Ligner din webtekst et væg-til-væg gulvtæppe, eller er den pænt klædt på? Det ikke nok, at den er velskrevet og fejlfri. Den skal også være  overskuelig, se tiltalende ud og give lyst til at læse

Jeg tager en tekst, der ligner alt for mange tekster online - grå og kedelig væg-til-væg-tekst. Den vil jeg forvandle til noget, folk har lyst til at læse.

Webtekster må gerne være lange

Først vil jeg aflive en myte om webtekster: du behøver ikke skrive kort!

En kort tekst er for lang, hvis den er kedelig.
En lang og velskrevet tekst bliver læst.

  • Brug ikke overflødige ord.
  • Skriv stramt og skarpt.
  • Men skriv gerne langt - hvis det er relevant.

 

Undgå massiv væg-til-væg-tekst

Teksten jeg vil gøre mere præsentabel, ligner mange blogindlæg - en overskrift og derunder selve teksten.  Det massive, teksttunge indtryk gør, at mange ikke læser det. Heller ikke selvom der er guld at hente i teksten.

Jeg bruger den ulæselige dummy-tekst Lorem Ipsum - så vi ikke fortaber os i stavefejl, slagfejl, kommafejl, dårlige formuleringer etc. Jeg fokuserer alene på, hvordan teksten ser ud. Og jeg begynder med den udbredte, ulæselige væg-til-væg-tekst:

Sådan ser mange blogindlæg og webtekster ud. Og opslag på Facebook. Store, tunge tekstafsnit. Der kan gøres mange ting for at gøre den langt bedre.

Størrelse og farve betyder meget

En forkert strikket designskabelon kan gøre tekster helt ulæselige. De problemer kan du ikke selv gøre noget ved - medmindre du har styr på koder. Vær opmærksom på ikke at vælge et design, der har følgende problemer:

 

  • For mange tegn pr. linje
  • Fonten (skrifttypen) er for lille
  • Ingen passende afstand mellem afsnit
  • Ulæselige farver

De fire problemer gør teksten bøvlet at læse på en god computerskærm - og nærmest umulig på små computerskærme, smartphones, iPad etc. Hvor mange tegn, der må være på linje afhænger af mange faktorer. Hvilken fonttype er valgt - er den nem at læse på en skærm? Hvilken fontstørrelse etc.

Tip: Tjek via eksempelvis en iPhone, om din tekst kan læses på den lille skærm - det giver et godt fingerpeg om, hvor læselig din tekst er i det hele taget.

Tekstens farve og baggrundsfarve har stor betydning

Forkerte farver til fonte og baggrund kan også forvandle en ellers glimrende webtekst til noget uløseligt. Hvidt på sort er svær at læse. Gult på hvidt er svær at læse. Blåt på rødt. Der er mange farvekombinationer, der er uheldige. I bedste fald er de læselige på din skærm. Det betyder ikke, at de også er det på min.

Farvet tekst - så er det nok et link

Vær i øvrigt opmærksom på, at når tekst skifter farve, vil mange tro, at teksten er et link.

Luft - white space - mellem tekst, gør den nemmere at læse

Lav korte afsnit og lav mellemrum mellem dem, så din tekst bliver præsenteret som overskuelige mundfulde.

Fire effektive tips til at gøre teksten nemmere at læse

  • Større skrift
  • Afstand mellem afsnit
  • Undgå lange og massive afsnit
  • Sæt punktum og lav mange afsnit

Så lidt skulle der til, for at gøre det massive udgangspunkt mere læsevenligt:

Større skrift, kortere afsnit og større afstand mellem afsnit. Så lidt kan gøre en tekst mere læselig. Og det kan endda blive meget bedre.

 

Tip: Er du opmærksom på, at der er stor forskel på, om du trykker “Enter” eller “Shift-enter”, når du laver et nyt afsnit i en tekst.

Illustration - det strategisk rigtige sted

Egentlig har det ikke så meget med tekstens udseende at gøre, om du bruger illustrationer i dit blogindlæg. Og dog, for placerer du illustrationen det strategisk rigtige sted, påvirker det lysten til at gå i gang med at læse indlægget. Placerer du en illustration i den indledende del af blogindlægget, gør det linjerne kortere og dermed nemmere at læse - hvilket øger lysten til at gå i gang med dit indlæg.

Naturligvis spiller det også en rolle, hvordan indledningen er skrevet, men mere om det en anden gang. I dette indlæg handler det om, hvordan du kan påvirke tekstens udseende i positiv retning.

En illustration i første afsnit skaber kortere linjer i den indledende tekst. Det gør det nemmere og mere fristende at gå i gang med at læse blogindlægget. Virkningen er endda forstærket ved at præsentere indledningen med en skrift, der er lidt større end den efterfølgende.

Fremhæv det væsentlige i din tekst

Du gør teksten overskuelig og nem at læse, hvis du fremhæver væsentlige pointer undervejs i teksten. Forestil dig, at din læser kun læser den tekst, der er særligt fremhævet. Den tekst alene skal gerne give mening for læseren.

Du kan fremhæve særlig vigtig tekst på flere måder:

  • Skriv små overskrifter (mellemrubrikker)
  • Lav lister med punktopstilling
  • Brug fed tekst til at fremhæve markant meningsfulde ord

Sådan bør du IKKE fremhæve tekst: Kursiv skrift er svær at læse på en skærm. Specielt svær at læse i større mængder og små skriftstørrelser. Overvej derfor grundigt, hvornår du bruger kursiv skrift. Og brug det ikke i større mængder.

LAD FOR HIMLENS SKYLD OGSÅ VÆRE MED AT SKRIVE STØRRE MÆNGDER TEKST MED LUTTER VERSALER (STORE BOGSTAVER). DET SER HERRENS UD. DET ER SVÆRT AT LÆSE - OG MANGE REAGERER NEGATIVT PÅ DET, FORDI DE SYNES DET SVARER TIL AT RÅBE!!!!!!!!!!

Og når vi nu er ved det, så brug aldrig mere end ét udråbstegn :-)