Journalistik handler ikke kun om hardcore nyheder. Det er et håndværk med utallige metoder, der også kan bruges til marketing.
Arbejder du med inbound marketing, bør du også kende brand journalism

Kort fortalt handler content marketing om at skabe indhold for en specifik målgruppe. For at tiltrække besøgende, skabe opmærksomhed om dit brand, markedsføre en service eller et produkt, forvandle leads til kunder.

Inbound marketing handler om at tiltrække de besøgende online - ved hjælp at godt indhold.

Ordet marketing er væsentligt at bide mærke i! Marketing handler nemlig ikke nødvendigvis om at udbrede kommercielle budskaber. Det hander ikke nødvendigvis om at sælge.
Marketing kan naturligvis også bruges til at fremme en god sag, ikke-kommercielle produkter og ydelser. Gode ideer. Viden. Politiske eller moralske holdninger.

Brand journalism handler om at oplyse og underholde.
Det er mere journalistik end salg.

En oplagt målgruppe for brand journalism kan være eksisterende kunder, der får hjælp til at bruge et produkt eller en service. Altså en målgruppe, der allerede har købt. Det kan naturligvis også være potentielle kunder, men formålet er ikke at skabe salg og indholdet produceres derfor med helt andre fortælleteknikker end dem man bruger til salgstekster.

Brand journalism kan også bruges af organisationer og foreninger, der vil udbrede kendskabet til en mærkesag.

Content marketing - også til salg

Content marketing kan naturligvis også bruges, når du vil producere indhold, der baner vejen for call to action eller skaber salg. Så kan du fortælle den historie virksomheden ønsker at komme ud med. Samt manipulere og forføre med henblik på at få en kunde ud af det i sidste ende.

En af de nok mest udbredte definitioner på, hvad content marketing er kommer fra the Content Marketing Institutes stifter, Joe Pulizi, der er en af verdens førende eksperter på området og forfatter til flere bøger om emnet:

Content marketing is the strategic marketing approach of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action.

Content Marketing Institutes getting started guide

 

Telling without selling

Brand journalism kan bruges som en lille del af en content marketing strategy, men det er marketing - og handler ikke nødvendigvis om at sælge.

Formålet med brand journalism er at vække interesse, skabe engagement samt tillid.
En brand journalist fortæller eksempelvis historier om, hvordan en virksomheds ydelser og produkter kan bruges. For at undervise eller underholde. Ikke for at sælge produktet eller ydelsen, selvom det kan blive resultatet.

Brand journalism handler om “News you can use” og “Telling without selling”.
Brand journalism har ikke fokus på, hvad brandet, virksomheden eller organisationen ønsker at fortælle om sig selv - men på, hvad modtageren har brug for eller lyst til at vide.

Vil du etablere tillid til dit brand, blive top of mind hos en udvalgt gruppe, hjælpe dine kunder, gøre eventuelle kunder bedre og mere velinformerede - så kan du bruge brand journalism.

Brand Journalism is not a product pitch. It is not an advertorial. It is not an egotistical spewing of gobbledygook-laden corporate drivel. Instead Brand Journalism is the creation of Web content - videos, blog posts, photos, charts, graphs, essays, ebooks, white papers—that deliver value to your marketplace and serve to position your organization as one worthy of doing business with.

David Meerman Scott

 

Person eller virksomhed som afsender

Sæt en byline - altså forfatterens navn - på branded journalism. Det øger troværdigheden og tilliden til indholdet.

Når der er tale om content marketing, er det oftest virksomheden, der står som afsender - ikke en enkeltperson.