Læsetid: 2 minutter

En begejstret kursusarrangør sendte mig forleden en mail - vedhæftet sit nye katalog. En PDF på over 14 mb. Det ville være en pryd på papir, men fungerer dårligt på smartphone, tablet og computerskærm

Brochuren var designet i flere spalter på hver side. Billeder var i kæmpestørrelser. Hvide tekster på mørke baggrunde - som er uegnet til online læsning. Det er umuligt på en smartphone. Ekstremt bøvlet på en iPad. Og irriterende på selv en pænt stor computerskærm. Online kan kataloget nemlig kun læses ved at zoome ind og ud. Scrolle op og ned. Blade til højre og venstre.

Skal du have lavet artikler, brochurer og nyhedsbreve, der skal kunne læses online, så vælg en grafiker, designer, layouter, der rent faktisk har forstand på at designe til web.

Og vurder selv, om resultatet ser smart ud - men fungerer dårligt i praksis. Er det nemt at læse? På alle typer skærm.

  • Tjek, om det reelt kan læses på smartphone, tablets og alm. computerskærm.
  • Pas på, hvis der er designet i 2-3 eller flere spalter
  • Vær skeptisk, hvis teksten ikke er mørk på lys baggrund (helst mørkt på lyst)
  • Undgå skrifttyper med “fødder” - de er ikke egnet til skærm
  • Undersøg om billederne vejer megabyte

Selv professionelle kommunikationsvirksomheder laver samme brøler: sender nyhedsbreve i et format, der sikkert ser flot ud på designerens store skærm - men som i praksis er bøvlet at læse på smartphone/iPad og næsten lige så irriterende at læse på en computer-skærm i normal størrelse.

Dét, der ser godt ud i en traditionelt trykt brochure fungerer ikke nødvendigvis ret godt, selvom det teknisk set er nemt at lave den om til en brochure i PDF-format.

PDF bør i det hele taget ikke vedhæftes mail, der sendes til mange. PDF er til maskiner - til dokumenter, der skal printes. Skal folk læse på skærm, er PDF ikke det mest velegnede format.