Farvepaletten til dit website, din blog, din webshop - dit brand i det hele taget - er vigtig. Og den bør ikke sammensættes ved bare at vælge farver, du godt kan lide. Brug hellere, medmindre du allerede har godt styr på farveteori, farvehjul og farveharmonier, et eller flere programmer til at finde farvepaletten til dit brand.

Husk, inden du går i gang med at vælge farver, at der spredes masser af udokumenteret vås om farvepsykologi. Der er lavet adskillige undersøgelser af, hvordan vi reagerer på forskellige farver - i forskellige sammenhænge. Men selv seriøse farveforskere advarer mod at tage resultaterne alt for bogstaveligt.

Hvordan vi reagerer på farver, er særdeles personligt og meget individuelt. Der er farver, vi reagerer positivt på i én sammenhæng, men frastødes af i andre. Bruger du empatisk webdesign - altså design der har fokus på brugeren - skal du ikke vælge farver efter din egen smag. Vælg hellere de farver, der påvirker besøgende optimalt.

Og det er vel at mærke ikke så enkelt, at en bestemt persontype har det bedst med bestemte farver. Der er utallige faktorer, der påvirker vores oplevelse af farver. Eksempelvis sammenhængen de bruges i.

Det kommer jeg nærmere ind på i et fremtidigt blogindlæg. Her gælder det i første omgang om at hjælpe dig med at finde farver, der passer til din smag, dit formål, dine kunder - og måske endda til de billeder, du vælger at bruge på dit website.

Djævlen er gemt i detaljen

Det er aldrig farven alene, der er afgørende. Sammenhængen den bruges i er vigtig. Rød farve på et website har ikke nødvendigvis samme effekt som rød farve på en væg, en bil eller fødevareemballage.

Jeg havde masser af pink og lyserødt i mit kolonihavehus - både ude og inde. Hjemme i min lejlighed findes farven stort set ikke.

Når farver bruges i den rette dosis, i den rette kontekst og i harmonisk samspil med andre farver, er der ingen rigtige eller forkerte farver. Hvad vi kan lide i én sammenhæng, er måske frastødende i en anden.
Farver kan være “rigtigt valgt” og alligevel bruges dårligt og forkert.

To veje til at finde din farvepalet

Der er grundlæggende to gode metoder til at finde en farvepalet.

  • Brug det eller de dominerende billeder på dit website. Hent dem ind i et program (Eks. Adobe Kuler). Find en farvepalet - og juster evt. paletten efter behov.
  • Vælg en primær farve og find farvepalet ud fra den. Start altså med den farve, du vil forbindes med og huskes for. Den skal ikke nødvendigvis bruges i store doser, men bruges ofte.

Herunder får du tip til værktøjer, der kan hjælpe dig med begge metoder.
Samtlige værktøjer er gratis og nemme at bruge.

Adobe Kuler

Adobe Kuler er et af mine yndlingsværktøjer til at finde farver.
Start med at indlæse et billede, så finder Adobe Kuler selv fem farver. Du kan efterfølgende justere farvevalget på utallige måder.

Værktøjet giver dig også koderne til de forskellige farver. Eksempelvis har den den turkise farve i mit logo koden #43b5a6 - og den bruger jeg i næste værktøj til at finde farver, der matcher den.

Color Calculator

Color Calculator er særligt god, hvis du har valgt din signaturfarve - den dominerende farve til dit brand - og efterfølgende vil finde farver, der matcher. De farver, der umiddelbart passer kaldes ofte for:

  • komplementære farver
  • monokromatiske farver
  • analoge farver (ved siden af hinanden i farvecirklen)
  • triadic (trekant i farvecirklen)
  • tetradic (rektangel eller kvadrat i farvecirklen)

Så enkelt er det: Indtast koden til din valgte farve og få derefter bud på forskellige kombinationer.

Color Scheme Designer

Color Scheme Designer minder om det foregående. Og her kan du vælge at få forskellige bud på farver, der vil matche din signaturfarve. Indtast koden til den signaturfarve nederst til venstre for farvecirklen.

Flat UI

Flat UI picker er til dig, der vil have farver til såkaldt flat design - som er meget udbredt i apps til din smartphone. Eller bare gerne vil have rene, stærke farver.