt nok, evt. med professionel hjælp - er det oplagt at gå efter større sprogområder end lille Danmark.